شناسهٔ خبر: 25513 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«چنارستان» و «آقای بیکار» تنور جشنواره حقیقت را داغ‌تر کردند

دومین روز جشنواره فیلم مستند «سینما حقیقت» با نمایش مستندهای چون «چنارستان»، «آقای بیکار» و «5 دوربین شکسته» و... با استقبال خوب تماشاگران روبرو شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ روز گذشته 10 آذر ماه، آثار متفاوتی در سه سالن سینمای فلسطین‌، سپیده به نمایش درآمدند و تنور جشنواره را همچنان داغ نگه داشتند.

مستند «چنارستان» به کارگردانی هادی آفریده از جمله آثاری بود که شامگاه 10 آذر ماه با استقبال تماشاگران در سالن شماره 1 فلسطین روبه‌رو شد و از معدود آثاری بود که به دلیل پر شدن سالن، برخی از تماشاگران روی زمین نشستند و برخی به بالکن‌ها مراجعه کردند.

لیلی رشیدی،کامران عدل،احمد نادعلیان، علیرضا رضاداد و ...از جمله تماشاگران این فیلم بودند.

مستند «چنارستان» که روایت تاریخی از خیابان ولیعصر را به عنوان بزرگترین خیابان خاورمیانه روایت می‌کند،تماشاگران را با خیابانی که هر روز در آن قدم می‌گذارند اما چیزی از تاریخچه آن نمی‌دانند،به خوبی با تاریخچه آن و اتفاقات تاریخی که در آن گذشت،آشنا می‌کند.

این مستند از میدان راه آهن شروع می‌شود و تا میدان تجریش ادامه پیدا می‌کند.

«چنارستان» روز جمعه 14 آذر ماه نمایش دیگری راس ساعت 16 در سینما «سپیده» نمایش دوباره‌ای خواهد داشت.

اما «آقای بیکار» به کارگردانی دیگر مستندی بود که روز گذشته در سینما سپیده به نمایش درآمد. این فیلم درباره یک فیلمساز بیکار است که درباره بیکاری‌اش فیلم می‌سازد و این اثر نیز مورد توجه تماشاگران قرار گرفت. ‌

مستند «بدون بلیط» کار صبا قاسمی نیز از دیگر آثار دومین روز جشنواره بود.این مستند درباره روز ملی سینما است که در سال 93 برای اولین بار سینماهای کشور به صورت رایگان اقدام به پخش فیلم کردند.

«گزارشی درباره مینا» به کارگردانی کاوه مظاهری نیز روایتگر زندگی مینا زن خیابان خواب و معتادی است که در محل‌های پایین شهر زندگی می‌کند، این فیلم نیز با استقبال تماشاگران روبرو شد.

«دکتر یوسف مجیدزاده» به کارگردانی پژمان مظاهری پور به بررسی دکتر مجید یوسف‌زاده باستان شناس است، می‌پردازد و در دوین روز جشنواره در کنار مستند «جایی برای زندگی» کار محسن استاد علی که درباره مشکلات چند مرد در کلان‌شهری مانند تهران است، دیگر آثاری بودند که روز گذشته مورد توجه تماشاگران قرار گرفتند.

فیلم «5 دوربین شکسته» کار مشترک عماد بورنات و گای داویدی در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره اکران شد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

فیلم‌های «سخت مثل آب»، «کلارا»، «گوریا» از جمله آثاری بودند که برنامه افتتاحیه آنها روز گذشته با حضور کارگردانان این آثار، در سینما فلسطین برگزار شد.

مستند«سخت مثل آب» اثری است به کارگردانی آرش سنجابی که درباره شمس لنگرودی شاعر معاصر است. لنگرودی همزمان با نمایش این فیلم در سالن شماره یک سینما فلسطین، در صحبت‌های کوتاهی گفت: «به جز یکی از مستندها، باقی فیلم‌هایی را که درباره من ساخته شده است، ندیدم. مستندی هم که دیدم، دوست نداشتم. ظاهراً کارگردان‌های این مستند‌ها نیازی ندیدند فیلمشان را به من نشان دهند. «سخت مثل آب» را قبلا دیدم و از آن راضی هستم. این مستند به سلیقه و روحیات من نزدیک است.»

آرش سنجابی نیز بیان کرد: «هیچ کدام از مستندهایی که درباره آقای لنگرودی ساخته شده را ندیدم. با این همه سعی کردم نگاه متفاوتی به زندگی و آثار این شاعر داشته باشم و امیدوارم تماشاگران از دیدن آن لذت ببرند.»

مستند «کلارا» به کارگردانی پویان وزیری نیز در اولین نمایش خود، در جشنواره سینماحقیقت روی پرده رفت.

وزیری پیرامون نحوه آشنا شدن با موضوع فیلمش گفت: «ما مدت‌ها در خانه این خانم زندگی می‌کردیم و از آنجایی که خودش حضور نداشت، شناختی نسبت به او نداشتیم. بعد از آشنایی با او متوجه شدیم مدت‌هاست تلاش می‌کند دو کودک زیمباوه‌ای را به فرزندی بگیرد. طولانی شدن این پروسه انگیزه اصلی من برای ساخت این مستند بود.»

او ادامه داد: «خیلی زود به زندگی کلارا وارد شدم و حتی فرصت نکردم خودم را از نظر فنی تجهیز کنم. بیشتر اتفاقات فیلم در همان دو، سه روز اول و مابقی هم در دو مرحله و با یک وقفه سه ساله ضبط شد. در واقع من با کمک یک دوربین عکاسی توانستم فیلم را بسازم. شاید این جزء نقاط ضعف فیلم باشد اما با همه این‌ها از نظر خودم «کلارا» فیلم یکدست و دیدنی‌ای شده است.»

مستند «گوریا» به کارگردانی لیلا فولادوند و محمدحسین نظری هم از جمله آثاری بود که افتتاحیه آن در دومین روز برگزاری جشنواره سینما‌حقیقت در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد.

محمدحسین نظری درباره عنوان این مستند توضیح داد: «در لرستان به برکه و تالاب گوری می‌گویند. از آنجایی که در منطقه ما ۱۱ تالاب وجود دارند و این مستند نیز زیست محیطی است، عنوان «گوریا» را برای آن انتخاب کردیم.»

وی درباره تصاویر ناب و دیدنی این فیلم که یک سال و نیم زمان برده است نیز گفت: «در این مستند علاوه بر تصاویر ناب و زیبا، شاهد گونه‌های مختلف پرندگان کمتر دیده شده هستیم. تلاش کردیم این مستند علاوه بر ساختار درست، معیارهای زیبایی‌شناسی نیز داشته باشد. به نظر می‌رسد در این سال‌ها مستندهای زیست محیطی جان تازه‌ای گرفته و این جای خوشحالی دارد.»

مستند «گوریا» همکاری مشترک نظری و همسرش لیلا فولادوند است. او درباره آسیب‌های زیست محیطی منطقه لرستان، گفت: «لرستان در منطقه زاگرس مرکزی است و تالاب‌های ثبت نشده زیادی دارد. با وجود مهاجرت پرندگان در فصل‌های مختلف به این منطقه، متاسفانه محیط زیست بر این تالاب‌ها نظارتی ندارد.»

جشنواره‌ی مستند سینما حقیقت تا روز 16 آذر ماه در سینما سپیده و فلسطین ادامه خواهد داشت.

نظر شما