شناسهٔ خبر: 24777 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«عاشقانه‌ها»ی ادبیات کلاسیک بازآفرینی شد

«عاشقانه‌ها» یک مجموعه چهارجلدی از داستان‌های عاشقانه ادبیات کلاسیک است که محمدرضا یوسفی در قالب شعر نوی فارسی بازنویسی و انتشارات «ناردونه» آن را منتشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدرضا یوسفی از انتشار «عاشقانه‌ها» خبر داد و افزود: در این مجموعه چهار جلدی به بازآفرینی چهار داستان عاشقانه نظامی چون «وامق و عذرا»، «بیژن و منیژه»، «خسرو وشیرین» پرداخته‌ام.

وی افزود: بازآفرینی این مجموعه نه به صورت داستان که در قالب شعر نو بوده است.

نویسنده «گرگ‌ها گریه نمی‌کنند» بازآفرینی را هنرمندانه‌تر از بازنویسی دانست و افزود: من داستان‌های شاهنامه، افسانه‌ها و داستان‌های عاشقانه کاسیک را بازآفرینی کرده‌ام نه بازنویسی. چراکه در بازنویسی تنها به روان و امروزی کردن متن پرداخته می‌شود اما بازآفرینی، مقوله دیگری است و خلاقیت نویسنده در آن نقش دارد.

یوسفی معتقد است ادبیات ایران، گنجینه‌ای بسیار غنی است که نویسندگان می‌توانند به آن بپردازند. از داستان‌های مثنوی و شاهنامه و کلیله و دمنه گرفته تا داستان‌های عاشقانه‌ای که نظامی و عنصری و سنایی گفته‌اند.

«عاشقانه‌ها» یک مجموعه چهارجلدی از داستان‌های کلاسیک عاشقانه است که در قالب شعر نو بازآفرینی شده و به گفته محمدرضا یوسفی، عشق مقوله‌ای است که در این سال‌ها و به خاطر سخت‌گیری‌های وزارت ارشاد، کمتر به آن پرداخته شده است.

نظر شما