شناسهٔ خبر: 13861 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سقراط» به روایت تصویر

علاقمندان به تئاتر می‎توانند نمایش «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی و بازی فرهاد آییش و لادن مستوفی را که به روایت اندیشه‌ها و زندگی شخصی پدر علم فلسفه اختصاص دارد را در تالار وحدت به تماشا بنشینند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علاقمندان به هنرهای نمایشی می توانند در ایام نوروز و از هفتم فروردین ماه به تماشای نمایش «سقراط» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی بنشینند که در تالار وحدت به صحنه رفته است.

این اثر نمایشی که پیش از این از ۲۱ آذر تا ۲۷ دی ماه و همچنین در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه رفته بود به درخواست علاقمندان و همچنین تقاضای تعدادی از هنرمندان، اساتید حوزه فلسفه، نویسندگان و مترجمان تمدید و از ۷ تا آخر فروردین ماه مجددا اجرا شده است.

این اثر نمایشی با بازی فرهاد آئیش، لادن مستوفی، بهناز نازی، نقی سیف جمالی، کتانه افشاری نژاد، یعقوب صباحی، ایوب آقاخانی، سیاوش چراغی پور، بهاره نوحیان، بهمن عباسپور، رضا جهانی، بهنام شرفی، پرهام دلدار، مجید نوروزی، مهرداد خانی، یاسمن کاکایی، راشین دیدنده، روژین رحیمی، مجید قادری، بهمن ناصری، محمد نژاد، علی حبیب پور، در مدت ۱۲۰ دقیقه روی صحنه است.

این نمایش به زندگی سقراط، فیلسوف و اندیشمند یونانی می پردازد که به خاطر بیان حقیقت در دادگاه تفتیش عقاید آن روزگار محاکمه و به اعدام محکوم شد. نعیمی در این اثر علاوه بر نمایش وجوه مختلف زندگی فلسفی سقراط با نگاهی طنز اتفاقات زندگی خصوصی این فیلسوف را نیز به تصویر کشیده است. 

نعیمی در این نمایش با همکاری گروه مشترک اپرای ایران و اتریش و همچنین بهره‌گیری از گروه حرکت با طراحی محسن گودرزی سعی در اجرایی مدرن و امروزی از وقایع آن روزگار دارد. وی در این نمایش به بررسی و ارایه سیری از روابط انسانی و قیاس های اجتماعی پرداخته و از این طریق فلسفه سقراط را به مخاطبان معرفی کرده است.

سقراط را پدر علم فلسفه می دانند که در ۴۷۰ سال قبل از میلاد در الوپکای آتن به دنیا آمد. در زمان او سوفسطائیان در عرصه علم کلام غالب و این علم را با سفسطه در آمیخته بودند. سقراط در مقابل سوفسطائیان با توسل به روش استقراء ایستادگی کرد، به این صورت که وی با گفت‌وگویى هدفمند، نقاط ضعف و قوت افكار و عقاید افراد را به آنها نشان می داد و از این طریق به زاده شدن حقیقت و دانش در آنها كمک می کرد.

سقراط هنگام بحث با افراد مختلف، به شرایط و موقعیت اجتماعى آنان توجهى نمی كرد. روش سقراط بدین گونه بود كه ابتدا در بحث اظهار نادانی می كرد سپس شخص را با پرسیدن برخی سوالات، به نقطه‌اى خاص هدایت کرده و تناقض در افكار و عقاید شخص مقابل را برایش روشن می ساخت. در این روند، تعریف كردن موضوعات براى سقراط از اهمیت خاصى برخوردار بود چون به اعتقاد او، ابتدا باید دانست كه منظور از مفاهیمى مانند عدالت، فضیلت، شجاعت و پرهیزگارى چیست سپس در مورد این مفاهیم صحبت كرد.

نمایش «سقراط» کاری از گروه تئاتر شایا از هفتم فروردین ماه ساعت ۱۹ و با قیمت بلیت ۲۵ و ۲۰ هزار تومان میزبان علاقمندان به تئاتر است.

 

نظر شما