شناسهٔ خبر: 22790 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

ده‌‌نمکی: 15 هزار شهید ترور داریم و در دنیا متهم به تروریسم هستیم

در برنامه‎ی حذف و اضافه ی این هفته به بررسی مساله تدفین شهدا در دانشگاه‌ها و همچنین خوابگاه‌های دانشجویی پرداخته شد.

فرهنگ امروز: عصر روز ۱۰ مهرماه پانزدهمین قسمت از برنامه «حذف و اضافه» با موضوع بررسی مسئله تدفین شهدا در دانشگاه‌ها و همچنین خوابگاه‌های دانشجویی به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای برنامه گزارشی از برنامه پیشین پخش گردید و سپس در آیتم «خبرنامه»، به آخرین تحولات و اخبار حوزه دانشگاه کشور پرداخته شد.

پرسش پیامکی قسمت چهاردهم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: "کدام گزینه را اصلی‌ترین عامل بروز آسیب‌ای اجتماعی فرهنگی در دانشجویان خوابگاهی می‌دانید؟ ۱) ضعف باورهای دینی، ۲) دوست‌یابی غلط، ۳) عدم توجه به مسائل درسی، ۴) نبود امکانات و فوق برنامه‌های جذاب در خوابگاه"

در قسمت ابتدایی برنامه به بحث تدفین شهدا در دانشگاه های کشور پرداخته شد. در این بخش از برنامه آقای صادق مفرد، مسئول تدفین شهدای گمنام در دانشگاه امیرکبیر با حضور در «حذف و اضافه» بیان داشت: «تدفین شهدای گمنام دانشگاه امیرکبیر در سال ۸۷ و پس از تمامی دانشگاه های مطرح تهران برگزار شد.»

 

از میان ۱۷۰ دانشگاه کشور، تنها در دو دانشگاه شریف و امیرکبیر با تدفین شهید مخالفت صورت گرفت

وی درخصوص دلایل تدفین شهدا در دانشگاه‌ها بیان داشت: «تاکنون ۱۷۰ دانشگاه سطح کشور این افتخار را داشته‌اند تا به استقبال شهیدان بروند. اما از این میان تنها در دو دانشگاه کشور یعنی دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر مشکل پیش آمد. در این دو دانشگاه شرایط سیاسی- اجتماعی حاکم بر آنها مراسم را به این سمت و سو سوق داد. در بحث مخالفت با تدفین شهید در دانشگاه عمدتا دو گروه مخالف هستند. یک گروه رسانه‌های بیگانه و معاندین با نظام هستند که با این نظام عناد دارند و طبعا با این اتفاق نیز مخالف هستند. دلیل منطقی خاصی نیز برای این مخالف‌تشان ندارند و سعی می‌کنند بدان دامن بزنند. اما گروهی نیز شبهاتی جدی داشتند. شبهاتی که ما سعی می‌کردیم در نشریان آن زمان به آنها پاسخ دهیم.»

 

حضور شهیدان سبب ارتقای جنبه‌های علمی دانشگاه می‌شود

مفرد یکی از شبهاتی وارده را مخالفت با تدفین شهید در فضای علمی عنوان کرد و اظهار داشت: «پاسخ ما این استدلال این بود که دانشگاه یک فضای اجتماعی فرهنگی نیز است. ما باید برای ارتقای جنبه‌های فرهنگی آن نیز تلاش کنیم و حضور شهیدان نیز کمک‌کننده است. ضمن آنکه علمی نیز است. دانشجویی که آنجا قدم می‌زند، وقتی می‌بیند این آرامش امروز را مدیون شهادت آن بزرگواران است و سبب می‌شود محکم‌تر در راه علم قدم بردارد.»

وی ادامه داد: همچنین برخی معتقد بودند این اتفاق، بهانه‌ای می‌شود برای حضور نظامی‌ها و غیردانشجویان در دانشگاه. این دلایل حال پس از تدفین شهید در ۱۷۰ دانشگاه مثل روز روشن شده است که بی‌دلیل بوده است و در هیچ یک تدفین شهدا سبب این اتفاق نشده است.»

خانواده سه شهید شناسایی شده اخیر از تدفین فرزندشان در دانشگاه خرسند بودند

مسئول تدفین شهید در دانشگاه امیرکبیر، در پاسخ به این سوال که "آیا خانواده شهیدان راضی به تدفین فرزندان آنها در فضای دانشگاهی هستند"، گفت: «عمدتا راضی‌اند. همانطور که سه شهید اخیرا شناسایی شد، شاهد بودیم که خانواده شهید استقبال می‌کردند، می‌گفتند ما خیلی خوشحالیم که فرزندمان در این محیط پویا حضور داشت. حال فرض کنید یک خانواده‌ای هم در این بین مخالف باشد، با تشخیص هویت آن شهید می‌توانند آن را منتقل کنند.»

 

حضور شهید در دانشگاه امیرکبیر موجب آرامش و وحدت دانشجویان شده است

وی در پاسخ به این استدلال که "برخی حضور شهیدان در دانشگاه را مانع از سیاسی‌شدن و التهاب دانشگاه می‌دانند"، گفت: اولا شهیدان سیاسی‌ترین اقشار زمان خود بودند. این عبارت سیاسی را باید درست تعریف کرد. اینکه یک تفکیکی قائل شویم که شهید یک حالت عارفانه دارد و حضورش ضدسیاسی است یک مبنای سکولاری دارد. یک زمانی جبهه دانشگاه بود، امروز دانشگاه جبهه شده است. در کنار سایر کارهای فرهنگی که در حال انجام است، شهید خود یک حضورش یک حال فرهنگی را ایجاد می‌کند. فضای فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در همین دانشگاه امیرکبیر شاهد هستیم که می‌توان به خوبی فضای دانشگاه را به دو مقطع قبل از تدفین شهدا و پس از آن تفکیک کرد. آن آرامش، وحدت و فضای روحانی حاکم شده است و دیگر آن فضای ملتهب را شاهد نیستیم. چون همه معتقدند شهید عامل وحدت است.»

ده‌‌نمکی: برخی با ساختن فیلم‌های ضدجنگی در ذهن جوانان ایجاد شبهه می‌کنند

در ادامه برنامه مسعود دهنمکی، کارگردان سینما و تلویزیون میهمان تلفنی برنامه در خصوص تدفین فضای مدیریت فرهنگی دانشگاه بیان داشت: «کم کاری در این حوزه زیاد وجود دارد. حداقل متناسب مطالبات و آرمان‌ها نبوده است که سبب شده بسیاری از شبهات در نسل جدید آنقدر زیاد شود که با چند مقاله در روزنامه در اصل دفاع مقدس دچار شک و تردید شوند. از سویی برخی در حوزه رسانه با ساختن فیلم‌هایی ضدجنگی به اسم مفاهیم انسان‌دوستانه دارند شبهات را در نسل جدید دامن می‌زنند. من فکر می‌کنم نشان‌دادن این قهرمان‌ها و افتخارات دوران دفاع مقدس باید به صورت مباحث آکادمیک درآد. یعنی درگیر دانشگاه‌ها شود که این عظمت به دور از نگاه‌های تبلیغاتی در ذهن و دل جوانان نقش ببندد.»

۱۵ هزار شهید ترور داریم و در دنیا متهم به تروریسم هستیم!

وی در پاسخ به این سوال که "چقدر هنر می‌تواند در تعامل با دانشگاه نسبت به تبیین این ارزش‌ها کمک کند"، بیان داشت: «چند سال پیش در این کشور یک امریکایی یک مستند در مورد گروهک منافقین ساخت. متاسفانه تعدادی بلند شدند و به این مستندساز اشکال گرفتند که کار شما دچار کمی سیاه‌نمایی است. این نشان می‌دهد که ما خودمان از این ظرفیت‌هایی که در جامعه بوده در هنر و رسانه استفاده نکردیم. ما ۱۵ هزار شهید ترور داریم و در دنیا متهم به تروریسم هستیم. این اگر در قالب هنر سینما و سریال‌سازیی‌ یا حتی در مباحث درسی ما درمی‌آمد، ما امروز بدهکار غربی‌ها نبودیم.»

 

نگاه ما به جنگ یک نگاه تبلیغاتی و تک بعدی است

این کارگردان با بیان آنکه گاهی شبهه باعث برکت است، خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها حادثه ۱۱ سپتامبر راه می‌اندازند یا حداقل از آن جلوگیری نمی‌کنند، می‌گویند اینجا ایرادی ندارد بگذار انفجار صورت گیرد آن وقت به این بهانه به عراق، افغانستان و... لشگرکشی می‌کنیم. یعنی نمی‌آیند اصل صورت مسئله را با نگاه تبلیغاتی پاک کنند. ما متاسفانه در این زمینه همچون فیلم‌‌های جنگی دهه ۶۰ نگاه تبلیغاتی تک بعدی به جنگ داریم. نگاه نمی‌کنیم که در آیندگان چه شبهه‌ها ممکن است ایجاد شود. مثلا اینکه چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد؟»

 

باید به بهانه طرح و پاسخ به شهبات جنگی، با مردم در این باره حرف زد

ده‌نمکی افزود: «امروز نیز دیر نشده و ما باید با نسل جدید ارتباط برقرار کنیم. مسلما کسانی که راهیان‌نور می‌روند زیاد هستند، اما ۴۰-۵۰ میلیون نیز هستند که آنجا نمی‌آیند. رسالت هنر این است که آنجا را جلو چشم اینها بیاورد. آن هنگام است که باید شهبه را طرح کرد. بهانه را به میان آورد. مثل همین کاری که سریال معراجی ها می‌کند.»

