شناسهٔ خبر: 16347 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استبداد، دین و دولت در تمدن ایرانی منتشر شد

تازه‌ترین کتاب عبدالله شهبازی، به نام «دین و دولت در اندیشه سیاسی» توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرآنلاین؛ «دین و دولت در اندیشه سیاسی» به زعم نویسنده، نقدی بر آراء و اندیشه‌های «آرامش دوستدار»،‌ خصوصاً نظریات او در کتاب «درخشش‌های تیره» است.

در مقدمه کتاب جدید عبدالله شهبازی که به زودی کتاب دیگری از او با عنوان «نظریه توطئه و فقر روش‌شناسی در تاریخ‌نگاری معاصر» روانه بازار می‌شود، می‌خوانیم: «آنچه مرا به بررسی و نقد دیدگاه‌های آرامش دوستدار برانگیخت، احساسی بود که پس از مطالعه درخشش‌های تیره و سایر نوشته‌های آرامش دوستدار در من پدید شد. این نوشته‌ها حاوی احکام کلی و فراروایت‌هایی بود مبتنی بر بنیان‌های نادرست نظری ـ تحقیقی؛ ولی به ‌گونه و در جامه‌ای عرضه شده بود که می‌توانست در خواننده تأثیرات ژرف بر جای نهد و در او بدبینی و بیزاری عمیقی نسبت به تمامیت فرهنگ ایرانی در تمامی دوران‌های تاریخی آن پدید سازد. به عبارت دیگر، پیام درخشش‌های تیره نفی تمدن و فرهنگ ایرانی در تمامی ابعاد و ادوار آن، از دوران باستان تا به امروز، بود.»

شهبازی در گفت‌و‌گو با سوره مهر، درباره کتاب جدیدش گفت: در زمینه دولت، این انگاره عنوان می‌شود که دولت در ایران از آغاز پیدایش دولت متمرکز قاهر بوده و این قاهریت و تمرکز دولت سراسر تاریخ تمدن ایرانی را رقم زده است.

این نویسنده در ادامه به نتایج چنین تفکری اشاره کرد و اظهار داشت: «نتیجه‌ای که از این دو تفکر گرفته می‌شود این است که تمدن ایرانی از آغاز بر دو پایه نقش مطلقه دین و دولت بنا شده و این امر سبب شده که جامعه ایران از «استبداد» گریزی نداشته باشد.

وی افزود: در این کتاب نشان داده‎ام که نه تاریخ ایران از آغاز زرتشتی بوده، و توحیدی بودن دین زرتشت از آغاز مورد پرسش جدّی محققین است، و نه دولت در تاریخ ایران باستان چنین اقتدار و قاهریتی داشته، و نه در یونان باستان دموکراسی به مفهوم امروزین وجود داشته، بلکه جامعه باستانی یونان ساختاری قبیله‌ای و مبتنی بر خدایان متعدد داشته‌است.

او درباره محتوای کتاب گفت: «دین و دولت در اندیشه سیاسی» از دو بخش با موضوعات «دین» و «دولت» تشکیل شده‌است. در بخش ابتدایی نظرات «آرامش دوستدار» در کتاب «درخشش‌های تیره» بررسی شده و در بخش دولت، دیدگاه‌های ماکس وبر درباره سلطانیسم و نظریات سعید حجاریان در این باره نقد شده‌است.

نظر شما