شناسهٔ خبر: 24921 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مالیات کتاب‌های الکترونیکی مشکل جدی آلمان‌ها شد

آلمانی ها به شدت خواستار کاهش میزان مالیات بر کتاب‌های الکترونیک هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ایالات‌متحده ممکن است بتواند از برکت مالیات‌های بسیار پایین روی کتاب‌های الکترونیکی خریداری شده بهره‌مند باشد اما بیشتر اروپا چنین شانسی ندارد. کتاب‌های الکترونیکی اروپا شامل ۱۷ تا ۲۵ درصد مالیات افزوده بر ارزش می‌شوند که بسیار بالاتر از ۵ تا ۱۲ درصدی مالیات افزوده بر ارزشی است که بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر کتاب‌های کاغذی‌شان دریافت می‌کنند و مردم از این امر به هیچ وجه خوشحال نیستند.

بیت‌کام نتایج تحقیقات خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد در آلمان حمایت بسیار قوی‌ای از کاهش میزان مالیات کتاب‌های الکترونیکی وجود دارد. ۸۷ درصد از آلمان‌ها حامی میزان پایین‌تر ۷ درصدی مالیات کتاب‌های الکترونیکی فروخته شده در کشور هستند و دوست ندارند میزان کامل ۱۹ درصد مالیات دریافت‌شده روی بیشتر خدمات دریافتی را پرداخت کنند.

این نتایج بر پایه سوال‌های پرسیده‌ شده از ۲۳۱۰ شهروند مصرف‌کننده آلمانی به دست آمده‌اند که نشان می‌دهند تنها ۸ درصد از پاسخ‌گویان باور داشتند که کتاب‌های الکترونیکی باید مالیات افزوده بر ارزش متفاوتی نسبت به کتاب‌های کاغذی داشته باشند و تنها ۵ درصد بر این باور بودند که میزان مالیات بالاتری باید به کتاب‌های کاغذی اختصاص گیرد.

در حالیکه سال جدید نزدیک‌تر می‌شود مسئله مالیات کتاب‌های الکترونیکی تبدیل به مشکل جدی‌تری شده است. به خاطر تغییر در قوانین مالیاتی اتحادیه اروپا، به زودی فروشندگان باید مالیات خود را بر پایه این دریافت کنند که خریدارشان در کدام بخش از اروپا قرار دارد، نه اینکه خود فروشنده در کدام بخش واقع است. کمپانی آمازون و تعدادی دیگر از فروشندگان دیگر مرکز عملیاتی خود را در لوگزامبورگ و شهرهای با مالیات پایین دیگر قرار داده بودند و به این صورت معامله‌ای شیرین برای خود به وجود آورده بودند که قانون جدید آن را از بین خواهد برد.

تغییرات جدید به وجود آمده در قوانین مالیاتی اتحادیه اروپا به این معنی خواهد بود که قیمت میانگین کتاب‌های الکترونیکی در بعضی از بخش‌های اروپا از جمله بریتانیا بالاتر خواهد رفت، اما هنوز مشخص نیست که آلمان و دیگر بخش‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت یا خیر.

تعدادی از کشورها از جمله آلمان قوانین قیمت ثابت کتاب دارند که اجازه نمی‌دهد قیمت کتاب‌های الکترونیکی چاپ شده در آن‌ها بدون دخالت مستقیم ناشر بالاتر برود. اما در عین حال در کشورهای دیگر که از این قانون استفاده نمی‌کنند ممکن است قیمت کتاب‌های ای‌بوک‌های چاپ شده بالا برود. 

نظر شما