شناسهٔ خبر: 22521 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد ۲۶ و ۲۷ تقویم تاریخ دفاع مقدس منتشر شد

جلد ۲۶ تقویم تاریخ دفاع مقدس با نام«مسلم ابن عقیل، فراتر از شجاعت» و جلد ۲۷ تقویم تاریخ دفاع مقدس با«نام پیروزی خون بر شمشیر در محرم» توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در جدیدترین اثر خود و در راستای ثبت و انتقال وقایع دفاع مقدس به نسل جدید و آیندگان و جاودانه ساختن دلیری‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام،جلد ۲۶ و ۲۷ تقویم تاریخ دفاع مقدس را منتشر کرد.

جلد ۲۶ تقویم تاریخ دفاع مقدس با نام«مسلم ابن عقیل،فراتر از شجاعت»تألیف آقای فرهاد بهروزی به بررسی حوادث مهر ۱۳۶۱در جنگ تحمیلی می پردازد که جبهه‌های جنگ عرصه¬ی کارزارهای نابرابر بود. در این ماه عملیات مسلم بن عقیل منجر به آزادسازی بخشی از مناطق اشغال شده گردید. دشمن بعثی در راه عقب‌نشینی به ارتفاعات پناه می‌برد و به رغم اینکه در منطقه کرمانشاه از پشتیبانی هوایی خوبی برخوردار بود رزمندگان اسلام توانستند ارتفاعات مشرف به شهر مندلی را متصرف شوند که این به نوبه خود به خطر انداختن بغداد بود. اما به‌رغم احاطه بر شهرها، نیروهای ایرانی به هیچ عنوان شهرها و غیرنظامیان را هدف توپخانه قرار ندادند.

همچنین جلد ۲۷ تقویم تاریخ دفاع مقدس با«نام پیروزی خون بر شمشیر در محرم»تألیف سعید پورداراب به حوادث آبان ۱۳۶۱ در جنگ تحمیلی می پردازد که عملیات محرم در سه مرحله و طی حدود پنج روز به اجرا درآمد. در مرحله‌ی اول عملیات؛ رزمندگان اسلام ارتفاعات ۴۰۰، ۲۹۸، پل چم‌سری و حوزه‌ی نفتی عنبران را آزاد کردند و در مراحل دوم و سوم نیز اهدافی را تصرف نمودند.

فرماندهان نظامی ایران، بغداد و بصره را دو هدف استراتژیک برای تصرف می‌دانستند که بغداد، هدف نهایی جنگ بود و بصره، هدف میان‌مدت به شمار می‌رفت. با انجام عملیات محرم، تا اندازه‌ای جوّ ناشی از برخی ناکامی¬های عملیات رمضان در جبهه‌ی خودی تغییر پیدا کرد و نیروهای پرتوان ما نسبت به عملیات‌های بعدی امیدوارتر شدند.

جلد ۲۶ تقویم تاریخ دفاع مقدس در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و ۱۰۱۵ صفحه و به قیمت ۳۴۰.۰۰۰ ریال و جلد ۲۷ تقویم تاریخ دفاع مقدس در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و ۸۰۸ صفحه و به قیمت ۲۷۰.۰۰۰ ریال روانه بازار نشر گردیده است.

لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.

در پیشگفتار و بخش معرفی مولف ابتدای این کتاب‌ها آماده است:

پیشگفتار

ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و ماه ایثار و از‌خود‌گذشتگی سا‌لار و سرور شهیدان حضرت ابا‌ عبدالله‌الحسین (ع) است. ماهی است که حوادث خونبار آن همیشه زنده است. ماه ظلم‌ستیزی است و پیام آن برای ما ایثار و از‌خود‌گذشتگی و شهادت‌طلبی است و با همین اعتقادات است که نیروهای مسلح و جوانان برومند ما و ملّت شجاع و قهرمان ما توانستند هشت سال در مقابل ظلم و ستم و تجاوز و دد‌منشی متجاوزان بعثی ایستادگی کنند و در عملیات‌های مختلف، به پیروزی‌های بزرگ نیز نائل گردند.

