شناسهٔ خبر: 19984 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساخت یک مستند درباره تأثیر مخرب بازی‌های رایانه‌ای

مدیر گروه مستند شبکه یک از ساخت مجموعه مستند «بازی‌های خاکستری» با موضوع آسیب‎شناسی این بازی‌ها بر پرده تلویزیون خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ابوالقاسم ناصری مدیرگروه مستند شبکه یک اظهار کرد: با پایان ماه رمضان و همزمان با شروع فصل تابستان بسیاری از کودکان برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت خود به سمت بازی‌های رایانه‌ای می‌روند و ساعت‌ها بدون توجه به عوارض و عواقب ناشی از آن که گوشه‌گیری و انزوا بخشی از آن است، با این بازی‌ها مشغول می‌شوند.

وی افزود: همین مساله گروه مستند شبکه یک را بر آن داشت تا مستندی را با عنوان «بازی‌های خاکستری» با موضوع دردسرهای گرفتار شدن بچه‌ها در دام بازی‌های رایانه‌ای تهیه کند.

مدیر گروه مستند شبکه یک یادآور شد: در این مستند به سراغ خانواده‌ها و والدین رفتیم تا به آنها بگوییم صرف سرگرمی و ساکت بودن فرزندتان هنگام بازی با موبایل یا رایانه کافی نیست بلکه باید علاوه بر مشارکت با کودکان حین بازی، حواسمان به انتخاب نوع بازی‌ها هم باید باشد تا بچه‌ها به خشونت ناشی از بازی‌ها گرفتار نشوند.

ناصری ادامه داد: در این مستند همچنین گفته شده است که اگر بچه‌ها قصد دارند در اوقات فراغت به گیم‌نت‌ها بروند والدینشان هم حتما آنها را همراهی کنند.

وی با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه ای در دوران اخیر به یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های کودکان در اوقات فراغت تبدیل شده است، تصریح کرد: استفاده زیاد از بازی‌های رایانه‌ای آسیب‌زا است و این آسیب‌زایی در سنین پایین به مراتب بیشتر است و تعادل زندگی فردی و اجتماعی کودک را بر هم می‌زند.

مدیر گروه مستند شبکه یک تأکید کرد: در برخی بازی‌های رایانه‌ای به صورتی آشکار خشونت ترویج می‌شود و در آن کودک از کشتار افراد در بازی لذت می‌برد. مهم‌ترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای حالت جنگی اکثر آنها است و فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد و همین احساس لذت از کشتار می‌تواند مولد آسیبهای ذهنی در کودک باشد.

وی در پایان تاکید کرد: هر قدر صمیمیت و ارتباط عاطفی بین فرزندان و والدین بیشتر باشد، زمینه استفاده از چنین بازی‌هایی کمتر فراهم می‌شود.

مستند «بازی‌های خاکستری» در سه قسمت ۳۰ دقیقه‌ای و با داستان‌های متفاوت است که نخستین قسمت آن امروز ساعت ۱۹:۴۰ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

قرار است این مستند که به تهیه کنندگی جمال حاتمی آماده پخش شده، از این پس یکشنبه‌ها در همین ساعت از شبکه یک پخش شود.

نظر شما