شناسهٔ خبر: 24258 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسن فتحی: ملتی که تاریخش را نشناسد تصویر روشنی از آینده ندارد

کارگردان «شب دهم» تاکید کرد که در حرکت امام حسین (ع) چیزی جز آزادگی، رافت و مهربانی ندیده و همین ویژگی‌ها را در فیلمنامه این سریال آورده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛حسن فتحی در گفتگویی از سریال «شب دهم» که آن را در سال ۸۰ ساخته است، یاد کرد و درباره ساخت اثری مشابه و با این مضمون بیان کرد: من هر زمان که احساس کنم ایده و فکری در این حوزه به ذهنم رسیده است و می‌توانم فیلمنامه‌ای قوی‌تر و جذاب‌تر از «شب دهم» بسازم مطمئنا این کار را انجام خواهم داد.

وی ادامه داد: تاکنون هم اگرچه در این ۱۳ سال بیشتر از ۲۰ فیلمنامه در این حوزه به من پیشنهاد شده اما ایده ای پرمایه‌تر و جذاب‌تر از «شب دهم» به ذهنم نرسیده است که بخواهم آن را اجرایی کنم.

شب دهم

موفقیت «شب دهم» کارم را سخت‌تر کرده است

کارگردان مجموعه «مدار صفر درجه» با تاکید بر دقت و اهمیت بیشتر برای آثار مذهبی تصریح کرد: موفقیت «شب دهم» کار را برای من سخت‌تر کرده است. موفقیت مثل تیغ دو دم می ماند وجهی شما را خوشحال می‌کند که اثری را خلق کرده‌اید و مردم با آن ارتباط برقرار کرده‌اند و از طرفی هم مسئولیت شما نسبت به کارهای بعدی که می‌سازید بیشتر می‌شود.

کارگردان سریال «شب دهم» درباره اینکه در این مجموعه چند محور را مورد نظر قرار داده است، افزود: من در این کار دغدغه‌هایی داشتم از جمله اینکه در ابتدا می‌خواستم به نوعی نمایشِ مورد بی‌توجهی واقع شده تعزیه را در قالب یک قصه جذاب روی آنتن بیاورم و از طرفی می‌خواستم درباره تهران قدیم و زبان شعرگونه مردمان آن زمان سخن بگویم. 

«شب دهم» فلسفه عاشورا را با دوران معاصر در هم می‌آمیزد

وی در ادامه با اشاره به اسطوره‌های ادبی و دینی در این مجموعه خاطرنشان کرد: دغدغه دیگر من این بود که به نوعی بازآفرینی مدرنی از منظومه عرفانی شیخ صنعان و اسطوره دینی عاشورا داشته باشم و این چهار دغدغه باعث شد که «شب دهم» صرفا یک اثر دینی نباشد.

شب دهم

کارگردان مجموعه‌های «میوه ممنوعه» و «در مسیر زاینده رود» ابعاد گوناگون سریال «شب دهم» را در موفقیت آن موثر دانست و بیان کرد: «شب دهم» به نوعی بستر و مفهومی را که در فلسفه عاشورا جاریست با یک قصه معاصر درهم آمیخته است و من فکر می‌کنم همین رمز مانایی این سریال بوده است. 

حرکت امام حسین (ع) چیزی جز آزادگی، رافت و مهربانی نیست

فتحی درباره پیوند میان شخصیت‌های تاریخی و داستان های معاصر در آثار نمایشی بیان کرد: باید این پیوند برقرار باشد. خود من اگر به سراغ داستان‌های تاریخی می‌روم برای نبش قبر تاریخ نیست و نکته‌ای هم برای امروز دارم. ملتی که تاریخ خود را نشناسد تصویر روشنی از آینده خود نخواهد یافت بنابراین من با این دغدغه سراغ تاریخ می‌روم که چراغی برای پرتو افکندن به نکات تاریک امروز و فردایمان باشد. 

شب دهم

نویسنده و کارگردان مجموعه «پهلوانان نمی‌میرند» با اشاره به معنایی که از عاشورا می‌توان دریافت بیان کرد: من به عنوان کسیکه مثل بسیاری دیگر از کودکی به همراه خانواده به هیات‌ها می‌رفتم در حرکت امام حسین (ع) چیزی جز آزادگی، رافت و مهربانی ندیدم و همین ویژگی‌ها را هم در فیلمنامه خود آوردم.

کارگردان مجموعه «زمانه» در پایان با تاکید بر نگاه عمیق به واقعه عاشورا بیان کرد: کسانیکه روایت عاشورا را به شکلی عمیق و به دور از سطحی نگری مورد کند و کاو قرار می‌دهند، درمی‌یابند که در رفتار امام حسین (ع) رحمانیت و مهربانی وجود دارد و اگر کسی این درس‌ها را بیاموزد امروز کمتر مرتکب رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه نسبت به مخالفان خود خواهد شد. 

نظر شما