یکی از این عملیات‌های موفق، عملیات محرم (کربلای‌۵) می‌باشد که در ماه محرم (آبان ۱۳۶۱) در منطقه‌ی عمومی موسیان و ارتفاعات حمرین اجرا شد و برگ زرینی بر تاریخ دفاع مقدس افزود. هدایت عملیات محرم به عهده‌ی قرارگاه قائم بود. این قرارگاه در اردیبهشت ماه سال ۶۱ با هدف دفاع از منطقه‌ی دهلران، فکه تا جنوب بستان و تداوم عملیات در غرب موسیان تشکیل و در منطقه‌ی عمومی عین‌‌خوش مستقر شد. قرارگاه مذکور در تاریخ ۱۱/۸/۶۱ به‌صورت مشترک و به فرماندهی سرهنگ توپخانه‌ی ستاد منوچهر دژکام و برادر سپاهی خرازی فعالیت خود را به ‌طور مشترک آغاز نمود و با در اختیار گرفتن یگان‌هایی از ارتش و سپاه که در سازمان رزم مشخص شده بود، عملیات محرم را به مرحله‌ی اجرا در‌آورد. این عملیات دستاوردهای سیاسی و نظامی بسیار ارزشمندی را برای جمهوری اسلامی ایران در‌پی داشت.

کتابی که در پیش‌رو دارید، بیست‌و‌هفتمین جلد از مجموعه¬ی کتب تقویم تاریخ دفاع مقدس است که در مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس به‌وسیله‌ی محققان و مؤلفان تهیه و تدوین یافته و شامل کلیه‌ی حوادثی است که در آبان ماه (محرم) سال ۱۳۶۱ در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و سایر مناطق کشور روی‌داده و در‌بر‌گیرنده‌ی کلیه‌ی حوادث و اطلاعات مربوط به عملیات محرم در مراحل مختلف از شروع تا پایان می‌با‌شد.

برای تهیه‌ی این کتاب، مؤلف از کلیه‌ی اسناد و مدارک موجود و کتب منتشره و رسانه‌های داخلی و خارجی و اخبار خبر‌گزاری‌های داخلی و خارجی بهره‌برداری نموده و سعی و تلاش گردیده است مجموعه‌ای تهیه شود که مستند و منطبق با واقعیت‌ها و بر اساس مدارک باشد. شایان ذکر است که رزمندگان اسلام- این پیروان راه حسین (ع) با عشق به پیروزی و شهادت و نیرو گرفته از مکتب حسینی (ع) و با رمز یا زینب (س) که تیمن نام شکوهمند شیرزنی قهرمان و خطیبی طیبه از ذریه‌ی حضرت محمد‌بن عبدالله (ص) و خواهر شجاع و پاک‌سیره‌ی حسین‌بن‌علی‌(ع) را به همراه داشت- در شرایطی بسیار سخت و دشوار و سیلابی، این عملیات را با همه‌ی مشکلاتش آغاز کردند و در نهایت به یک پیروزی درخشان نائل گشتند. امید است که این کتاب برای محققان و دانش‌پژوهان و ادامه‌دهندگان راه کسانی که با شهادت خود افتخاری ابدی برای خود و کشورمان کسب کردند، سودمند واقع گردد.

معرفی مؤلف
امیر سرتیپ‌۲ ستاد سعید پورداراب در سال ۱۳۲۰ش در شهرستان فسا متولد و در سال ۱۳۳۹ش وارد دانشکده‌ی افسری گردید. او در سال ۱۳۴۲ش با رسته‌ی پیاده فارغ‌التحصیل شد و در طول خدمت، دوره‌ی مقدماتی پیاده، عالی پیاده، دفاع غیرنظامی، ترابری پیاده، اطلاعات رزمی، تفسیر عکس هوایی و دوره‌ی دافوس را سپری نمود.

