شناسهٔ خبر: 27799 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش زبان فارسی در دبیرستان های صربستان رسما اعلام شد

معاون امور همکاری های بین الملل وزارت آموزش و پرورش صربستان روز سه شنبه در نشستی با رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در بلگراد موافقت رسمی این وزارت را برای تشکیل دوره های آموزش زبان فارسی در دبیرستان های پایتخت این کشور اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، 'یاسمینکا پرونیچیچ آلن' در دیدار با 'محمود شالویی'بااشاره به علاقمندی وافر مردم صربستان به فراگیری زبان فارسی گفت که وزارت آموزش و پرورش صربستان با تایید فعالیت های زبان فارسی در این کشور موافقت رسمی خود را برای تشکیل دوره های آموزش زبان فارسی برای دانش آموزان مدارس شهر «بلگراد» پایتخت صربستان اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد که با اعطای این مجوز، زبان فارسی از سال تحصیلی 2015-2016 میلادی نهمین زبان خارجی خواهد بود که برای دانش آموزان مدارس متقاضی در 'بلگراد' پایتخت صربستان ارایه خواهد شد. 

پرونیچیچ آلن ضمن استقبال ازفعالیت های صورت گرفته درخصوص زبان فارسی در صربستان، سیاست وزارت آموزش و پرورش این کشور را در سرعت بخشیدن و تسهیل همکاری های بین المللی جهت تشکیل دوره های زبان فارسی در مدارس بلگراد عنوان و ابراز امیدواری کرد که این فعالیت ها به خصوص در زمینه آموزش زبان فارسی استمرار یابد و به سایر بخشهای آموزشی و فرهنگی نیز تعمیم داده شود. 

وی بااشاره به قوانین نظام آموزشی صربستان گفت:تصمیم درخصوص گنجانیدن زبان فارسی درمدارس صربستان پس از دریافت پاسخ مثبت از مرکز سنجش و ارزیابی فعالیتهای آموزشی صربستان صورت گرفته و با نظر مساعد این مرکز، ارایه درس زبان فارسی درمدارس متقاضی بلامانع اعلام شد.

الکساندر بگوویچ رییس مرکز سنجش و ارزیابی فعالیت های آموزشی در وزارت آموزش و پرورش نیز که دراین نشست حضورداشت بااشاره به قوانین جاری در خصوص ارایه مجوز آموزش زبان اختیاری در مدارس صربستان توضیح داد:پس از دریافت طرح اولیه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و نیز درخواست دبیرستان هشتم بلگراد، ارزشیابی از مجموع فعالیت های مربوط به زبان فارسی در صربستان صورت گرفت.

وی خواستار تشکیل جلسات کارشناسی بیشتر برای تصویب سرفصل های درسی برای دوره چهارساله دبیرستان و ابلاغ رسمی آن به مدارس گردید تا از آغاز سال تحصیلی جدید که مقارن با ماه سپتامبر سال جاری است، امکان برگزاری رسمی کلاس های زبان فارسی در مدارس صربستان فراهم شود.

محمود شالویی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در این دیدار که در وزارت آموزش و پرورش صربستان صورت گرفت ضمن ارایه پیشینه ای از فعالیت های آموزشی زبان فارسی در صربستان گفت: در طی دو سال گذشته، موضوع گسترش زبان فارسی در صربستان در مراکز آموزش عالی این کشور با جدیت دنبال شده که با استقبال بسیار خوب دانشجویان و مسئولین مراکز آموزش عالی همراه بود.

رایزن فرهنگی کشورمان بااشاره به اینکه هم اکنون در چهار مرکز دانشگاهی صربستان از جمله دانشگاه بلگراد، دانشگاه نووی ساد، دانشکده عالی جهانگردی بلگراد و دانشگاه خصوصی مگاترند این کشور کلاس های زبان فارسی برگزار می شود، افزود: با توجه به این استقبال و از آنجاییکه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد مصمم به گسترش این دوره ها در مراکز آموزشی این کشور است، موضوع ارایه این زبان در مدارس شهر بلگراد مطرح شد.

شالویی همچنین ضمن برشمردن ویژگی های فرهنگی ایران و قابلیت های زبان فارسی، آمادگی رایزنی فرهنگی را برای پشتیبانی آموزشی از جمله برنامه ریزی درسی، تهیه مواد آموزشی و تجهیزات درسی و نیز اعزام مدرسین زبان فارسی بومی به کلاسهای دبیرستان در صربستان اعلام کرد. 

سعید صفری مدرس زبان فارسی اعزامی به صربستان نیز در این نشست با اشاره به فعالیت های آموزشی صورت گرفته در دانشگاه های صربستان از تهیه و تصویب کتاب درسی اختصاصی درس زبان فارسی برای دانشجویان دانشگاه بلگراد خبر داد و گفت: بنیاد سعدی که متولی آموزش زبان فارسی در خارج از ایران است، برای تهیه کتاب درسی و محتوای آموزشی مناسب برای دانش آموزان صربستان اعلام آمادگی کرده است.

موضوع ارایه درس زبان فارسی در مدارس صربستان پیشتر در جلسه مشترک «مجید فهیم پور» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان و «محمود شالویی» رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد با «سرجان وربیچ» وزیر آموزش و پرورش صربستان مطرح گردید که وی بررسی و پیگری لازم آن را به معاون بین الملل این وزارت ارجاع کرد. 

وزارت آموزش و پرورش صربستان، متولی آموزش در تمامی سطوح آموزشی اعم از مدارس و نیز دانشگاههای این کشور است. 

نظر شما