شناسهٔ خبر: 20025 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

منطق دیالکتیک

منطق دیالکتیک این کتاب منطق را یک علم می‌شناسد که وظیفه‌اش بررسی و شناخت اشکال و قواعدی است که به طور یکسان بر اندیشه و جهانِ خارج و اندیشیدن درباره اندیشه حکومت می‌کند و علمی است به اشکال و الگوهای کلی اندیشه واقعیت.

 

نام کتاب: منطق دیالکتیک

نویسنده: ای. وی. ایلین کوف

مترجم: بهمن اصلاح‌پذیر

ناشر: روزآمد

چاپ: 1393

تعداد صفحات: 336صفحه

قیمت: 20 هزار تومان

 

 

فرهنگ امروز:  ای ـ وی ـ آیلینکوف یکی از فیلسوفان اتحاد جماهیر شوروی بود که در سال‌ 1979 از دنیا رفت.  آیلینکوف یکی از کارشناسان فلسفه دیالکتیکی هگلی ـ مارکسیستی بود که در خصوص روانشناسی پداگوژی و تاریخ فلسفه نیز مشغول تحقیق و پژوهش بود. او که بعد از پایان تحصیل در دانشکده فلسفه و هنر و ادبیات مسکو شده بود در جریان جنگ جهانی دوم مقابل آلمان نازی به جبهه رفت و به خاطر دلاوری‌هایش مدال شجاعت گرفت. بعد از پایان جنگ وارد دانشگاه ایالتی مسکو شد و رساله دکترایش را درباره بعضی از مسائل ماتریالیسم دیالکتیک در کتاب «نقد اقتصاد سیاسی» کارل مارکس دفاع کرد.
در سال 1955 او همراه با کوریکوف کتابی به نام «رساله‌یی در معرفت‌شناسی» منتشر کردند. آن‌ها در این کتاب این نظریه را ارائه دادند که «فلسفه، علم به تفکر است». منتقدان محافظه‌کار مارکسیست پس از انتشار این کتاب، آن‌ها را به هواداری از ایده‌آلیسم فلسفی متهم و آن‌ها را از حق تدریس محروم کردند. این وقایع باعث شد او به مخالفان فلسفی بگرود. او به یک سمبل آزاداندیشی و یک پرچم‌دار برای مارکسیسم خلاق تبدیل شد. مباحث وی با پرفسور دوبروسکی درباره ماهیت ایده شهرت عظیمی برایش به ارمغان آورد، و هواداران پر و پا قرصی پیدا کرد. وی در سال 1968 از رساله خود درباره «جوهر تفکر» دفاع کرد. در سال 1965 موفق به دریافت جایزه چرنیشفسکی برای یک‌سری از کارهای خود درباره تاریخ و تئوری دیالکتیک گردید. وی در عین حال مترجم و ویرایشگر آثار هگل و فیخته و مارکس بود. آثار او تا کنون به هفده زبان منتشر شده است.
آیلینکوف از هواداران پر و پاقرص مارکس بود و در عین حال تلاش می‌کرد خلاقیت و نوگرایی را به آن باز آورد. بیشتر پژوهش‌های او مربوط به آموزش و درک مسأله  تضاد در هستی و رابطه متقابل مقولات و آبستره و کانکرت در اندیشه است.
نویسنده در مورد کتابش، منطق دیالکتیک، در پیشگفتار می‌گوید «ویژگی دیالکتیکی واضح و محرز مسائلی که امروزه در هر زمینه از زندگی اجتماعی و دانش علمی بروز می‌نماید، ثابت کرده که تنها دیالکتیک مارکسیست لنینیستی است که توانایی ارائه شیوه فهم علمی و فعالیت علمی را دارد. و کمک دانشمندان و پژوهندگان در درک تئوری و تجربی داده‌های علمی و حل مسائلی است که آن‌ها را مورد پژوهش قرار می‌دهند.
در ده پانزده سال اخیر یک‌سری آثار انتشار یافته که هر یک از آن‌ها به طور جداگانه‌ بخشی از این کلیت مورد انتظار را ساخته است؛ بخش‌هایی که آن‌ها را می‌توان پاراگراف‌هایی در نظر گرفت که بخش‌هایی از «منطق» آینده‌اند  یا می‌توان گفت آن‌ها سنگ‌بناهایی هستند که برای این ساختمان لازم است. البته این سنگ‌بناها را نمی‌توان به طور مکانیکی در یک کل جا داد. اما چون شرح و گسترش منظم منطق دیالکتیک به یاری این تلاش‌های دسته‌جمعی بستگی دارد، باید حداقل کلی‌ترین اصول عام این کارِ به هم‌پیوسته را معین سازیم. در این کتاب تلاش شده نقطه آغازین حرکت در این راه معلوم گردد.»
هم‌چنین مترجم در توضیح کتاب در پیشگفتار مترجم می‌گوید «در کتاب پیش رو، تکامل علم منطق از هگل به بعد پی گرفته می‌شود. این کتاب منطق را یک علم می‌شناسد که وظیفه‌اش بررسی و شناخت اشکال و قواعدی است که به طور یکسان بر اندیشه و جهانِ خارج و اندیشیدن درباره اندیشه حکومت می‌کند و علمی است به اشکال و الگوهای کلی اندیشه واقعیت. منطق به عنوان یک علم همان دیالکتیک است. و منطق همان اندیشه است، در عین حال دیالکتیکِ تئوری شناخت است.
با مطالعه این کتاب تکامل نظریات ماتریالیستی از دوران کهن تا کنون درباره‌ی منطق را ملاحظه خواهید کرد. برای این‌که خوانندگان به تکامل این نظریات پی ببرند کافیست که نظریات این کتاب را با نظریات پلخانف مقایسه نمایند، با ای مقایسه ملاحظه خواهد شد چگونه نظریات پلخانف و سایر بنیان‌گزاران فلسفه علمی به همان روش دیالکتیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این کتاب مبارزه شدیدی علیه جزم‌گرایی و خشک‌اندیشی و کلی‌گویی انجام می‌شود.»

نظر شما