وی با شروع جنگ تحمیلی در سِمَت معاون عملیاتی تیپ‌۱ لشکر‌۲۱ پیاده‌ی حمزه به جبهه اعزام گردید و تا پایان جنگ تحمیلی، به‌ترتیب در سِمت‌های معاون عملیاتی تیپ‌۱ لشکر‌۲۱، فرمانده‌ی تیپ‌۳ لشکر‌۲۱ پیاده‌ی حمزه، معاون عملیاتی و جانشین لشکر‌۲۱ پیاده‌ی حمزه و پس از پایان جنگ تحمیلی در سِمت‌های مدیر آمادگی رزمی، جانشین و سرپرست معاونت عملیات و اطلاعات نیروی زمینی ارتش، جانشین اداره‌ی سوم در ستاد مشترک ارتش انجام وظیفه نمود. ایشان به دلیل ابراز رشادت و کسب موفقیت‌های درخشان در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس، در سِمت فرماندهی تیپ، موفق به اخذ دو قطعه نشان فتح درجه‌ی ۲ و ۳ از دست مبارک مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا گردید. آخرین مسئولیت وی قبل از بازنشستگی، مشاور ریاست ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در امور عملیات و جنگ بوده است.

فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس نزاجا تا به امروز

کتاب حاضر، بیست‌وهفتمین جلد از مجموعه‌ی تقویم تاریخ دفاع مقدس است که به‌وسیله‌ی محققان و مؤلفان در مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش گردآوری شده و حاوی کلیه‌ی اقدامات مهم رزمندگان در آبان ماه سال ۱۳۶۱ می‌باشد. طبعاً مطالب این کتاب نیز که برگرفته از اسناد و مدارک حقیقی و موجود و نشأت¬گرفته از حماسه‌ای جاوید از ایمان و عشق به شهادت و شجاعت رزمندگان اسلام می‌باشد، متمایز از سایر کتاب‌ها بوده و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. امید است که این کتاب مورد استفاده و بهره‌برداری محققان و مورخان جنگ تحمیلی و ملت شجاع و مبارز میهن اسلامی‌مان قرار گیرد.

تلاش دست‌اندرکاران تدوین تقویم تاریخ دفاع مقدس بر آن بوده تا با تکیه بر اسناد و مدارک موجود در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مدد از قلم اندیشمندان حوزه‌ی تاریخ به‌خصوص عرصه‌ی تاریخ جنگ تحمیلی و تکیه بر بازتاب‌های سیاسی و رسانه‌ای، برای ترسیم تصویر روشنی از حال‌و‌هوای روزهای دفاع مقدس که بر مردم ما رفته است؛ بدون اعمال نظر و تجزیه‌و‌تحلیل و‌قایع، صرفاً به وقایع و تاریخ‌نگاری بپردازد تا خواننده بتواند بر مبنای برداشت از سیر حوادث در روزهای جنگ تحمیلی، به تحلیل مورد نظر خود دست یابد.

آنچه در این مجموعه تدوین و گردآوری شده است، به غیر از اسناد و مدارک که خود گویا و گواه متقنی بر حوادث رخ داده در طول هشت سال جنگ تحمیلی‌اند، جهت اطلاع خوانندگان محترم گردآوری شده است و صرف وجود آن‌ها در این مجموعه، دلیل تأیید آن از ‌سوی مؤلف اثر و مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش نیست. 

