شناسهٔ خبر: 22486 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

در قسمت چهاردهم برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد

اعتراف مسئولین وزارت علوم بر وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشجویی

فرهنگ امروز: عصر روز ۳ مهرماه چهاردهمین قسمت از سری جدید برنامه «حذف و اضافه» با موضوع بررسی خوابگاه‌های دانشجویی به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای برنامه گزارشی از برنامه پیشین پخش گردید و سپس در آیتم «خبرنامه»، به آخرین تحولات و اخبار حوزه دانشگاه کشور پرداخته شد.

پرسش پیامکی قسمت چهاردهم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: "آیا وضعیت رسیدگی و نظارت بر خوابگاه‌های دانشجویی را مناسب می‌دانید؟"

 

نصیری: لایحه مقابله با خرید و فروش پایان‌نامه در دولت در دست بررسی است

در ابتدای برنامه دکتر نصیری، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در ارتباط تلفنی با برنامه درخصوص آخرین وضعیت لایحه این وزارتخانه درخصوص جلوگیری از خرید و فروش پایان‌نامه‌های دانشجویی گفت: اولا از صداوسیما بخاطر حساسیت و توجه به این موضوع تشکر می‌کنم. نقش رسانه‌ها در این موارد خیلی مهم است. همکاران بنده لایحه‌ای را برای برخورد با این وضعیت تنظیم کرده‌اند. فقط هم پایان نامه نیست بلکه همه جور پروژه، طرح و تحقیق را شامل می‌شود. ما رشد خوبی را در سال‌های اخیر در زمینه علمی داشته‌ایم و باید این رشد را حفظ کنیم و نگذاریم حتی تعداد اندکی خرید و فروش پایان‌نامه اتفاق بیافتد. ما اکنون لایحه را تنظیم و به دولت تقدیم کرده‌ایم. فعلا در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال بررسی است و پس از تائید دولت، به مجلس ارسال خواهد شد. امیدوارم با توجه به حساسیت موضوع، نمایندگان به دوفوریتی آن رای دهند تا به دانشگاه‌ها ارسال شود. فعلا در نوبت بررسی دولت است.

 

صدیقی: قبول دارم وضعیت خوابگاه‌ها نامناسب است

در ادامه و در گفتگوی اختصاصی برنامه «حذف و اضافه» دکتر صدیقی، معاون دانشجویی وزارت علوم در خصوص وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی کشور بیان داشت: قبول دارم وضعیت خوابگاه‌های در حال حاضر خوب نیست. البته این یک موضوع قدیمی است که همواره رضایت کافی وجود نداشته است. اما توقع دانشجویان نیز بالا نیست، بلکه با توجه به توسعه کمی فوق‌العاده‌‌ای که در سال‌های اخیر در وزارت علوم رخ داده، امکانات لازم افزایش پیدا نکرده است. لذا در شرایط فعلی با تراکم اتاق‌ها و فرسودگی ساختمان‌ها روبرو‌ایم که باید ریشه‌یابی صورت گیرد.

صدیقی دانشجویان روزانه برخوردار از خوابگاه را در کشور ۵۰ درصد دانشجویان عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۲ هزار ظرفیت برای خوابگاه کشور موجود است. از این تعداد چیزی حدود ۲۰۲ هزار ظرفیت، خوابگاه‌های ملکی خود دانشگاه‌ها است. و ۲۶ هزار ظرفیت، خوابگاه استیجاری است. تنها ۲۴ هزار ظرفیت باقیمانده را خوابگاه‌های غیردولتی و خودگردان شامل می‌شود؛ یعنی چیزی حدود ۹.۵ درصد.

حذف و اضافه

دانشجویان از خوابگاه‌های مورد تائید صندوق رفاه استفاده کنند

معاون دانشجویی وزارت علوم با اشاره به حادثه اخیر ممانعت از ورود یک دانشجوی دختر به خوابگاه در شب، اظهار داشت: در خصوص بحث نظارت بر وضعیت خوابگاه‌ها، علی رغم اینکه بخش کمی از این خوابگاهها توسط بخش خصوصی کنترل می‌شود، اما برخی زیر نظر صندوق رفاه دانشجویان نیست. بلکه از جاهایی نظیر سازمان میراث فرهنگی و ... مجوز می‌گیرند. در صورتی که قاعده‌اش این نیست. لذا ما از دانشجویان و به خصوص دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که به دانشجویان خوابگاه‌های مجوزدار را معرفی کنند تا چنین اتفاق‌هایی نیافتد. اگر این خوابگاه مورد نظر نیز تحت نظارت صندوق رفاه باشد، این اتفاق نمی‌افتاد. چرا که صندوق رفاه، این اجازه را دارد تا پس از چندین بار اخطار خوابگاه خودگردان موردنظر را تعطیل کند.

 

چنانچه خوابگاه‌های خودگردان قوانین را رعایت نکنند، با آنها برخورد می‌شود

وی با اشاره به قوانین خوابگاه‌های خودگردان، گفت: به متولیان این خوابگاه‌ها اصول و مقرراتی تفهیم شده است. چنانچه رعایت نکنند، با آنها برخورد می‌شود. به طور مثال تنها باید دانشجو در آن ساختمان ساکن باشد، نه شخص دیگری. اما توجه داشته باشید آن چیزی که ما امروز به آن نیاز داریم، این است که اولا بخش خصوصی وارد شود و دوما ما نظارت خوبی بر آنها شکل دهیم. علت اینکه بخش خصوصی امروز وارد این بخش نمی‌شود، عدم وجود تسهیلات است.

