شناسهٔ خبر: 25736 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راهكارهايی براي اصلاح نظام آمریکا در کتاب «دموکراسی برای اقلیت»

«دموکراسی برای اقلیت» عنوان کتابی نوشته «مایکل پرنتی» است. وی که یکی از منتقدان مشهور آمریکایی به‌شمار می‌رود در این کتاب با ارائه‌ آمارها و نمونه‌های متعدد به نقد ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایالات متحده پرداخته و پیشنهادهایی برای اصلاح آنها ارائه می‌دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «دموکراسی برای اقلیت» به قلم یکی از منتقدان مشهور آمریکایی به نام «مایکل پرنتی» با ترجمه محمد شجاعیان و محمد عرب‌زاده منتشر شد. نویسنده با ارائه‌ آمارها و نمونه‌های متعدد به نقد ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایالات متحده پرداخته و معضلات درونی و سرشتی آن را آشکار می‌سازد.
 
كتاب حاضر در مجامع و از سوي چهره‌هاي دانشگاهي در سراسر جهان بسيار مورد توجه قرار گرفته و به زبان‌هاي مختلف ترجمه شده است و حتي در مواردي متن درسيِ دانشگاهي نيز بوده است. مخاطبان كتاب صرفا دانشجويان يا استادان رشته‌ علوم سياسي و مطالعات آمريكا نيستند بلكه بسياري از دانشجويان و محققان حوزوي و دانشگاهي در رشته‌هاي مختلف تحصيلي مي‌توانند مخاطب كتاب باشند.
 
 پرنتي معتقد است «بسياري از سياست‌هاي دولت به سود سرمايه‌گذاران بزرگ و به شدت به ضرر ساير مردم است... كلان ثروتمندان ثروتمندتر مي‌شوند و آن قدر پول دارند كه نمي‌دانند با آن چه كنند. شمار كساني كه زير يا نزديك خط فقر زندگي مي‌كنند همچنان بيشتر مي‌شود.» به نظر نويسنده‌ كتاب نظام سياسي ايالات متحده نظامي پول‌سالار است. سركوب سياسي فراگير و گسترده‌اي در جامعه آمريكا وجود دارد كه مستمرا مشغول پاكسازي و اخراج رسانه‌ها، مجامع و سازمان‌هايي است كه به پول‌سالاري معترض هستند و از منافع عمومي در مقابل سرمايه‌سالاران، دفاع مي‌كنند. در چنين نظامي انتخابات هم وجود دارد اما اين انتخابات سرپوشي براي نظام سرمايه‌سالار و پول‌سالار است زيرا شرط پيروزي و حتي شرط كانديدا شدن در انتخابات پول و ثروت‌هاي كلان است.

نويسنده‌ كتاب به درستي معتقد است نخبگان حكومتي ترجيح مي‌دهند به جاي يك حكومت آشكارا استبدادي، يك «دموكراسي براي اقليت» داشته باشند. حكومت مبتني بر نمايندگي، الگوي مفيدي براي آمريكاي شركتي است: هم سرمايه‌بان و هم مردم‌يار؛ يعني در نقش متفاوت. بدين‌ترتيب حكومت نقابي از مردم‌سالاري را بر چهره‌ مي‌زند و حمايت عمومي را جلب مي‌كند و وضعيت موجود را مديريت مي‌كند.»
 
به اعتقاد پرنتي نهادهايي مانند قانون، ديوان‌سالاري، احزاب سياسي، رسانه‌ها، اصناف و دانشگاه‌ها مجبورند خود را بي‌طرف و مستقل نشان دهند تا بتوانند كاركرد نظارت طبقاتي خود را انجام دهند. بايد گاهي مواضع منتقدانه‌اي نسبت به دولت و ساير نهادهاي سرمايه‌سالاري داشته باشند و اندكي از حوزه‌ تصميم‌گيري را به مردم واگذار كنند و كمي سازوكار اصلاحي براي مقابله با برخي تجاوزهاي آشكار به منافع مردم را به كار مي‌گيرند اما نكته‌اي كه شايد تعجب‌آور باشد آن است كه نويسنده به نقش لابي يهوديان و صهيونيست‌ها در هدايت سياست‌هاي داخلي و خارجي ايالات متحده تقريبا هيچ اشاره‌اي نمي‌كند.
 
با وجود این، كتاب اطلاعات و تحليل‌هاي دقيق و ارزشمندي درباره‌ نحوه‌ عملكرد نظام سياسي ايالات متحده به دست مي‌دهد. نويسنده علاوه بر نقد سياست و حكومت در ايالات متحده برخي راهكارهاي عملي براي اصلاح نظام پيشنهاد می‌دهد.
 
چاپ نخست کتاب «دموکراسی برای اقلیت» نوشته «مایکل پرنتی» و ترجمه محمد شجاعیان و محمد عرب‌زاده در  ۵۹۲ صفحه، شمارگان یک‌هزار و ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۸ هزار تومان از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

نظر شما