شناسهٔ خبر: 28398 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایجاد شورای بین دانشکده ای علوم انسانی در دانشگاه تربیت مدرس

سرپرست دانشگاه تربیت مدرس گفت: من پيشنهاد كردم دانشکده علوم انساني مجموعه دانشكده هاي علوم انساني را به صورت شوراي بين دانشكده اي در زير چتر مجموعه دانشكده علوم انساني شكل بدهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نخستين جلسه شوراي رؤساي دانشكده هاي علوم انساني پانزدهم دي ماه با حضور سرپرست دانشگاه، معاون پژوهشي دانشگاه و رؤساي دانشكده هاي حقوق، اقتصاد و مديريت و علوم انساني در دفتر رئيس دانشكده علوم انساني تشكيل شد.

در اين نشست احمدي سرپرست دانشگاه با اشاره به مشكلات و مزاياي تفكيك دانشكده علوم انساني اظهار داشت: تفكيك دانشكده ها از نظر جذب امكانات خوب بوده است و همچنين سبب شور و نشاط اعضاي هيأت علمي شده، ولي مديريت را سخت كرده و به خصوص از نظر تخصيص فضاي فيزيكي و ساختاري اداري مستقل و متعدد با مشكلات جدي مواجه شده است.

وي افزود: بايد مراقب بود كه همگرايي دانشكده ها آسيب نبيند و براي اين منظور لازم است نوعي اتحاد بين آنها حاكم باشد، و در عين حال در اين اتحاد، استقلال تصميم گيري دانشكده هاي جديد حفظ شود، اما امكانات مشترك، سياستگذاري مشترك، جلسات مشترك داشته باشند و اين كار مديريت دانشكده مادر و مخصوصاً كار مديريت دانشگاه را آسان مي كند و به سرعت تصميم گيري و بهينه كردن آن كمك مي كند.

سرپرست دانشگاه بر ايجاد شوراي بين دانشكده اي تاكيد كرد و گفت: من پيشنهاد كردم دانشکده علوم انساني مجموعه دانشكده هاي علوم انساني را به صورت شوراي بين دانشكده اي در زير چتر مجموعه دانشكده علوم انساني شكل بدهد و لازم است در شكل گيري اين شورا، در عين محفوظ ماندن اختيارات رؤسا، درباره استفاده بهينه از امكانات و سياستگذاريهاي علمي و پژوهشي و حتي اجرايي مشترك تصميم گيري شود و در تصميم گيري ها هم وفاق و دوستي عميق تأثيرگذار و نمودار باشد.

احمدی اظهار داشت: چارچوب وظايف شورا بايد مشخص شود. در اين خصوص خود شورا تصميم بگيرد، از الگوي دانشكده هاي فني و مهندسي نيز مي توان استفاده كرد، ولي نهايتاً بايد به همكاري هاي بين رشته اي و علمي منجر شود. اين جلسات نيز مي تواند در آغاز هر دو هفته يك بار تشكيل شود.

وي با اشاره به اهميت علوم انساني و هنر تصريح كرد: در علوم انساني و هنر كه با ذهن سر و كار دارند، كشور با مشكل جدي و بحران مواجه است. اگر اين بخش درست نشود، كشور نمي تواند توسعه يابد.

احمدي از اهميت حضور دانشگاه در عرصه هاي جهاني سخن گفت و تاكيد كرد: پس از حل مشكلات كشور، مي توان به حضور و درخشش در صحنه هاي جهاني انديشيد، بايد توجه داشت كه توجه به فناوري و ارتقاء آن، ارزش مادي و محسوسي در جامعه ايجاد کرده و موجب ارزش افزوده مي شود. كالاهاي فرهنگي تأثيرگذار مي توانند از نتايج چنين رويكردي باشد؛ مثلاً فيلم محمد رسول الله (ص) هر چه پخش مي شود باز هم تازگي دارد و دائماً هم در حال توليد فرهنگ است و هم توليد ثروت.

وي با بيان اينكه در پيوند علم و ايمان، دانشگاه تربيت مدرس، اميد اول كشور است، خاطر نشان كرد: دانشگاه بايد در ايجاد برج فناوري نرم و نمادپردازي فرهنگي ملي و علمي، و تعريف موضوعهاي اثرگذار فناورانه پيش قدم باشد و با استفاده از فضاي ايجاد شده در معاونت علمي، در اين زمينه محصولات علمي اساسي عرضه كند و حتي اگر بشود يك فيلم ارزنده تأثيرگذار بسازد.

نظر شما