شناسهٔ خبر: 24660 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هفتمین نشست «تاریخ‌نگاری ایرانی» برگزار می‌شود

هفتمین نشست تاریخ‌نگاری ایرانی، با هدف بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری دکتر عبدالرسول خیراندیش، برگزار خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از پژوهشکده تاریخ اسلام؛ هفتمین نشست تاریخ‌نگاری ایرانی، با هدف بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری دکتر عبدالرسول خیراندیش، به همت گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری برگزار خواهد شد. در این نشست، دکتر خیراندیش، دکتر ابوالقاسم فروزانی، دکتر محسن جعفری مذهب و دکتر مجتبی خلیفه حضور خواهند داشت.

عبدالرسول خیراندیش در سال ۱۳۳۶ در برازجان به دنیا آمد. در دبستان آفتاب و دبیرستان فردوسی همان شهر تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را گذراند. وی در سال ۱۳۶۳ از دانشگاه فردوسی مشهد در رشته تاریخ با اخذ دانشنامه لیسانس فارغ‌التحصیل شد. پس از یک سال تدریس در مراکز تربیت معلم شیراز و برازجان، برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۶۶ دوره کارشناسی ارشد را به پایان برد و در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شد. در سال ۱۳۶۹ برای طی دوره دکترا به دانشگاه تربیت مدرس راه یافت و در سال ۱۳۷۴ این دوره را به پایان رساند. دکتر خیراندیش در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور به تدریس مشغول بوده که از جمله آنها می‌توان از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، دانشگاه‌های تربیت معلم، شیراز، تربیت مدرس، تهران و دانشگاه شهید بهشتی نام برد.

دکتر خیراندیش  عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است و از سال ۱۳۷۹ از درجه استادیاری به درجه دانشیاری ارتقاء یافته است. نخستین اثر نوشتاری ایشان جزوه‌ای تحقیقی با نام «اسطوره شناسی» است که در سال ۱۳۶۰چاپ شد و برای دانشجویان رشته تاریخ به عنوان مأخذ معرفی گردید. همچنین در سال‌های ۶۱ و ۶۲ یک دوره تاریخ جهان و نیز روش تحقیق در علوم اجتماعی را نگاشت که هر دو کتاب از طرف وزارت آموزش و پرورش در دانش‌سراهای تربیت معلم تدریس می‌شد. از سال ۱۳۶۴ با پیوستن به سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، تألیف کتاب‌های درسی را آغاز نمود. نگارش کتاب تاریخ ایران و جهان برای دوره دبیرستان، کتاب‌های تاریخ دوره راهنمایی و نیز کتاب تاریخ‌شناسی دوره پیش دانشگاهی، همچنین  دو کتاب تاریخ کشورهای مسلمان و تاریخ جهان برای مراکز تربیت معلم حاصل تلاش سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۱ است.

دکتر خیراندیش بنیانگذار مجله رشد آموزش تاریخ، در وزارت آموزش و پرورش است. همچنین پایه‌گذار مجله کتاب ماه تاریخ و جغرافیا که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ و منتشر می‌شود. وی از سال‌ها پیش عضو شورای برنامه‌ریزی تاریخ در وزارت علوم بوده و برنامه‌ریزی بخش قابل توجهی از درس‌های دوره لیسانس و دکترا را بر عهده داشته است.

زمینه‌های اصلی تحقیقات دکتر خیراندیش تاریخ عمومی، تاریخ مغول و تاریخ جنوب ایران است. از جمله مهم‌ترین آثار او، به جز کتاب‌های درسی می‌توان به ترجمه کتاب «برازجان» ویلم فلور، تصحیح «تاریخ بوشهر» نوشته محمدحسین سعادت کازرونی،  ترجمه کتاب «مغولان در تاریخ» برتولد اشپولر، و گردآوری شش جلد «پژوهشنامه خلیج فارس» اشاره کرد. دکتر خیراندیش، همچنین ترجمه کتاب‌‌های «تاریخ مغولان» ویلم فلور، قسمتی از کتاب «راهنمای خلیج فارس» اثر لوریمر، «سفرنامه‌ي آیوِز» که سفرنامه‌ای است در مورد خلیج فارس و سواحل جنوبی ایران، «تاریخ مغول» هوارس، و علاوه بر اینها کتاب «تاریخ برازجان» را آماده انتشار دارد.

این استاد دانشگاه شیراز، در کنفرانس‌های بین‌المللی متعددی شرکت داشته است، از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دو کنفرانس بین المللی در کشور ترکیه با عنوان «فتح استانبول» و «کنفرانس مشترک مورخان ایران و ترکیه» با ارائه دو مقاله علمی با اهمیت با عنوان «انعکاس فتح استانبول در نامه ایرانی» و «انتقال حماسه‌های ایرانی به آناتولی»، ایراد دو سخنرانی در دانشگاه لندن، ارائه مقاله «صید مروارید در خلیج فارس» در کنفرانس ایران‌شناسی پاریس، مقاله «تاتارها در منابع متقدم عصر مغول» در روسیه و مقاله «مسیر تجارت خیوه و بخارا»، در ازبکستان.

ایشان در اسفند ماه سال ۹۲، در مراسم اختتامیه بزرگداشت «هفته بوشهر» به عنوان چهره ماندگار و شهروند افتخاری بوشهر معرفی شدند.

 

 

این نشست، روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار خواهد شد و شرکت برای عموم آزاد است.

نظر شما