شناسهٔ خبر: 28571 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دربندی: مصر بیشترین کرسی‌های دانشگاهی زبان فارسی را در جهان دارد

به گفته معاون بین الملل بنیاد سعدی، مصر بیشترین کرسی‌های دانشگاهی زبان فارسی را در جهان دارد؛ در این کشور ۲۰ دانشکده و کالج، فارسی را تدریس و مدارک کارشناسی تا دکتری را در این رشته اعطا می‌کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، مراسم اختتامیه دوره دانش افزایی زبان فارسی برای اساتید دانشگاهی کشور مصر، بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی و محمدرضا دربندی معاون بین الملل این بنیاد در محل بنیاد بین المللی سعدی برگزار شد.

محمدرضا دربندی در ابتدای این برنامه گفت: در جهان ۴۰۰ دانشگاه وجود دارند که رشته ادبیات فارسی دارند. از این میان ۲۰۰ دانشگاه رشته ادبیات فارسی دارند و ۲۰۰ دانشگاه دیگر، رشته های شرق شناسی و ایران شناسی هم دارند. درس ۲۰۰ دانشگاه اول، به طور کلی زبان و ادبیات فارسی است اما در ۲۰۰ دانشگاه دوم، دانشجویان باید ۲۰ واحد زبان فارسی بگذرانند. در این میان، مصر از نظر تعداد دانشگاه های دارای کرسی زبان فارسی، سرآمد همه کشورهاست.

وی افزود: در مصر ۱۵ دانشگاه وجود دارد که رشته زبان فارسی دارند. در این کشور ۲۰ دانشکده و کالج هم وجود دارد که فارسی در آن ها تدریس می شود و مدارک کارشناسی تا دکتری را اعطا می کنند. در آمریکا ۱۲ دانشگاه وجود دارد که زبان و ادبیات فارسی در آنها تدریس می شود. رتبه بعدی هم برای پاکستان است که ۱۱ دانشگاه در این زمینه دارد. در مورد دیگر کشورها، شمار دانشگاه ها کاهش می یابد و در برخی کشورها، ۱ دانشگاه وجود دارد که زبان فارسی از رشته های آنهاست.

معاون بین الملل بنیاد سعدی در ادامه گفت: در طول سال های پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا انقلاب مصر که ۳۰ و چند سال طول کشید، هیچ گاه ارتباط سیاسی و رفت و آمدی بین مقامات دو کشور وجود نداشت و نکته ای که می توانم روی آن تاکید کنم، این است که اساتیدی که در این دوره دانش افزایی زبان فارسی شرکت کردند، بدون حمایت ما، این چراغ را روشن نگه داشتند. چند سال بعد از انقلاب مصر، روابط بهتر شد و رفت و آمدهایی صورت گرفت و این وضعیت در حال بهتر شدن و گسترش پیدا کردن است.

دربندی گفت: یکی از فعالیت های بنیاد سعدی، برگزاری دوره های دانش افزایی زبان فارسی است که هر ساله به ۲ صورت برگزار می شود؛ یک بار به طور عمومی که هر تابستان برگزار شده و اساتید و دانشجویان در آن حضور پیدا می کنند. امسال هم این دوره با ۲۰۷ نفر از ۳۷ کشور برگزار شد. یک برنامه هم به طور خاص برگزار می شود و در آن تعدادی از اساتید که دانشگاه های کشورشان به عنوان دانشجوی برتر معرفی شده اند، شرکت می کنند. دوره مربوط به اساتید مصری که امروز آن را به پایان می بریم، با تعدادی از اساتید زبان فارسی در دانشگاه های مصر برگزار شد و این دوستان ۱۴ روز در ایران بودند. برنامه روزانه شان هم به این صورت بود که هر روز از ساعت ۸ تا ۱۳ کلاس آموزشی و پس از آن تا ساعت ۲۱ به بازدید از اماکن فرهنگی و عمومی پرداختند. در دانشگاه های مصر، مرسوم است که هر دانشجویی که مدرک کارشناسی ارشد می گیرد، اگر دانشجوی برتر باشد، می تواند استاد همان دانشگاه شود.

وی گفت: اماکنی که اساتید مصری از آن ها بازدید کردند، عبارت اند از: بنیاد ایران شناسی، دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کتابخانه ملی، شهر کتاب، بنیاد دایره المعارف اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، برج میلاد، جماران، پارک طبیعت، باغ کتاب، موزه دفاع مقدس، بازار تجریش و ۳ بار هم به دلیل علاقه زیادشان به کتابفروشی های خیابان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران رفتند. این اساتید از فروشگاه ترنجستان بهشت در خیابان دکتر بهشتی هم بازدید کردند و بار کتاب زیادی را با خود به مصر می برند.

در ادامه این برنامه رضامراد صحرایی معاون آموزشی پژوهشی بنیاد سعدی به ارائه گزارش از این دوره پرداخت و گفت: آزمونی که از این اساتید گرفتیم، بر ۳ حوزه مهارتی واژه، دستور و درک مطلب متمرکز بود. اساتید مصری حاضر در این دوره آموزشی را عضو شبکه اجتماعی بنیاد سعدی کردیم و خوشحالیم که همگی موفق به اخذ گواهینامه پایانی این دوره از بنیاد سعدی شدند که بین المللی است.

نظر شما