جای بسی خوشبختی است که تا خرداد ماه سال ۱۳۹۱ در تلاشی هشت ساله از سال ۱۳۸۲ تاکنون، شرح حوادث جنگ تحمیلی و چند ماه پس از اجرای قطعنامه‌ی ۵۹۸ مصوب سازمان ملل متحد (از شهریور ۱۳۵۹ تا پایان سال ۶۷) در قالب ۱۰۲ جلد به شرح جدول زیر تدوین شده است:

جلد موضوع نام کتاب مؤلف تعداد صفحات تاریخ تألیف نوبت چاپ
     
۱ شهریور۵۹ آخرین روزهای صلح امیرفرهاد بهروزی ۴۹۸ اسفند ۱۳۸۲ اول ـ تابستان ۱۳۸۴
      دوم‌ـتابستان ۱۳۸۶
۲ مهر ۵۹ غرش توپ‌ها امیرپورداراب ۶۰۱ اسفند ۱۳۸۲ اول ـ زمستان ۱۳۸۴
      دوم ‌ـ زمستان ۱۳۸۵
۳ آبان ۵۹ پل‌های تسخیرناپذیر امیرپورداراب ۶۶۲ شهریور ۱۳۸۳ اول‌ـتابستان ۱۳۸۵
      دوم ‌ـ زمستان ۱۳۸۵
۴ آذر ۵۹ تثبیت متجاوز امیرفرهاد بهروزی ۷۰۷ شهریور ۱۳۸۳ اول ‌ـ زمستان ۱۳۸۵
۵ دی ۵۹ گام‌های نخستین امیرفرهاد بهروزی ۵۴۹ اسفند ۱۳۸۳ اول ‌ـ تابستان ۱۳۸۶
۶ بهمن ۵۹ بر بام میمک امیرفرهاد بهروزی ۱۰۴۵ اسفند ۱۳۸۳ اول ‌ـ پاییز ۱۳۸۶
۷ اسفند ۵۹ برفراز رقابیه امیرپورداراب ۱۳۸۲ اسفند ۱۳۸۳ اول‌ ـ بهار ۱۳۸۷
۸ فروردین۶۰ برفراز آسمان-ها امیرپورداراب ۱۷۶۴ اسفند ۱۳۸۳ اول‌ ـ تابستان ۱۳۸۷
۹ اردیبهشت۶۰ ضربه‌های پی‌درپی امیرپورداراب ۴۸۸ ۳۰/۳/۱۳۸۴ اول ‌ـ تابستان ۱۳۸۷
۱۰ خرداد۶۰ عزل بنی‌صدر، سرآغار یک تحول امیرپورداراب ۵۰۹ ۳۰/۳/۱۳۸۴ اول ‌ـ تابستان ۱۳۸۷
۱۱ تیر۶۰ آزادی نوسود امیرنبی کریمی ۴۷۵ ۳۰/۳/۱۳۸۴ اول‌ ـ زمستان ۱۳۸۶
      دوم ‌ـ تابستان ۱۳۸۸
۱۲ مرداد ۶۰ فاتحین کرخه‌کور امیرنبی کریمی ۹۸۸ ۳۰/۶/۱۳۸۴ اول‌ ـ بهار ۱۳۸۸
۱۳ شهریور۶۰ به‌سوی بستان امیرفرهاد بهروزی ۷۶۹ ۳۰/۶/۱۳۸۴ اول‌ ـ تابستان ۱۳۸۸
۱۴ مهر ۶۰ شکست حصر امیرفرهاد بهروزی ۶۸۲ ۳۰/۶/۱۳۸۴ اول‌ ـ پاییز ۱۳۸۸
۱۵ آبان ۶۰ فروغ فتح امیرفرهاد بهروزی، امیرکریمی ۶۳۹ ۱۳/۱۰/۱۳۸۴ اول ـ زمستان ۱۳۸۸
۱۶ آذر ۶۰ فتح بستان(طریق القدس) امیرپورداراب، امیرکریمی ۵۸۵ ۱۳/۱۰/۱۳۸۴ اول ـ تابستان ۱۳۸۹
