شناسهٔ خبر: 25703 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پوسته» نقد شد

نشست نقد وبررسی فیلم «پوسته» ساخته مصطفی آل‌احمد روز پنج‌شنبه 13 آذرماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در ابتدای این مراسم که اجرای آن را کیوان کثیریان بر عهده داشت مصطفی آل‌احمد کارگردان فیلم «پوسته» در صحبت هایی درباره اکران نشدن 6 ساله فیلم «پوسته» گفت: مسئولان قبلی با وجود اینکه ما مجبور شدیم صحنه ای از فیلم را مجددا فیلمبرداری کنیم، باز هم به فیلم پروانه نمایش نمی دادند و می گفتند فیلم تلخ و سیاه است و قهرمان فیلم نباید بمیرد. ولی ما ایستادگی کردیم تا بالاخره امسال فیلم در گروه «هنر و تجربه» به نمایش در آمد.

علی علایی منتقد این جلسه نیز در سخنانی گفت: من با اینکه برای اولین بار فیلم «پوسته» را 6 سال پیش دیدم ولی پس از گذشت 6 سال به دلیل قوت بصری فیلم، این فیلم همچنان در یادم مانده بود.

وی ادامه داد: تقابل عینیت و ذهنیت را ما در سینمای ایران اولین بار در فیلم «شبح کژدم» ساخته کیانوش عیاری شاهد بودیم و تا قبل از آن در سینمای ایران سابقه ای نداشت و عیاری جوان و جویای نام خیلی خوب توانسته بود این کار رانجام دهد. البته فیلم «پوسته» تفاوت هایی از جهت تقابل عینیت و ذهنیت با فیلم «شبح کژدم» دارد و رفت و برگشت بین عینیت و ذهنیت در آن زیاد است.

علایی تاکید کرد: فیلم «پوسته» از آن دست فیلم هایی است که بنای خودش را بر کم گذاشتن اطلاعات گذاشته است. فیلم به گونه ای است که تماشاگران خودشان را با فیلمساز شریک می کنند و به ازای هر مخاطب، فرآیندی به وجود می آید در جهت تکمیل و اینکه به یک نسخه نهایی برسد. در حقیقت به اندازه ذهن هر سینما دوستی، نسخه ای از این فیلم با همراهی مخاطب خلق می شود.

وی یادآور شد: در واقع کارگردان فیلم «پوسته» خطاب به مخاطبش می گوید که این فیلم فیلمی نیست که فیلمساز همه چیز را برای تو شیر فهم کند. کارگردان «پوسته» خطاب به مخاطب خود می گوید قطعات را با من بچین و به یک نسخه نهایی برس، نسخه ای که ممکن است با نسخه نهایی من تفاوت داشته باشد.

در ادامه این نشست مصطفی آل‌احمد نیز در صحبت‌هایی گفت: من با سینمایی که به دنبال قصه گویی به سبک یکی بود یکی نبود است، مشکل دارم و نه تنها علاقه ای به آن ندارم بلکه مقداری دشمنی هم با آن دارم. متاسفانه از این فرمت کلاسیک قصه‌گویی دارد سوء استفاده می شود. این فرمت را بارها مثل چماق بر سر من و نسل من زدند این درحالی است که ما در کشوری هستیم که بیش از 50 سال ادبیات مدرن دارد. ما باید بتوانیم در سینما فعال باشیم و مخاطب برای دیدن آثار سینمایی مدرن تربیت شود.

آل‌احمد در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اظهارات علی علایی گفت: همانطور که آقای علایی گفت به تعداد مخاطبان می‌تواند فیلم در ذهن آنها ساخته شود. منتهی این موضوع عادت می‌خواهد همانطور که مخاطب اروپایی عادت کرده است. جالب است بدانید که تماشاگر اروپایی با فیلم «پوسته» ارتباط خوبی برقرار کرده است

نظر شما