شناسهٔ خبر: 13836 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تبیین ترویج فرهنگ سالم در دانشگاه و مدارس

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید بپذیریم مدرسه و دانشگاه های ما در تبیین ترویج فرهنگ سالم نقش موثرتری دارند .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ رضا روستا آزاد با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۳ به نام اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: اقتصاد در چشم انداز ۲۰ ساله و اسناد بالادستی، اقتصاد دانش بنیان دیده شده و اقتصاد بدون پایه های علمی و دانشی نمی تواند کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: یکی از بحث های جدی در این زمینه، تولید دانشی است که در حوزه کاربرد  قابل استفاده باشد و درصد قابل توجه‌ای کار دانشگاه ها باید در حوزه دانش های کاربردی باشد که براساس آن اقتصاد دانش بنیان شکل گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ نیز افزود: شالوده هویت یک مملکت، فرهنگ است و بخش قابل توجهی از آن در نظام آموزش عالی کشور در دانشگاه ها و مدارس شکل می گیرد ، البته در کشور ما خانواده  و جامعه موثر بوده و مسجد پایگاه فرهنگی قوی است اما باید بپذیریم مدرسه و دانشگاه های ما در تبیین ترویج فرهنگ سالم نقش موثرتری دارند .

وی با بیان این مطلب که دانشگاهیان حجم بالایی از کاربران اینترنت و فضای سایبری را تشکیل می دهند ادامه داد: تعداد قابل توجهی از دانشگاهیان ما به اینترنت و فضای سایبر دسترسی دارند و نقطه اصلی تهاجم فرهنگی هم همان حوزه‌ها است.

روستا آزاد تاکید کرد: اگر دانشگاهیان ما اعم از استاد و دانشجو با بصیریت خوب، در صحنه عمل حضور پیدا کنند، درعین حال که می توانند تاثیرات مثبت دریافت کرده و از تاثیرات منفی خود را دور نگاه دارند، می توانند یک موج فرهنگی خوبی از همین ازابزار شبکه اجتماعی به دنیا صادر کنند که این به نفع اصلاح فرهنگ در کل دنیا بوده و اثرات مستقیم و غیر مستقیمی خواهد داشت.

روستا آزاد به برنامه های دانشگاه شریف در زمینه اقتصاد و فرهنگ اشاره کردو گفت: دانشگاه برای اینکه دانشجویان بیشتر وارد صحنه عمل شوند، درحال ساماندهی بحث کارآموزی دانشجویان است و حتی برنامه دارد که به جای یک کار آموزی در انتهای پایان دوره کارشناسی ، چهار کارآموزی در انتهای هر سال تحصیلی برگزار شود تا طی چهار سال دانشجویان ورود خوبی به دنیای واقعیات، نه انتزاعیات داشته باشند.

وی ادامه داد: در بحث ورزش هم که سلامت جسم دانشجویان را تامین می‌کند ، برنامه داریم که به جای دو واحد ورزش ، ورزشی همگانی و مستمر ایجاد کنیم و اکنون در حال رفع محدودیت های آن هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: همچنین ۲۵ برنامه فرهنگی متعدد در زمینه فوق برنامه دانشگاه پیش بینی شده است که دانشجویان تشویق می ‌شوند وارد مباحث فرهنگی و فوق برنامه شوند بنابراین هم برای دانش کاربردی و هم برای فرهنگ برنامه ریزی کرده ایم  تا دانشجویان وارد عرصه عمل شوند .

وی به مسابقه ناد کاپ دانش آموزی که اخیرا در دانشگاه شریف برگزار شد اشاره کرد و گفت: ۱۵۰۰ دانش آموز به همراه والدین خود در دانشگاه شریف حضور داشته و در زمینه های زیست شناسی، جراجی، نجوم، حوزه رباتیک مسابقه برگزار کردند و برنامه ما این است که علاوه بر دانشجویان دانش آموزان را نیز به عرصه فعالیت سالم علمی و فرهنگی هدایت کنیم .

نظر شما