شناسهٔ خبر: 13649 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سومین شماره فصلنامه فلسفه و كودك منتشر شد

سومين شماره فصلنامه آموزشی ـ پژوهشی ـ تحليلی فلسفه و كودك (هفتمین شماره فصلنامه تخصصی فلسفه و كودك) به صاحب امتيازی آيت‌الله سيد ‌محمد خامنه‌ای توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رسيد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ در این شماره نشریه، مطالب زیر به چشم می خورد: آموزه‌هاي منطق غيرصوري در خدمت آموزش فلسفه براي كودكان از دكتر رضا ماحوزي و فاطمه بهارلويي‌، فلسفه به مثابه محتوا: توجه به ايده‌ها و سؤالات فلسفي در فلسفه براي كودكان تألیف دكتر احمد اكبري، زينب اجلا‌لي و مليحه اكبري از جمله این مقالات است.
 
معني‌شناسي تربيت حكمي متعالي كودكان و نوجوانان در شيوه زيست ايراني‌ ـ اسلامی نوشته دكتر نواب مقربي، نقش بازي در دروني شدن ارزشهاي اخلاقي در كودك از رقيه غفاري‌، تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري بر تفكر خلاق دانش‌آموزان از ناهيد مهرجو و  آئين خردورزي فرزندان از ديدگاه قرآن و روايات معصومين(ع) نوشته مجتبي فائق‌ و آموزش حكمت متعاليه به كودكان و نوجوانان، مجراي اسلامي سازي علوم به قلم مهدي پرويزي‌ از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره از فصلنامه فلسفه و كودك است.
 
در سرمقاله اين فصلنامه تخصصي به قلم سردبیر نشریه مي‌‌خوانيم: «‌با خبر شديم كه از سال گذشته آموزش و پرورش درس جديدي را با نام «تفكر و پژوهش» براي كلا‌سهاي ششم و هفتم تدوين كرده است كه به ظاهر عنوان زيبا و جذابي است و احساس مي شود جاي خالي اين واحد درسي از سالها پيش وجود داشته است؛ اما سؤال اساسي اين است كه اين درس و بسته آموزشي ارائه شده در اين واحد درسي تا چه اندازه قادر است كمبود تفكر و انديشه‌ورزي را در دانش‌آموزان جبران كند؟» 
 
در ادامه سرمقاله این پرسش مطرح شده که «آيا اصولا‌ً اين درس و محتواي آن به هدف انديشه‌پروري خواهد رسيد يا خير؟ آيا معلمين آموزش ديده اين دروس به اندازه تبحر دارند وبه روش تدريس تفكرورزي آگاهي و تسلط كافي دارند؟ يا اينكه اين طرح هم طرح عجولا‌نه الگوبرداري شده از طرحهاي ديگر است كه مانند خيلي از طرحها و برنامه‌ها در اين سي سال آمدند و رفتند و نه تنها تأثير مثبت نداشتند كه برخي از آنها تأثيرات نامطلوبي نيز در جامعه برجاي گذاشتند... » 
 
اين فصلنامه تخصصی با مديرمسئولي زهره حسيني و سردبيري مژگان پروينيان به همراه چكيده مقالات با ترجمه انگليسي روانه بازار نشر شده است. 
 
چهاردهمین شماره فصلنامه تاریخ فلسفه منتشر شد
 
در شماره چهاردهم فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ فلسفه، مقالات زیر جلب توجه می کند: 
 
ماهيت شهود عقلي در طرح اخلاق مشرقي ابن‌سينا 
بررسي هرمس در انديشه‌هاي سهروردي 
ابن‌سينا و مسئله جاودانگي نفس 
نمود انسان‌شناسي فلسفي ابن‌سينا در رساله‌هاي تمثيلي ـ عرفاني او 
جوهريت نفس از ديدگاه ابن‌سينا و ملاصدرا 
انسان مداري از منظر سوفيستها و فلاسفه بزرگ يونان 
در باب زمان و مكان؛ يك ترجمه فلسفي از دوره قاجار 
 
مدیر مسئول این فصلنامه آیت الله سیدمحمد خامنه ای، صاحب امتیاز آن انجمن بین المللی تاریخ فلسفه و سردبیر آن دکتر حسین کلباسی است.
 
چکیده مقالات این شماره از فصلنامه و شماره های پیشین، در سایت بنیاد قابل بازدید و استفاده علاقه مندان می باشد.
 
همچنین علاقه مندان برای خرید کلیه نشریات بنیاد حکمت اسلامی صدرا می توانید با تلفن واحد فروش و مشترکان بنیاد به شماره ۰۲۱۸۸۱۵۳۵۹۴ تماس حاصل کنند.
 
 

نظر شما