شناسهٔ خبر: 27996 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حجت‌الاسلام بهشتی : جای نقد فلسفی در حوزه و دانشگاه خالی است

مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر ضرورت گنجاندن برنامه درسی آموزش فلسفه در حوزه و دانشگاه گفت: در این زمینه ضعیف عمل می‌کنیم و فضای نقد کمتری در محیط‌های علمی حاکم کرده‌ایم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام سعید بهشتی مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی درباره اهمیت نقد و نقادی در بین اندیشه فلاسفه و اندیشمندان مسلمان عنوان کرد: فلسفه اسلامی سرشار از اندیشه‌های نقادانه بوده که از جمله مهمترین این آثار ناقدانه در نوشته‌های صدرالمتألهین،‌ ملاصدرای شیرازی مشخص است، به طور مثال مواجهه ملاصدرا با ابوعلی سینا که از نوع نقادانه است.

وی یکی دیگر از علل اهمیت نقادی در فلسفه اسلامی را وجود مکاتب مختلف به شمار آورد و گفت: تلاش سهروردی در تفکر نقادانه در اسلام بسیار واضح است، وی متدولوژی فلسفه پیش از خود را به نقد گذاشت و به روش تعلقی صرف اکتفا نکرد پس از آن ملاصدرا فیلسوف عصر اسلامی بر عقل و دل و وحی در فلسفه اسلامی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام بهشتی با تأکید بر اینکه نقادی در فلسفه اسلامی با فارابی و ابن سینا آغاز شد، توضیح داد: البته سهروردی آن را وارد فاز تازه‌ای کرد و بر پژوهش فلسفی و تحقیق نیز همت گمارد.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت امروز حوزه نقد و نقادی در فلسفه اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کند، توضیح داد: امروز متأسفانه در موقعیت ضعیفی در عالم اسلام هستیم حوزه و دانشگاه کمتر کار نقادی انجام می‌دهند و به لحاظ نقد فلسفی نیز عقبگرد کرده‌ایم با این حال باید یک تحقیق گسترده و جامعی برای بررسی نقد فلسفی و همینطور نقد در تمام حوزه‌های علوم انسانی انجام دهیم. بنابراین راهی که می‌توانیم در این راستا اجرا کنیم گنجاندن برنامه درسی آموزش فلسفه در حوزه و دانشگاه است، الان در این زمینه ضعیف عمل می‌کنیم و فضای نقد کمتری در محیط‌های علمی حاکم کرده‌ایم.

مدیر گروه تعلیم و تربیت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در پایان اظهار داشت: نکته دیگر این است که نباید تصور کنیم در فلسفه اسلامی حرف اول و آخر را زده‌ایم این راه پیشرفت را برای ما می‌بندد ببینیم که خود ملاصدرا پس از یک دوره رکود چگونه تحول در فلسفه اسلامی ایجاد کرد ما هم باید بتوانیم به دانشجویانمان در فضای دانشگاه چنین چیزی را آموزش دهیم.

نظر شما