۱۷ دی ۶۰ حماسه¬ی شیاکوه امیرپورداراب، امیر بهروزی ۵۱۸ ۳۰/۳/۱۳۸۵ اول‌ ـ تابستان ۱۳۸۹
۱۸ بهمن۶۰ نبرد خونین در چزابه امیرنبی کریمی، امیر بهروزی ۴۲۹ ۳۰/۳/۱۳۸۵ اول ـ بهار ۹۰
۱۹ اسفند ۶۰ درراه پیروزی امیرفرهاد بهروزی، امیر پورداراب ۶۵۸ ۳۰/۷/۱۳۸۵ اولـبهار ۹۰
۲۰ فروردین۶۱ فتح بزرگ امیرنبی کریمی، امیر پورداراب ۱۱۲۷ ۳۰/۷/۱۳۸۵ اول ـ زمستان ۹۰
۲۱ اردیبهشت ۶۱ به‌سوی شلمچه امیرپورداراب، امیرکریمی ۱۰۳۲ ۳۰/۱۱/۱۳۸۵ اول ـ زمستان ۱۳۸۷
۲۲ خرداد ۶۱  خداخرمشهررا آزاد کرد امیرفرهاد بهروزی، امیرکریمی ۹۳۲ ۳۰/۱۱/۱۳۸۵
۲۳ تیر۶۱ رمضان در رمضان امیرنبی کریمی ۸۸۷ ۳۰/۱۱/۱۳۸۵
۲۴ مرداد ۶۱ وهنوز رمضان امیرنبی کریمی ۷۰۵ ۳۰/۱۱/۱۳۸۵
۲۵ شهریور۶۱ حماسه‌ی دوسال حضور امیرفرهاد بهروزی ۶۲۵ ۳۰/۲/۱۳۸۶
۲۶ مهر ۶۱ مسلم‌بن عقیل(ع)،فراتر از شجاعت امیرفرهاد بهروزی ۸۵۷ ۳۰/۲/۱۳۸۶
۲۷ آبان ۶۱ محرم امیرپورداراب ۶۳۹ ۳۰/۲/۱۳۸۶
۲۸ آذرودی۶۱ طلوع فجر امیرپورداراب ۶۰۸ ۳۰/۳/۱۳۸۶
۲۹ دی وبهمن۶۱ نبرد در شرایط سخت امیرپورداراب ۸۲۲ ۳۰/۶/۱۳۸۶
۳۰ اسفند۶۱ سال سربلندی امیرفرهاد بهروزی ۸۲۴ ۳۰/۶/۱۳۸۶
۳۱ فروردین۶۲ در امتداد فجر امیرفرهاد بهروزی ۱۲۲۰ ۳۰/۹/۱۳۸۶
۳۲ اردیبهشت۶۲ حقیقت مقاومت امیرفرهاد بهروزی ۹۵۸ ۳۰/۹/۱۳۸۶
۳۳ خرداد۶۲ ضربت جندالله امیر نبی کریمی ۱۰۲۳ ۳۰/۹/۱۳۸۶
۳۴ تیر ۶۲ والفجر ۲ امیر نبی کریمی ۱۱۷۱ ۲۹/۱۲/۱۳۸۶
۳۵ مرداد ۶۲ والفجر ۳ امیر نبی کریمی ۱۷۳۸ ۲۹/۱۲/۱۳۸۶
۳۶ شهریور۶۲ نبرد خاموش امیر پورداراب ۹۳۵ ۲۹/۱۲/۱۳۸۶
۳۷ مهر ۶۲ والفجر ۴ امیرپورداراب ۱۰۱۳ ۲۹/۱۲/۱۳۸۶
۳۸ آبان ۶۲ درآن ‌سوی مرز امیر فرهاد بهروزی ۱۱۰۸ ۳۰/۴/۱۳۸۷
۳۹ آذر ۶۲ شیران دره¬ی شیلر امیر فرهاد بهروزی ۱۰۶۶ ۳۰/۴/۱۳۸۷
۴۰ دی ۶۲ جنون جلاد امیر نبی کریمی ۸۵۱ ۳۰/۴/۱۳۸۷
۴۱ بهمن ۶۲ مقابله‌به‌مثل امیر نبی کریمی ۱۱۵۳ ۳۰/۴/۱۳۸۷
۴۲ اسفند ۶۲ عملیات خیبر امیر پورداراب ۱۲۶۶ ۳۰/۷/۱۳۸۷
۴۳ فروردین۶۳ پس‌لرزه¬های مجنون امیر پورداراب ۱۰۳۰ ۳۰/۷/۱۳۸۷
۴۴ اردیبهشت ۶۳ جنگ آب امیرپورداراب ۱۰۲۴ ۳۰/۷/۱۳۸۷
