شناسهٔ خبر: 28578 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برای ایجاد تفکر انقلاب در سینمای ایران باید فضای جدید ایجاد شود

نشست خبری چهارمین هم اندیشی متفکران و هنرمندان سینمای انقلاب چهارشنبه 15 بهمن ماه در سالن کنفرانس خبرگزاری مهر برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله رجبی دبیر چهارمین هم اندیشی سینمای انقلاب در ابتدای این نشست خبری گفت: سالهاست که این جشنواره به عنوان ققنوس شهرت یافته که در کنار سیمرغ جشنواره فیلم فجر اهداف ارزشمندی را مد نظر قرار داده است. هدف اصلی از برگزاری این هم اندیشی بزرگ ایجاد یک فضای گفتمانی و نظری در باب سینمای انقلاب است که در کنار عنوان هایی چون سینمای ملی، سینمای ایرانی و سایر عناوین در عرصه انقلاب اسلامی با زبان هنر دنبالش هستیم.

وی افزود: سینمایی که متناسب یا بیانگر حقیقت انقلابی است گرچه بعضی ها می خواهند با موضوع انقلاب، سینمای انقلاب اسلامی را تعریف کنند در حالی که این عنوان موضوعی مورد توجه ما نیست. سینمای انقلاب از نظر ما هر نوع مسئله و عنوانی را دربر می گیرد که یک نوع رویکرد انقلابی مبتنی بر تفکر ولایت فقیه است که همه  ابعاد عالم را از موضوعات ریز تا توفیقات و عظمت ایران را به نمایش می گذارد.

رجبی ادامه داد: ما در این هم اندیشی با تمرکز بر گفتمان سینمای انقلاب مدت چهار سال است که فعالیت هایی را شروع کردیم که صرفا به موضوعات آموزشی بر نمی گردد. ما در کنار بزرگترین ادبیات فرهنگی دولتی در سینما که همان جشنواره فیلم فجر است عملیاتی را طراحی کردیم که در کنار این رویداد هنری بر فعالیت های گفتمان ساز تاکید دارد. البته در سالهای قبل هم تلاش این بود که بر اساس رویکردها و فیلم هایی که ساخته می شود و عملا تقویم یک سال سینمای ایران است بیاییم و رویکرد متفاوت تری را به این فعالیت ها داشته باشیم و بر اساس آن در مورد فیلم های آیند نظر بدهیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: متاسفانه در برخی از آثار سینمایی که طی سالهای اخیر در کشورمان تولید شده نظرات خاصی بسط داده می شود که خیلی با تفکرات انقلاب اسلامی نزدیک نیست البته همه دولت ها چه دولت قبلی و چه دولت فعلی تلاش می کنند خود را به تفکر انقلاب اسلامی نزدیک کنند اما باید بگویم که این نزدیک شدن، خیلی طول کشیده است. شاید موقع آن رسیده که شیوه ها و روش های درست تری برای ایجاد تفکر انقلاب اسلامی در سینمای ایران کارهای جدید و فضای جدیدی را ایجاد کند که هم بر سینما، هم بر جامعه هنری تاثیر خود را داشته باشد. البته در این فضای فعلی سه هژمونی وجود دارد که باید نگاه دقیق تر و بهتری به آن داشته باشیم.

دبیر چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب در توضیح این مطالب افزود: اولین هژمونی موجود در این فضا هژمونی نخبگانی است. جریان کوچکی فیلم هایی را مورد تایید قرار می دهد و در یک فضای روشنفکرانه که هیچ کس هم اجازه ورود به آن را ندارد آثار را بررسی می کند که اگر بخواهیم به این موضوع دقت بیشتری داشته باشیم، می بینیم که این جریان روشنفکری همواره در سینمای ایران وجود داشته و اجازه ورود جریان دیگری را حتی برای اظهارنظر نداده است.

