شناسهٔ خبر: 15291 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پنجمین نشست «نقد تاریخ نگاری ایرانی» برگزار می‎شود

به همت پژوهشکده تاریخ اسلام در پنجمین نشست «نقد تاریخ نگاری ایرانی » کارنامه تاریخ‎نگاری دکتر غلامحسین زرگری نژاد بررسی می‎شود.

به گزارش «فر هنگ امروز» به نقل از مهر، گروه رو ش شناسی و تاریخ نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام از سال ۹۱ سلسله نشستهایی با عنوان «نقد تاریخ نگاری ایرانی » برگزار می کند که تاکنون پنج جلسه از این سلسله نشستها برگزار شده است و این بار نوبت به نقد کارنامه تاریخ نگاری دکتر غلامحسین زرگری نژاد رسیده است.

این نشست، روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور دکتر زرگر ینژاد، دکتر محمدعلی اکبری و دکتر غلامرضا ظریفیان در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

غلامحسین زرگر ی نژاد در سال ۱۳۲۹ در شهرستان بجنورد متولد شد. در سال ۱۳۵۲ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران راه یافت و تحصیلات خود را در رشتهٔ تاریخ در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. در سال ۱۳۷۲ درجهٔ دکترای تخصصی تاریخ را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و به مدت ۳ سال در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه به تدریس تاریخ سیاست و تاریخ اسلام و اندیشه های سیاسی در اسلام و ایران پرداخت. وی در سال ۱۳۷۳ به گروه تاریخ دانشگاه تهران پیوست و در سال ۱۳۸۸ با درجة استادی بازنشست شد.

وی در حال حاضر عهده‌دار مدیریت علمی دانشنامه «جغرافیای تاریخی شهرهای جهان اسلام » است. دکتر زرگری نژاد این روزها مشغول تألیف روزشمار سیره نبوی است و دو کتاب «اندیشة سیاسی
قاجار » و مجموعه چهار جلدی «رسائل سیاسی در عصر قاجار » را در دست انتشار دارد.

از مهم ترین آثار وی می توان کتابهای زیر را برشمرد: تاریخ تحلیلی اسلام، تاریخ صدر اسلام (عصر نبوت)کتاب برگزیده سال ۱۳۷۹، نهضت امام حسین و قیام کربلا، (کتاب برگزیده سال ۱۳۸۳)، تاریخ تحلیلی اسلام از بعثت تا غیبت، روزشمار تاریخ معاصر ایران، خاطرات نخستین سپهبد ایران، سپهبد امیراحمدی

وی کتابهایی همچون مآثر سلطانیه، نوشته عبدالرزاق دنبلی، تاریخ احمد شاهی، نوشته محمود حسینی جامی، شرح آسیای مرکزی و انتشار سیویلیزاسیون روسی در آن، احکام الجهاد و اسباب الرشاد، رساله احکام قانون اداره بلدیه، عبدالحسین لاری، هفت رساله سیاسی از عصر قاجار، رسائل مشروطیت، رسائل مشروطیت، مؤسسه توسعه علوم انسانی و سیاست نامه های عصر قاجار را نیز تصحیح کرده است.

نظر شما