۴۵ خرداد۶۳ جنگ نفت‌کش‌ها امیر نبی کریمی ۱۶۶۷ ۳۰/۱۰/۱۳۸۷
۴۶ تیر ۶۳ خوف خفاش امیر نبی کریمی ۱۴۶۶ ۳۰/۱۰/۱۳۸۷
۴۷ مرداد ۶۳ دروغ بزرگ امیر فرهاد بهروزی ۱۰۷۲ ۳۰/۱۰/۱۳۸۷
۴۸ شهریور۶۳ امتحان بزرگ امیر فرهاد بهروزی ۱۲۸۶ ۳۱/۱/۱۳۸۸
۴۹ مهر ۶۳ میمک،عاشورایی دیگر امیر فرهاد بهروزی ۱۶۳۲ ۳۱/۱/۱۳۸۸
۵۰ آبان ۶۳ ارتش، درخور افتخار امیر فرهاد بهروزی ۱۲۷۴ ۳۱/۱/۱۳۸۸
۵۱ آذر ۶۳ هویت پنهان امیر نبی کریمی ۱۲۴۵ ۳۰/۴/۱۳۸۸
۵۲ دی ۶۳ تنگه‌ی هرمز، تضمین صدور نفت امیر نبی کریمی ۱۱۶۵ ۳۰/۴/۱۳۸۸
۵۳ بهمن ۶۳ در انتظار بدر امیر پورداراب ۱۱۱۷ ۳۰/۴/۱۳۸۸
۵۴ اسفند ۶۳ عملیات بدر امیرپورداراب ۱۵۸۷ ۳۰/۴/۱۳۸۸
۵۵ فروردین ۶۴ پاسخی در خور امیرپورداراب ۱۱۴۴ ۳۰/۷/۱۳۸۸
۵۶ اردیبهشت ۶۴ تغییرموازنه‌ی قدرت امیر پورداراب ۱۰۱۱ ۳۰/۷/۱۳۸۸
۵۷ خرداد ۶۴ خرداد خونین امیرفرهاد بهروزی ۱۴۴۶ ۳۰/۷/۱۳۸۸
۵۸ تیر ۶۴ عملیات قادر امیر فرهاد بهروزی ۱۳۵۰ ۳۰/۱۰/۱۳۸۸
۵۹ مرداد ۶۴ عاشورا در هور امیر نبی کریمی ۱۷۱۲ ۳۰/۱۰/۱۳۸۸
۶۰ شهریور ۶۴ خارک همچنان استوار و پابرجا امیرنبی کریمی ۱۸۰۰ ۳۰/۱۰/۱۳۸۸
۶۱ مهر ۶۴ دلیران دره‌ی دراو امیر فرهاد بهروزی ۱۱۸۰ ۳۰/۱/۱۳۸۹
۶۲ آبان ۶۴ جنگ و صلح تحمیلی امیر فرهاد بهروزی ۱۰۸۹ ۳۰/۱/۱۳۸۹
۶۳ آذر ۶۴ هویزه، سرفراز همیشه¬ی تاریخ امیرنبی کریمی ۱۳۵۴ ۳۰/۱/۱۳۸۹
۶۴ دی ۶۴ راهیان کربلا امیرنبی کریمی ۱۵۳۵ ۳۰/۴/۱۳۸۹
۶۵ بهمن ۶۴ والفجر ۸ امیر پورداراب ۱۶۵۳ ۳۰/۴/۱۳۸۹
۶۶ اسفند ۶۴ والفجر ۹ امیر پورداراب ۱۲۳۵ ۳۰/۴/۱۳۸۹
۶۷ فروردین ۶۵ لبیک یا امام امیر احمد کریمی ۸۹۶ ۷/۱۱/۱۳۸۸
۶۸ اردیبهشت ۶۵ رزم بی‌امان امیر احمد کریمی ۱۳۵۶ ۱۴/۲/۱۳۸۹
۶۹ خرداد ۶۵ ضربت قاطع امیر احمد کریمی ۸۹۰ مرداد ۸۹
۷۰ تیر ۶۵ آن روی سکه امیر احمد کریمی ۷۸۱ آبان ۸۹
۷۱ مرداد ۶۵ نقطه‌ی عطف امیر فرهمندزاده ۱۰۳۴ ۷/۱۱/۱۳۸۸
۷۲ شهریور ۶۵ فرّماه امیر فرهمندزاده ۱۱۲۷ ۲۳/۱۲/۱۳۸۸
۷۳ مهر ۶۵ پیروان محمد امیر فرهمندزاده ۸۰۸ ۷/۴/۱۳۸۹
