شناسهٔ خبر: 24913 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمبود سرانه فیزیکی کتابخانه‌های کشور

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی به کمبود سرانه فیزیکی در کتابخانه‌های کشور اشاره کرد و افزود: اکنون به ازای هر 100 نفر دو مترمربع سرانه فیزیکی وجود دارد که این میزان در افق 1404 باید به هشت مترمربع برسد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ رمضانعلی محسنی‌ با اشاره به فعالیت بیش از سه‌هزار کتابخانه در سطح کشور، از عضویت دو میلیون و 500هزار نفر در این کتابخانه‌ها خبر داد. او با اشاره به مراجعه بیش از 71 میلیون نفر به کتابخانه‌های سراسر کشور در سال گذشته، افزود: استقبال و گرایش مردمی به کتابخانه‌ها بسیار مطلوب و قابل قبول است.

محسنی جذب و گرایش مردم به‌ویژه قشر جوان برای حضور در کتابخانه‌ها را مستلزم رفع کمبودها و به‌روزرسانی آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: استانداران باید نسبت به رفع مشکلات و کمبودهای کتابخانه‌ها اعتبارات مناسب و در اولویتی را تخصیص دهند، چرا که رفع این مشکلات نقش بزرگی در جذب جامعه برای حضور در این‌گونه فضاها دارد.

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی سپس از تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله نهاد کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: توسعه عمرانی کتابخانه‌های مراکز استان‎ها جزو افق 20 ساله نهاد کتابخانه‌هاست که نقشه راه آن نیز مشخص شده و بر اساس آن حرکت جهادی صورت خواهد گرفت.

محسنی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران باید در افق 1404 به استانداردهای جهانی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برسد، تصریح کرد: تحقق این مهم نیازمند همراهی و تلاش همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی است، چرا که اعتقاد ما بر این است که توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور با کار فرهنگی محقق می‌شود.

او سپس تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های کشور را 39 میلیون جلد عنوان و بر لزوم افزایش این تعداد در افق 20 ساله تاکید کرد و گفت: در حال حاضر به ازای هر نفر در کتابخانه‌ها دو نسخه کتاب وجود دارد که این تعداد باید به چهار نسخه افزایش پیدا کند.

نظر شما