صدیقی در خصوص نارضایتی فعلی مردم از خوابگاه‌های بخش خصوصی گفت: در حال حاضر دو مشکل وجود دارد. یکی کمبود امکانات است که بخش خصوصی را دفع می‌کند و سبب می‌شود وضعیت خوابگاه‌ها به همین شکل بماند. دوم عدم نظارت درست است. لذا این نارضایتی برطرف خواهد شد. الان آن خوابگا‌ه‌هایی که با مجوز صندوق رفاه در حال فعالیت‌اند، به دلیل نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد، از کمترین گزارش تخطی برخوردارند.

 

دانشگاه‌ها حق تبدیل خوابگاه به کلاس درس را ندارند

این مسئول وزارت علوم در این خصوص که "آیا دانشگاهی حق دارد ساختمان خوابگاه خود را به بهانه کمبود فضای آموزشی، کلاس درس کند"، گفت: در حالت عادی خیر. یعنی به طور طبیعی این حق را ندارند و باید هر ساختمانی برای کار خود استفاده شود و دانشجویان در صورت بروز این مشکل، باید برای اعتراض به معاونت فرهنگی مراجعه کنند.

حذف و اضافه 2

علت کمبود امکانات رفاهی، توسعه کمی دانشجویان در سال‌های قبل است

وی علت این مسئله را این چنین عنوان کرد: از سویی برخی دانشگاه‌ها احساس می‌کنند ظرفیت آموزشی- پژوهشی دارد، لذا دانشجو جذب می‌کنند، اما از آن ظرفیت رفاهی محروم‌اند. لذا برای برطرف کردن این مشکل و ایجاد تناسب بین ظرفیت آموزشی و امکانات رفاهی، حدودا ۶ ماه پیش با همکاری شورای گسترش وزارت علوم تصمیم گرفته شد، هیچ افزایش کمّی‌ای فعلا نداشته باشیم، مگر اینکه توسعه امکانات رفاهی صورت پذیرد.

صدیقی ادامه داد: ما وارث یک توسعه کمّی هستیم که شورای گسترس در دوره‌های قبل جمعیت کمی را بالا برده است و امروز می‌بینیم امکانات رفاهی برای آن ایجاده نشده است. حال باید چند کار انجام داد. یک اینکه جلوی توسعه ببیشتر گرفته شود و کار را مشکل‌تر نکنیم، که امروز این را تصویب کرده‌ایم. دوم اینکه با مشارکت خیرین و ... بتوانیم این امکانت را بیشتر کنیم.

 

آمایش سرزمینی آموزش عالی تاحدودی مشکل کمبود خوابگاه‌ را حل می‌کند

وی آمایش سرزمینی آموزش عالی را بحثی ضروری دانست و بیان داشت: این موضوع تاحدودی مشکل را حل می‌کند. اینکه همه بتوانند در شهر خود درس بخوانند خیلی خوب است و باید بدان اولویت داد. البته این به معنی این نیست که خوابگاه‌ها جمع می‌شود. خیر. چون این ممکن نیست و همیشه به خوابگاه نیاز است. علی ای حال باید مدتی نیز تحمل داشته باشیم تا هم ظرفیت‌ها کنترل شود و هم اینکه امکانات را بیشتر کنیم. مشکل بزرگی که داریم بحث فرسودگی خوابگاه‌هاست و امیدواریم با بودجه‌ای که قرار است به آن اختصاص یابد، بتوانیم دستی بر سر و روی خوابگاه‌‌ها بکشیم.

 

مطعی: وضعیت کنونی خوابگاه‌های دانشجویی خوب نیست

همچنین دکتر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویی و میهمان دیگر برنامه «حذف و اضافه» در ادامه خاطرنشان کرد: بنده نیز با توجه به بازدیدهای شخصی خود به بسیاری از خوابگاه‌ها، وضعیت کنونی خوابگاه‌های دانشجویی کشور را خوب نمی‌دانم.

وی درخصوص نظارت بر خوابگاه‌ها برای عدم سکونت غیردانشجویان در آن‌ها گفت: یکی از الزامات ما برای خوابگاه‌ها همین موضوع است. از زمانی که بحث واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی به بخش خصوصی مطرح شده است، تفاهم نامه‌ای میان صندوق رفاه، اداره اماکن نیروی انتظامی و... تنظیم شده است تا همه این نهادها به عنوان مراجع نظارتی در این موضوع عمل کنند. اما مفاد این تفاهم نامه را که بررسی می‌کنید شفاف نشده است و حدود آن مشخص نیست. لذا سبب شده تا به حال درست اجرا نشود. ما الان این کار را کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم به سمت شفافیت هرچه بیشتر برویم. در آئین نامه جدید، دانشگاه و معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها مسئولیت اصلی کنترل و نظارت و رسیدگی به خوابگاه‌ها را برعهده دارند.

طبق نتیجه نظرسنجی برنامه ۹۱ درصد از دانشجویان وضعیت رسیدگی و نظارت بر خوابگاه‌های دانشجویی را مناسب ندانستند.

مخاطبان می‌توانید از طریق شماره پیامک ۲۰۰۰۰۳۵۹ یا ایمیل Daneshgah@tv۳.ir با برنامه «حذف و اضافه» تماس حاصل کنند.

نظر شما