شناسهٔ خبر: 25541 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کریمی: برنامه «بومی‌سازی فلسفه برای کودکان» کارخانه کتاب‌سازی نیست

روح‌الله کریمی، عضو هیات علمی گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از انتشار 12 کتاب به منظور اجرای برنامه بومی‌سازی فلسفه برای کودکان خبر داد. به گفته وی کتاب‌هایی نیز با موضوع داستان‌های فلسفی برای کودکان در درست تدوین است. سعید ناجی نیز در همین باره گفت: باید شروع به تولید کتاب‌ کنیم و آنها را به نقد بگذاریم تا در نهایت بتوانیم به شاخصه‌های مناسب یک داستان خوب فلسفی برای کودکان برسیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کریمی درباره این که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چه کتاب‌هایی را در زمینه بومی‌سازی فلسفه برای کودکان در دست تدوین دارد، گفت: نخست باید بگویم که بومی‌سازی فلسفه

داستان‌های مختلفی از متون فرهنگی استخراج کرده‌ایم و در قالب کتاب برای چاپ در دست داریم.

برای کودکان به‌یکباره ایجاد نمی‌شود. در نظر داشته باشید که «متیو لیپمن» بنیان‌گذار این حوزه، ابتدا کتاب «هری» را نوشت، سپس آن را به نقد گذاشت و بعد از مدت‌ طولانی مقالات جمع‌آوری شده را بررسی کرد و سپس مبانی تئوریک خود را برای اجرای برنامه فلسفه برای کودکان مشخص کرد.
 
وی ادامه داد: بنابراین این تفکر، پوزیتویستی و مهندسی است که ما فکر کنیم می‌توانیم در ابتدا مبانی را در یک مرحله به وجود بیاوریم و بعد بومی‌سازی را شروع کنیم و بعد درباره آن کتاب تولید و منتشر کنیم.
 
وی افزود: البته کتاب‌هایی در گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه در حال تدوین

ما در بسیاری از موارد فلسفی برخورد می‌کنیم و همیشه به دنبال آن هستیم که مبانی‌ای را تدوین کنیم و براساس آن پیش برویم در حالی که به اصل کار توجه نمی‌کنیم. این کار لازمه‌اش چکش‌خواری نظریات و مبانی است که درباره بومی‌سازی فلسفه برای کودکان در ایران مطرح می‌شود.

است؛ مثلاً داستان‌های مختلفی از متون فرهنگی استخراج کرده‌ایم و در قالب کتاب برای چاپ در دست داریم.
 
به گفته کریمی، در قالب طرحی دیگر، 12 کتاب برای تربیت مربی به منظور اجرای برنامه فلسفه برای کودکان تالیف شده که اکنون در مرحله ویراستاری است و قرار است تا نمایشگاه کتاب سال آینده منتشر شود.
 
وی تاکید کرد: لیمن کتابی را که برای تفکر مراقبتی نوشته در دو مرحله ــ در سال‌های 1997 و 2003 آن را ویرایش کرده است. او در مرحله اول اصلاً تفکر مراقبتی را مدنظر قرار نداده در حالی که در ویراست دوم خودش به اهمیت این موضوع پی برده است.
 
این استاد فلسفه یادآور شد: برنامه بومی‌سازی فلسفه برای کودکان یک کارخانه کتاب‌سازی نیست که ما بتوانیم مبانی را به‌سرعت تدوین کنیم و بر اساس آن پی‌درپی کتاب نشر بدهیم. البته باید پرکار بود و کتاب‌های زیادی منتشر کرد و آن کتاب‌ها را به نقد گذاشت تا در نتیجه آن مبانی این کار استخراج شود.
 
وی اضافه کرد: ما در بسیاری از موارد فلسفی برخورد می‌کنیم و همیشه دنبال آن هستیم که مبانی‌ای را تدوین کنیم و براساس آن پیش برویم در حالی که به اصل کار توجه نمی‌کنیم. این کار لازمه‌اش چکش‌خواری نظریات و مبانی است که درباره بومی‌سازی فلسفه برای کودکان در ایران مطرح می‌شود.


 
این عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: خوشبختانه اکنون سه برابر کتاب‌هایی که تاکنون توسط گروه فبک (فلسفه برای کودکان) چاپ شده،

سه برابر کتاب‌هایی که تاکنون توسط گروه فبک (فلسفه برای کودکان) چاپ شده، کتاب در دست انتشار داریم و خوشبختانه آثار ما جزو کتاب‌های پرفروش پژوهشگاه بوده است. اکنون با حل شدن مسائل چاپ کتاب و سرعت یافتن آن به‌زودی شاهد آثاری در این زمینه خواهیم بود.

کتاب در دست انتشار داریم و خوشبختانه آثار ما جزو کتاب‌های پرفروش پژوهشگاه بوده است. اکنون با حل شدن مسائل چاپ کتاب و سرعت یافتن آن به‌زودی شاهد آثاری در این زمینه خواهیم بود.
 
سعید ناجی، دیگر عضو هیات علمی گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز  اشاره کرد: باید با آزمون و خطا دنبال نسخه بومی و مناسب فرهنگ خودمان برویم اما ابتدا لازم است که مطالعات جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، ادبیاتی و روانشناسی صورت بگیرد که این خود مستلزم صرف زمانی 50 ساله است.
 
وی تاکید کرد: بنابراین ما تا آن زمان نمی‌توانیم بیکار بنشینیم و باید شروع به تولید کتاب‌ کنیم و آنها را به نقد بگذاریم تا در نهایت بتوانیم به شاخصه‌های مناسب یک داستان خوب فلسفی برای کودکان برسیم.
 
به گفته ناجی، به طور مثال داستانی که برای کودک شمال شهر تهران نوشته می‌شود گاهی به لحاظ شاخصه‌های فرهنگی با یک کودک جنوب شهری متفاوت است و باید این جزئیات را در داستان‌های فلسفی برای کودکان در نظر گرفت.
 
وی تاکید کرد: گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پذیرای هر نوع نقدی در این زمینه است و البته همه ما باید نقدپذیر باشیم و براساس آن بتوانیم برنامه بومی‌سازی فلسفه برای کودکان را به نقطه‌ای مطلوب برسانیم چرا که هیچ اکتشاف علمی، ناگهانی به وجود نمی‌آید و مستلزم طی شدن فرایندی طولانی است.

نظر شما