شناسهٔ خبر: 26980 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه روشی نوین در طرح مباحث تجرد نفس

کتاب «بازنگاهی به تجرد نفس» نوشته رسول حسین‌پور، ضمن استفاده و توجه به پژوهش‌های انجام شده پیرامون نفس و خودشناسی فلسفی، روش نوینی در طرح مباحث ارائه می‌کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «بازنگاهی به تجرد نفس» نوشته رسول حسین‌پور به تازگی از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شده است.

به گفته مولف در مقدمه کتاب، پژوهش حاضر ضمن استفاده و توجه به پژوهش‌های انجام شده پیرامون نفس و خودشناسی فلسفی، روش نوینی در طرح مباحث ارائه می‌کند.

وی یادآور می‌شود که تاکنون در حوزه خودشناسی فلسفی اصل تجرد نفس به گونه مستقل مورد بررسی قرار می‌گرفته و موضوعاتی که از جهاتی با این اصل در ارتباط هستند نیز هر کدام جداگانه به تحقیق در می‌‌آمدند و البته بر مبنای پذیرش تجرد نفس تبیین می‌شدند.

کتاب حاضر با نگاهی تطبیقی نخست به اثبات تجرد نفس و ارائه تقریرهای گوناگون براهین آن از فیلسوفان مکاتب سه گانه مشاء، اشراق و متعالیه پرداخته و سپس بر اساس ویژگی‌های بیان شده در مقدمات و نتایج براهین به معرفی و بررسی مسائلی می‌پردازد که از آنها با عنوان «آثار و برایند‌های تجرد نفس» یاد می‌شود.

در فصل نخست کتاب، به کلیاتی چون تعریف و اثبات وجود نفس، تجرد برزخی انسانی و حیوانی پرداخته شده و دیدگاه‌های گوناگون فیلسوفان بررسی شده است. فصل دوم به اثبات تجرد نفس و تقریرهای فیلسوفان از ادله تجرد نفس اختصاص داده شده است. در فصل سوم یکایک آثار تجرد نفس به تحقیق و بررسی در آمده است؛ آثاری چون شناخت حضوری و حصولی، خلاقیت نفس، پدیده‌های فراطبیعی، جاودانگی و رستاخیز که بر اساس مبانی حکمت‌های سه‌گانه، تقریرهای مختلفی را به خود اختصاص داده‌اند.

در فصل چهارم نیز دیدگاه‌های منکران تجرد نفس و ماده‌انگاران در دو حوزه دینی و علمی ـ تجربی مورد بررسی و نقد قرار گرفته و ضعف و کاستی‌های اندیشه‌های آن‌ها مشخص شده است. 

به گفته مولف در مقدمه این اثر، نوشتار حاضر در روزگاری تدوین شده که سخن از تحول علوم انسانی و پاکسازی این علوم از اندیشه‌های غربی است. هر چند که تغییر این علوم بگونه کامل امکان‌پذیر نیست اما با در دست داشتن شاخصه‌های ایرانی ـ اسلامی می‌توان حد و مرز اندیشه‌ها و باورهای خود و دیگران را بدرستی روشن کرد.

کتاب «بازنگاهی به تجرد نفس» نوشته رسول حسین‌پور با شمارگان هزار نسخه در ۲۵۶ صفحه به بهای ۱۱۶۰۰ تومان به همت انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما