شناسهٔ خبر: 23857 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برپایی کارگاه «روش‌شناسی تاریخی» در پژوهشکده تاریخ اسلام

گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام در نظر دارد کارگاه سه روزه «روش‌شناسی تاریخی» را به مدرسی دکتر ابراهیم توفیق، جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، حسام‌الدین صفاری و سید مهدی یوسفی برگزار کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری این پژوهشکده، کارگاه سه روزه «روش‌شناسی تاریخی» را به مدرسی دکتر ابراهیم توفیق، جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، حسام‌الدین صفاری و سید مهدی یوسفی برگزار می‌کند.

هدف از برگزاری این دوره، تمرین مهارت‌های لازم برای درونی‌کردن مباحث و مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی است. در این دوره به جای آموزش مستقیم مسائل و نکات روش‌شناسی تاریخی، سعی خواهد شد، تمرین‌ها و سوالاتی طرح شود که در نهایت ذهن مشارکت‌کنندگان در کارگاه را به مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی حساس کند.

این دوره در شش جلسه تنظیم شده است و در هر جلسه بحثی در روش‌شناسی تاریخی موضوع تمرین‌ها خواهد بود. در پایان دوره، مشارکت‌کنندگان ‌می‌توانند معنا و پیامدهای انتخاب‌های روش‌شناختی مختلف در حوزه تاریخ و جامعه‌شناسی تاریخی را درک کنند، با مباحث اصلی این شاخه از دانش آشنا شوند و مشکلات روش‌شناختی موجود بر سر راه تحقیقات تاریخی را بشناسند.
 



این کارگاه سه روزه که به صورت دو جلسه در یک روز طراحی شده، در روزهای 18 و 25 آبان‌ماه و 2 آذر از ساعت 14 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه برگزار می‌شود و طرح جلسات کارگاه به شرح زیر است:

• جلسه اول: تاریخ چیست (با اشاره به پاساژهایی از نیچه).
• جلسه دوم: طرح پرسش از ژانرهایی ـ هنر، علم، عمل ـ که گذشته را توصیف می‌کنند (با اشاره به تقسيم‌بندي ژانرها بر اساس منطق كانت).
• جلسه سوم: سنجش تاریخ‌نگاری نخبه‌گرایانه (تاریخ اجتماعی، تاریخ شاهان).
• جلسه چهارم: تاریخ غیاب، تاریخ انحطاط (با اشاره به هگل، توین‌بی).
• جلسه پنجم: تطور مفاهیم در تاریخ، فرایند مواجهه و ترجمه فرهنگی، تاریخ پیشرفت و تئولوژیک و جدایی تجربه و انتظار (اشاره به بحث‌های کوزلک).
• جلسه ششم: نسبت نیت‌مندی و کنش/ نسبت هستی اجتماعی (ارزش) و اراده (نسبت فهم‌های مختلف از مفاهیم و کنش‌های سیاسی ـ اجتماعی با اشاره به تاریخ معاصر ایران).

نشست «روش‌شناسی تاریخی» در محل پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خيابان وليعصر، خيابان شهيد عباسپور، خيابان رستگاران، كوچه شهروز شرقي، پلاك 9 برگزار مي‌شود.

نظر شما