شناسهٔ خبر: 27061 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دلایل ناکامی اصلاحات در 150 سال تاریخ ایران در کتاب حمید اشرفی

«گذری بر تاریخ تحولات ایران معاصر (اصلاحات در یکصد و پنجاه سال اخیر و دلایل ناکامی آن)» عنوان کتابی است که در آن حمید اشرفی روایت جدیدی از تاریخ تحولات ایران در دوره معاصر و دلایل ناکامی اصلاحات این دوره ارائه داده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در این کتاب به سیر اصلاحات در ایران که از جنگ‌های دوم ایران و روس آغاز شد و همچنین به بررسی عملکرد و نقش روشنفکران، روحانیون و بازاریان که نقش عمده‌ای در انقلاب مشروطه و اصلاحات در ایران داشته‌اند و وضعیت اصلاحات در زمان رضا شاه پرداخته شده است. مباحث درباره نهضت ملی نفت و دلایل شکست این نهضت و همچنین اشاره‌ به انقلاب اسلامی و دلایل وقوع آن بحث پایانی این کتاب را تشکیل می‌دهد. 

جریان اصلاحات در ایران از چه زمانی و از سوی چه کسانی آغاز شد؟، چه عواملی باعث سرکوبی جریان اصلاح‌طلبی در ایران عصر قاجار شد؟ مصدق چه نقشی در پیشبرد اصلاحات در ایران داشته است؟ و چه زمینه‌هایی باعث پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد؟ از پرسش‌هایی است که در این کتاب به آنها پرداخته می‌شود.

در پشت جلد این کتاب در معرفی این اثر چنین می‌خوانیم: «جریان اصلاح‌طلبی در ایران از جنگ‌های دوم ایران و روس شروع شد. طلایه‌داران این جریان روحانیت، روشنفکران و بازاریان بودند که در این کتاب با عنوان مثلث پیشرو معروف است در مقابل این جریان استبداد، استعمار و ارتجاع قرار داشت که در این کتاب با عنوان مثلث بازدارنده معروف است. این کتاب به شرح این جریان‌ها در دوره معاصر پرداخته است.»
 
به گفته حمید اشرفی؛ مدرس دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب (نویسنده) در این کتاب علاوه بر روش کتابخانه‌ای و اسنادی از روش میدانی و همچنین از ابزارهای صوتی، تصویری و اینترنت برای گردآوری مطالب و اطلاعات مربوط به انقلاب اسلامی استفاده شده است.
 
چاپ نخست «گذری بر تاریخ تحولات ایران معاصر (اصلاحات در یکصد و پنجاه سال اخیر و دلایل ناکامی آن)» تالیف حمید اشرفی در ۱۵۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای هفت هزار تومان از سوی نشر نیمروز چاپ و منتشر شده است.

نظر شما