شناسهٔ خبر: 13094 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنده جایزه ادبی «فردی» معرفی شد

ینی ارپن بک نویسنده 46 ساله به عنوان برنده جایزه ادبی «فردی» سال 2014 ایالت برلین – براندنبورگ برگزیده شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ وی این جایزه پنج هزار یورویی را برای رمان «هنوز تصمیمی گرفته نشده» به خود اختصاص می دهد. هیات داوران در توضیح انتخاب این رمان و نویسنده آن اعلام کرد: ارپن بک به شکل عمیقی خواننده را به هم اندیشی گسترده وا می دارد و همین امر علاوه بر آن که از مزایای این کتاب به شمار می رود، لذت مطالعه آن را نیز افزایش می دهد.
ینی ارپن بک متولد ۱۹۷۱ در برلین و تحصیلکرده رشته تئاترشناسی در برلین است. از جمله جوایزی که به وی اهدا شده می توان به جایزه هیات داوران رقابت اینگبورگ باخمن سال ۲۰۰۱، جایزه ادبی هایموتو فون دودرر سال ۲۰۰۸ ، جایزه ادبی شوبارت ۲۰۱۳ و جایزه کتاب پروتستان ۲۰۱۳ اشاره کرد.
رمان «هنوز تصمیمی گرفته نشده» بی‌رحمانه با مرگ ناگهانی یک طفل شیرخوار آغاز می‌شود. نویسنده در کتاب خود دنیایی را در اوایل قرن ۲۰ میلادی در ناحیه گالیسیا به وجود می‌آورد: سوگواری خاموش یک مادر هجده ساله، بیگانه شدن زن و شوهر با هم، واکنش‌های اطرافیان به دلیل ازدواج با یک خانواده غیرهمکیش و از هم گسیختگی خانوادگی... ارپن‌بک قهرمان گمنامش را با یک میان پرده دوباره زنده می‌کند و نشان می‌دهد که سرنوشت خانواده چگونه می‌توانست شکل دیگری به خود بگیرد...
امسال همچنین برای نخستین بار یک جایزه افتخاری نیز اهدا می شود.بر همین اساس هورست بوزتسکی جنایی نویس ۷۶ ساله برای مجموع آثاری که در طول عمر ادبی خود به رشته تحریر درآورده شایسته کسب این جایزه شناخته شده است.
جایزه ادبی «فردی» از سال ۲۰۰۴ هر سال از سوی اتحادیه ای با همین نام به آثار ادبی نویسندگانی از برلین براندنبورگ در بخش های گوناگون شعر، رمان و آثار کودک و نوجوان اهدا می شود. از جمله برندگان پیشین آن می توان به «زاسکیا فیشر» در سل ۲۰۱۱ در بخش شعر، «آنتیه وگنر» در سال ۲۰۰۹ در بخش ادبیات کودک و نوجوان ، «اوا اشتریت متر» و «ریچارد پیتراس» در سال ۲۰۰۸ در بخش شعر و «فولکر براون» در سال ۲۰۰۷ در بخش اثر داستانی اشاره کرد.
جایزه فردی در تاریخ ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت ۹۳) در شهر برلین اهدا خواهد شد.

نظر شما