شناسهٔ خبر: 14918 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل سازمان جهانی یونسکو به ایران می‌آید

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر سفر مدیرکل یونسکو به کشورمان گفت: خانم «ایرینا بوکووا» مدیرکل سازمان یونسکو، به زودی به ایران سفر می‌کند تا از نزدیک با میراث فرهنگی و تمدنی و دستاوردهای علمی و آموزشی ایران آشنا شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ محمدرضا سعیدآبادی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، ابتدا به معرفی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO) و نقش کمیسیون ملی یونسکوی ایران در ارتقای همکاری‌های ایران با یونسکو در زمینه‌های فرهنگی، علمی، آموزشی، ثبت آثار میراث جهانی، ثبت آثار میراث معنوی، ثبت آثار مکتوب در حافظه جهانی، ثبت مشاهیر ایرانی و تاسیس مراکز منطقه ای یونسکو و کرسی های دانشگاهی یونسکو پرداخت و کار ویژه‌های این سازمان را تشریح کرد.

سعیدآبادی با بیان اینکه سازمان یونسکو در جهان برای ایجاد صلح و آرامش جهانی و همچنین زندگی بهتر برای مردم ایجاد شده است، افزود: این سازمان به حوزه‌های  متعددی چون فرهنگ، آموزش، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و ارتباطات ورود کرده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تأکید بر پنج کار ویژه اصلی یونسکو، تشریح کرد: این سازمان آزمایشگاه عقیده و ایده برای تبادل اطلاعات در حوزه های فرهنگ و آموزش و علوم، ظرفیت‌سازی در حوزه‌های مختلف، و کمک به تعاملات بین‌المللی و ... است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی کشورهای همسایه تلاش دارند مفاخر ایرانی را به نام خود ثبت کنند، یونسکو در این زمینه چه تحقیقی می‌کند تا میراث یک کشور به عمد به نام دیگر کشورها ثبت نشود، پاسخ گفت: هر کاری که یونسکو انجام می‌دهد بر مبنای یک تصمیم جمعی دولت‌هاست مثل ثبت جهانی مشاهیر یا میراث معنوی. بنابراین یونسکو دارای یک کنوانسیون جهانی با نام میراث معنوی است که هر کشور براساس آن یک اثر معنوی خود را هر ساله می‌تواند ثبت جهانی کند. بنابراین بر اساس کنوانسیون میراث معنوی، یونسکو به دنبال ریشه‌یابی میراث معنوی در کشورها نیست بلکه مهم، تنوع فرهنگ‌ها و آئین‌ها و میراث معنوی است که در کشورهای مختلف به شکل آئین‌ها، جشنواره‌ها، سنت‌ها و مراسم مختلف جلوه‌گری می‌کند. لذا همه کشورها و از جمله ایران با توجه به غنای فرهنگی و تمدنی خویش به صورت ایجابی باید از طرق مختلف در پاسداری و حفاظت از میراث معنوی و مشاهیر خویش عمل کنند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران درباره جوایز بین‌المللی یونسکو با نام مشاهیر ایرانی گفت: ما در حال حاضر تنها جایزه‌ای که داریم جایزه ابن سینا با موضوع اخلاق در علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به نام جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. با توجه به اهمیت مشاهیر ایرانی دو جایزه دیگر با نام شیخ بهایی و فردوسی در حوزه کارآفرینی و فن‌آوری و میراث مکتوب به یونسکو ارائه کردیم که مراحل نهایی آن در دست اقدام است.

وی در پاسخ به این سؤال که شنیده‌ایم هفته آینده قرار است «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو به ایران بیاید، این بازدید با چه هدفی انجام خواهد شد، عنوان کرد: معاونت بین‌الملل وزارت علوم، متولی این بازدید است که هفته آینده با هدف دیدار از ایران و آشنایی با میراث فرهنگی و تمدنی و دستاوردهای ایران در حوزه‌های آموزشی و علمی و همچنین دیدارهای مختلف و بازدید از شهرهای ایران انجام می‌شود. همچنین چند کرسی دانشگاهی یونسکو که نهایی شده است، افتتاح یا تفاهم‌نامه آن با حضور ایشان امضاء می‌شود.

نظر شما