شناسهٔ خبر: 13263 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «نحوه‌های وابستگی اخلاق به دین» بررسی می‎شود

کتاب «دین و اخلاق (بررسی گونه‌های وابستگی اخلاق به دین)» که به قلم جواد دانش، عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به رشته تحریر درآمده است، از سوی انتشارات این پژوهشگاه منتشر شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ کتاب «دین و اخلاق (بررسی گونه‌های وابستگی اخلاق به دین)» که به قلم جواد دانش، عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به رشته تحریر درآمده است، از سوی انتشارات این پژوهشگاه منتشر شده است.

نسبت میان دین و اخلاق، به عنوان دو حوزه ارجمند و سترگ زیست انسانی در طول تاریخ و دست کم از زمان افلاطون به این سو مورد اقبال متفکران بوده است؛ چه اینکه هر دو متکفل صلاح و فلاح انسان این جهانی بوده و بسته به میزان استغنا یا حاجتمندی به دیگری، نظم و نسق متفاوتی پِی می‌افکنند.

کتاب «دین و اخلاق» می‌کوشد تا از میان انحاء محتمل نسبت میان دین و اخلاق، یعنی بی‌اعتنایی، ابتناء و وابستگی یا تزاحم و نزاع میان دین و اخلاق به بررسی وابستگی و اتّکا اخلاق به دین در چهار قلمرو معناشناختی، وجودشناختی، معرفت‌شناختی و روانشناختی بپردازد.

نویسنده، فصل نخست کتاب را به کلیات این موضوع اختصاص داده و پس از بررسی جغرافیای بحث از ترابط میان دین و اخلاق، تاریخچه دقیق و کاملی از نظریات معطوف به آنها را در یونان، جهان مسیحیت و دنیای اسلام ذکر کرده است. در ادامه نیز تعاریف مختلفی از دین و اخلاق بیان شده و تعریف مختار نویسنده مشخص شده است. اما در بخش نهایی کلیات، هندسه‌­ای از گونه‌های ارتباط منطقی میان دین و اخلاق با اتّکا به کتاب ارزشمند «اخلاق و دین» از بارتلی سوم تشریح شده و ضمن اشاره به کاستی‌­های حالات محتمل مورد نظر بارتلی، دیدگاه فیلسوفان مختلف نیز در هر بخش ذکر شده است.

اما فصل دوم  ابتناء معناشناشانه اخلاق به دین را در دو تقریر حداکثری و تعدیل شده بررسی کرده و در ادامه به ارزیابی و نقد هر دوی آنها پرداخته است.

فصل سوم کتاب به ارزیابی وابستگی وجودشناسانه و ثبوتی اخلاق به دین اختصاص یافته است. تقریری که از زمان طرح معمای اوثیفرون، فیلسوفان بسیاری چون اسکوتوس، آنسلم، اکام و نیز اشعریان مسلمان از آن دفاع کرده‌­اند و به دلایل مختلفی چون حاکمیت و قدرت مطلق الهی، آزادی خداوند و مالکیت الهی، ثبوت اوصاف اخلاقی را امری دینی و الهی قلمداد نموده‌­اند. نویسنده پس از بررسی دلایل مدافعان این تقریر به ارزیابی آن پرداخته و به جهت دلبخواهی شدن اخلاق، انکار خیریّت خداوند و فهم‌­ناپذیری علیّت و ترتّب هر دو سنخ وابستگی ثبوتی را رَد می‌کند؛ یعنی خداوند نه خالق اوصاف اخلاقی است و نه قانونگذار قواعد اخلاقی.

فصل چهارم این کتاب نیز به بحث از وابستگی معرفت‌شناسانه اخلاق به دین در سه مقام صدق، توجیه و یقین پرداخته و پس از بررسی دلایل اشاعره و عدلیه برحُسن و قبح شرعی یا عقلی افعال به ارزیابی آنها پرداخته و حاجتمندی حداقلی اخلاق به دین را در مقام اثبات گریزناپذیر برشمرده است.

اما فصل پنجم این کتاب، توقف روانشناسانه و عملی اخلاق به دین را مورد توجه قرار داده  و در پی پاسخ به این پرسش است که آیا آگاهی از گزاره‌­های اخلاقی مرادف با عمل به مقتضای این گزاره‌­هاست یا مطابق نظر برون‌­گرایان عامل انگیزاننده دیگری چون آموزه‌­های دینی نیز مورد نیاز است. در این فصل با ردّ تقریرهای بدبینانه از ابتناء کنش اخلاقی به دین که طبیعت انسان­‌ها را کاملا آلوده و محبوس در قفس تمنیّات پست جسمانی برمی‌شمرد، الگوی دیگری از وابستگی انگیزشی اخلاق به دین با عنایت به مولفه‌هایی چون نظم اخلاقی، توحید خالص و مشابهت با خداوند مورد تاکید واقع می‌شود و به اشکالاتی چون تخریب نیّت و تضعیف اسقلال عامل اخلاقی که فیلسوفانی چون کانت و پاتریک ناول اسمیت بر آنها تاکید داشته‌­اند، پاسخ داده می‌‌­شود.

فصل ششم کتاب دین و اخلاق نیز به نتیجه‌­گیری از مباحث پیشین و تنقیح سطوح توقف اخلاق به دین می‌­پردازد.

این کتاب علاوه بر ارائه­ی تاریخچه‌­ای دقیق از نسبت‌های متصور میان دین و اخلاق در طول تاریخ، مناسبات محتمل میان آنها را به دقت تبیین و به خصوص در چهار قلمرو مذکور مورد توجه قرار داده است و رویکرد تحلیلی کتاب از مهمترین ویژگی‌­های آن به شمار می‌­آید.

لازم به یادآوری است کتاب «دین و اخلاق (بررسی گونه‌­های وابستگی اخلاق به دین)» توسط پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و در ۳۴۲ صفحه و با قیمت ۱۷۰ هزار ریال از سوی انتشارات این پژوهشگاه منتشر شده است.

نظر شما