شناسهٔ خبر: 26487 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«گفتگو با بتهوون» در کتابی از«سنفورد فریدمن»

بتهوون از 26 سالگی شنوایی خود را از دست داد و تا 30 سال پس‌ازآن تاریخ،که درگذشت، به‌طور کامل ناشنوا بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛رمان «گفتگوهای بتهوون» نوشته «سنفورد فریدمن» منتشر شد. 

او طورخاصی صحبت می‌کرد (فریاد می‌کشید) اما دوستانش،وابستگانش و هم‌قطارانش سؤالات او را نوشتند، پاسخ‌ها، درخواست‌ها، کنایه‌ها، مشاوره‌ها، شکایات، همه در دفترچه یادداشت بتهوون نوشته می‌شد.

رمان «گفتگوهای بتهوون» را «سنفورد فریدمن» برای اولین بار منتشر کرد (سنفورد رمان‌نویس آمریکایی قبل از مرگش در سال 2010 این کتاب را به پایان برد) که نگاهی مبتکرانه به مجموعه یادداشت‌های بتهوون در طول حیات وی دارد.

روایت ویژه از فعالیت‌های بتهوون و درنهایت مرگ وی، بسیار به زندگینامه ثبت‌شده وی نزدیک است. کارکترهای حاضر در کتاب سنفورد فریدمن - همه بر اساس  چهره‌های واقعی زندگی وی- در تعامل صمیمی با استاد شکل‌گرفته‌اند، و در آن آشکارا صحنه‌هایی از دوستان، دکترها و اعضای خانواده با خمیرمایه کمک،عشق و فرار از یک هنرمند! با زبانی خنده‌دار می‌بینیم.

ممکن است یک کارشناس مادام‌العمر، یک مرد بزرگ گاهی اوقات غیرمنطقی شود، اغلب بدخلق و ناراضی، و البته هرگز با چاپلوسی و تملق کنار نمی‌آمد و ستایش‌های دیگران وی را تحت تأثیر قرار نمی‌داد. نیاز به پول داشت، و از عملیات بی‌مهارت پزشکان که درنهایت موفق به نجات وی نشدند، رنج می‌برد!

از همه دردناک‌تر، رابطه بتهوون و برادرزاده‌اش کارل بود.گاسپار برادر بتهوون می‌میرد و وی بر سر حضانت کارل، با بیوه گاسپار 5 سال در دادگاه می‌جنگد و سرانجام پیروز می‌شود ولی این فرایند به کارل آسیب روحی زده و وی دست به خودکشی ناموفق می‌زند.

وقتی رمان شروع می‌شود اواسط تابستان 1826 است که کارل تلاش می‌کند تا خود را بکشد. اشتیاق بتهوون به پدر کارل باعث می‌شود تا وی متقاعد شود. درد و رنج پسر، و وراث دو موضوع اصلی رمان فریدمن است که به درجات مختلف در زندگینامه بتهوون نمود پیدا می‌کند.

نفوذ قدرتمند بتهوون روی کارل و مادرش پیچیده بوده است، نوعی تقابل سودمند که بعدها در نامه «مادری قربانی شده» به فرزند بعد از مرگ بتهوون این‌طور آمده است که: بتهوون بدخواه، هنرمند برجسته و استاد!
نقش درام داخلی که بتهوون بازی می‌کرده بسیار عمیق‌تر از این حرف‌ها بوده که «سنفورد فریدمن» به خوبی در کتاب خود بدان پرداخته است.

نویسنده کتاب لذت نادری در همکاری هوشمندانه با خواننده می‌برد و از وی می‌خواهد نه‌فقط جملات بتهوون را، بلکه حرکات، لحن صدا، نیت، سرخوردگی و نگاه منحصربه‌فرد به نهایت موسیقی را عمیقاً درک کند، موسیقی که پوشیده از سکوت شده است!

با تصویرسازی تخیلی درباره بتهوون، مانند آهنگ‌هایش، جریان ذهنی خواننده را موسیقایی می‌کند و با هر آهنگش و ریتمش خواننده را به جهتی متفاوت می‌برد، و به همین خاطر است که تغییرات تندی را در طول کتاب وزندگی بتهوون احساس می‌کنیم.

رمان 304 صفحه‌ای Conversations with Beethoven به قیمت 16.95 دلار توسط انتشارات NYRB Classics با مقدمه ریچارد هووارد راهی بازار شده است.
 

نظر شما