 

سینمای ضدجنگ ما، حاوی نگاه روشنفکرانه نیست بلکه یک نگاه ضدملی است

ده‌نمکی در پاسخ به این سوال که "ما باید به فرهنگ دفاع مقدس یک نگاه سیاسی داشته باشیم یا خیر؟" گفت: «این مسئله از آن دست مسائلی است که امروز پس از گذشته سال‌ها از جنگ باید نشست و بدان دقیق‌تر فکر کرد. آیا آن نگاه سیاسی که همه جای دنیا مرسوم بوده و به جنگ هایشان داشتند، دلیل می‌شده که فداکاری سربازهایشان را نادیده گیرند؟ که متاسفانه در کشور ما بعضا اینطوری شده است. سینمای ضدجنگ ما، ترجمه سینمای ضدجنگ غرب بوده است. آن هم در کشورهایی که جنگ‌شان تجاوزکارانه بوده است نه مدافعانه.»

وی ادامه داد: «طبیعتا این سینما ترویج فیلم‌های ضدجنگ دیگر نگاه روشنفکرانه نیست. بلکه به نگاه ضدملی تبدیل می‌شود. این مباحث به شکافتن قصه دارد و به هرحال ما گاهی وقت‌ها می‌بینیم این فیلم‌ها به زبان کسانی که در دوره دفاع مقدس نیز بیانیه ضدجنگ دادند و دم از ملی گرایی و ایرانی می‌زدند اما حاضر نبودند فرزندشان را به خط مقدم بفرستند، تبدیل می‌شود. ترجمه فکر آنها می‌شود برخی از مقالات، فیلم‌ها و توصیه‌هایی که امروز برخی از این آقایان دارند و به جای تحلیل تاریخ آن را به چالش می‌کشند.»

 

خواجه‌سروی: طرح خانه‌های فرهنگ، طرح خوبی برای پر‌کردن اوقات فراغت دانشجویان بود

در بخش دوم برنامه دکتر خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی سابق وزارت علوم در دولت قبل میهمان برنامه «حذف و اضافه» شد. وی در خصوص میزان فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در خوابگاه‌های دانشجویی کشور بیان داشت: «یکی از اقدامات اساسی که در آن زمان انجام شد بحث درباره اوقات فراغت افراد بود. یکی از این اقدامات ایجاد خانه‌های فرهنگی در کنار خوابگاه‌های دانشجویی بود. یک بخش خانه فرهنگ تمرکز بر همین بحث فضای مجازی بود. ما با هزینه کمی در دانشگاه صنعتی اصفهان این امکان را فراهم کرده بودیم. طرح خانه‌های فرهنگ طرح بسیار خوبی بود.»

 

بکارگیری ظرفیت تربیت‌بدنی در فضای خوابگاه

وی با توصیه به مسئولین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها گفت: «مسئولین دانشگاه‌ها برای دانشجویان برنامه بگذارند و از خوابگاه‌ها سرکشی کنند. حضور پررنگ در خوابگاه داشته باشد. بکارگیری از ظرفیت تربیت‌بدنی دانشگاه با امور فرهنگی خوابگاه پیوندی ایجاد می‌کند. ما حتی در برخی دانشگاه‌ها ظرفیت تربیت‌بدنی را ذیل معاونت فرهنگی دانشگاه تعریف کردیم.»

خواجه‌سروی افزود: «بنده اعتقادم بر این است مسئولین آموزش عالی باید دانشجویان را فرزندان خود بدانند. یکی از توصیه‌های همیشگی بنده این است که دانشجویان با الگوهای موفق ارتباط برقرار کنند. ما باید برنامه‌ریزی به روز کنیم تا به تناسب جامعه روز خود برنامه‌ریزی دقیق فرهنگی کنیم. انجمن‌های علمی دانشجویی بخش قابل توجهی از این مشکل را حل خواهد کرد. اما وضعیت آموزش عالی ما به لحاظ مالی بد است و این امکان را به ما نمی‌داد.»

 

نیمی از دانشجویان نبود برنامه‌های فرهنگی در خوابگاه را عامل بروز آسیب در دانشجویان دانستند

وی ظرفیت حاشیه‌سازی را برای وزارت علوم بالا دانست و گفت: «ما باید سعی کنیم به دور از این حاشیه‌ها به کمبودهای فرهنگی موجود در فضای دانشجویی بپردازیم.

طبق نتیجه نظرسنجی برنامه ۴۹ درصد از مخاطبان، نبود امکانات و فوق برنامه‌های جذاب در خوابگاه را اصلی‌ترین عامل بروز آسیب‌های اجتماعی فرهنگی در دانشجویان خوابگاهی دانستند.

مخاطبان می‌توانید از طریق شماره پیامک ۲۰۰۰۰۳۵۹ یا ایمیل Daneshgah@tv۳.ir با برنامه «حذف و اضافه» تماس حاصل کنند.

نظر شما