۷۴ آبان ۶۵ عروج ۸۸ امیر فرهمندزاده ۸۴۶ آبان ۸۹
۷۵ آذر ۶۵ عجز شیطان امیر مصوری ۱۴۲۶ ۸/۲/۱۳۸۹
۷۶ دی ۶۵ سرنوشت امیر مصوری ۱۷۳۰ ۱۶/۴/۱۳۸۹
۷۷ بهمن ۶۵ انهدام امیر مصوری ۱۶۸۲ مرداد ۸۹
۷۸ اسفند ۶۵ نبرد حاج‌عمران امیر مصوری ۱۰۴۶ آبان ۸۹
۷۹ فروردین ۶۶ در ساحل اروند امیر فرهاد بهروزی ۱۲۴۴ ۱۸/۸/۱۳۸۹
۸۰ اردیبهشت ۶۶ تکیه بر باد امیر فرهاد بهروزی ۱۲۷۷ ۲۸/۱۰/۱۳۸۹
۸۱ خرداد ۶۶ سلسله عملیات‌های نصر و فتح امیر پورداراب ۱۰۴۸ ۱۷/ ۸ / ۸۹
۸۲ تیر ۶۶ از حلبچه تا ماووت امیر پورداراب ۱۲۳۸ ۲۸/۱۰/۱۳۸۹
۸۳ مرداد ۶۶ شهادت‌طلبان امیر نبی کریمی ۲۲۱۸ ۱۸/ ۸ / ۸۹
۸۴ شهریور ۶۶ خلیج فارس امیرنبی کریمی ۲۱۲۲ ۲/۱۱/۱۳۸۹
۸۵ مهر ۶۶ تهدیدات آمریکا در خلیج فارس امیر پورداراب ۱۲۶۵ ۱۵/۲/۱۳۹۰
۸۶ آبان ۶۶ حضوری گسترده امیر پورداراب ۱۴۰۰ ۱۵/۵/۱۳۹۰
۸۷ آذر ۶۶ تندرهای خلیج فارس امیرفرهاد بهروزی ۱۴۰۶ ۱۵/۲/۱۳۹۰
۸۸ دی ۶۶ افسانه‌ی پایداری امیر بهروزی ۱۲۲۷ ۱۱/۵/۱۳۹۰
۸۹ بهمن ۶۶ اعتراف متجاوز امیرنبی کریمی ۱۵۶۵ ۱۵/۲/۱۳۹۰
۹۰ اسفند ۶۶ اوج جنایت امیرنبی کریمی ۹۶۳ ۲۹/۱۲/۱۳۸۹
۹۱ فروردین ۶۷ درماندگی دیکتاتور امیراحمد کریمی ۹۶۳ ۲۹/۱۲/۱۳۸۹
۹۲ اردیبهشت ۶۷ بیت‌المقدس ۶ امیر مصوری ۱۴۵۵ ۱۹/۱۲/۱۳۸۹
۹۳ خرداد ۶۷ النازعات امیرفرهمندزاده ۱۴۰۳ ۲۹/۱۲/۱۳۸۹
۹۴ تیر ۶۷ اهرم‌های فشار امیراحمد کریمی ۱۰۷۴ ۲۱/۳/۱۳۹۰
۹۵ مرداد ۶۷ پیروزی نهایی(مرصاد) امیر مصوری ۱۹۸۴ ۱/۳/۱۳۹۰
۹۶ شهریور ۶۷ کارشکنی در اجرای قطعنامه‌ی ۵۹۸ امیرمسعود فرهمندزاده ۱۸۴۰ ۱/۳/۱۳۹۰
۹۷ مهر ۶۷ دوران بازسازی و سازندگی امیر احمدکریمی ۷۴۹ ۲۳/۶/۱۳۹۰
۹۸ آبان ۶۷ تکرار تکبر امیر احمدکریمی ۶۴۳ ۸/۹/۱۳۹۰
۹۹ آذر ۶۷ قرارداد ۵۹۸ امیر فرهمندزاده ۱۱۷۸ ۲۵/۵/۱۳۹۰
۱۰۰ دی ۶۷ فروپاشی کمونیسم امیر فرهمندزاده ۱۰۴۵ ۱/۹/۱۳۹۰
۱۰۱ بهمن ۶۷ تثبیت انقلاب امیر مصوری ۱۰۳۴ ۲۶/۵/۱۳۹۰
۱۰۲ اسفند ۶۷ قطعنامه‌ی بی‌فرجام امیر مصوری ۹۳۱ ۲۹/۸/۱۳۹۰
جمع کل صفحات مجموعه تاریخ دفاع مقدس ۱۰۹۸۹۵

بدون شک تداوم این تلاش مستمر و حرکت تاریخی و ملّی که در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جامه‌ی عمل به خود پوشید،جز با تدابیر بخردانه و حمایت‌های بی‌دریغ فرماندهان محترم نیروی زمینی ارتش و هیئت‌ رئیسه‌ی محترم آن در بدو این حرکت و استمرار آن تا این لحظه امیران ناصر محمدی‌فر، محمد‌حسین دادرس، سید‌ناصر حسینی، محمد‌علی آرمان‌فر، زین‌العابدین مرادی، علی حسین‌پور و فرماندهی و هیئت رئیسه‌ی محترم نزاجا در زمان چاپ این اثر، امیران احمدرضا پوردستان، کیومرث حیدری و علی آراسته و انگیزه‌ی بلند محققان ارجمند در تدوین تاریخ دفاع مقدس میسّر نمی‌گردید.

نقش مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان عقیدتی‌ـ سیاسی ارتش و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، از حیث در اختیار قرار دادن اسناد و مدارک موجود خود به‌صورت کاملاً آزاد بسیار حائز اهمیت است. از حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان (ریاست محترم مرکز اسناد انقلاب اسلامی) و آقای مهدی رمضانی (مدیر محترم انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی) و همکاران محترم ایشان نیز که با درک عمیق از اهمیت جمع‌آوری و تدوین تاریخ بکر جنگ تحمیلی، چاپ و انتشار این مجموعه را عهده‌دار شدند، صمیمانه قدردانی می‌کنیم.  

نظر شما