وی گفت: هژمونی دوم همان هژمونی محفلی است که عمدتا در جشنواره فیلم فجر دیده می شود، به این معنا که در این رویداد هنری محافل خاصی شکل می گیرد که این دوره همی ها و گردهمایی ها موجب بسط و ایجاد سلسله ارزشهای خاصی می شود که فقط در پاتوق ها با آنها مواجه ایم. ما دیده ایم که بسیاری از مسائل در همین محفل هاست که رقم می خورد و در طول سال استمرار پیدا می کند و اتفاقا در این فضا هم جریان روشنفکری دخالت های زیادی بر نحوه هدایت پاتوق ها دارد.

هژمونی رسانه ای عنصر سومی بود که رجبی در این نشست خبری به آن اشاره کرد و گفت: در این فضا دیده ایم که سایت های مختلف بر اساس اصول مشترکی که دارند در کنار این هژمونی قرار می گیرند و می بینیم که رسانه ها به طور کامل در خدمت بسط پاتوق های تفکر محور قرار می گیرند که اینها جمیع یک فضای مسلط است که اتفاقا شکست خورده است و مهمترین نتیجه آن نیز فاصله گرفتن مردم از انقلاب است. بنابراین، پیشنهاد ما این بود که ما با ایجاد یک فضای هژمونیک در کنار این سه فضایی که به آن اشاره کردم جایی را ایجاد کنیم که نزدیک به گفتمان سینمای انقلاب اسلامی است که صرفا تفکر روشنفکرانه در آن نیست بلکه در این نوع فضا شما می توانید در کمترین شکل ممکن آن با اندیشه های بزرگانی چون سید مرتضی آوینی آشنا شوید.

وی تاکید کرد: ما در این راه می خواهیم تا بین سینما، حقیقت، دین و اسلام نسبت هایی را برقرار کنیم و بگوییم که این فقط شهید آوینی نبوده که در جریان این ماجرا قرار داشته بلکه غیر از این بزرگمرد عرصه قلم و اندیشه رهروانی هستند که بتوانند حرفهای او را تایید کرده و بگویند که سینمای انقلاب اسلامی به معنای مفهوم واقعی کلمه چه معنی دارد. متاسفانه ما در بسیاری از عادات می بینیم که جریان های روشنفکر در یک فضای کوچک شروع به حرف زدن می کنند که این فضاها به صورت بسیار فراوانی است که در یک سیاست جدی همچنان مورد پیگیری است و شاید تشکیل گروه «هنر و تجربه» در جریان اکران فیلم های سینمایی ادامه همین هژمونی محفلی باشد که امیدوارم ما هم بتوانیم با ایجاد یک هژمونی محفلی سینمای انقلاب را معرفی کنیم و شاید مهمترین این هژمونی محفلی، خودمان باشیم.

رجبی در ادامه این نشست رسانه ای با اشاره به تشتت فضای رسانه ای کشور توضیح داد: ما باید از توان رسانه ای خود استفاده کنیم و در کنار این سه هژمونی که در ابتدای صحبت هایم به آن اشاره می کردم بتوانیم در جهت تحقق واقعی سینمای انقلاب اسلامی حرکت کنیم. در فضایی که سه هژمونی الیت، محفلی و رسانه ای به صورت کاملا متحد در یک ایام خاص، تحرک خاص دارند، ما هم آمده ایم تا در این ایام هژمونی تفکر سینمای انقلاب را به نمایش بگذاریم و خوشبختانه می بینید که فواید بسیاری هم داشته به طوری که بسیاری از متفکران و علمای علوم اسلامی و حتی تعداد زیادی از نهادهای دیگر هم اکنون تلاش می کنند که بحث سینما را وارد ماجرای کاری خود کنند و هم اکنون به بررسی ابعاد مختلف سینمای ایران بپردازند.

وی گفت: ما تمام تلاش خود را می کنیم که فضای تفکر سینما به هم نزدیک شود. در واقع آنچه در این هم‌اندیشی و فعالیت های گذشته انجام گرفته، ایجاد کرسی های آزاداندیشی موافق و مخالف برای انعکاس صدای تفکر سینمای انقلاب اسلامی است.

دبیر چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف این هم اندیشی توضیح داد: از 16 تا 26 بهمن برنامه های چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب در شهرستان ها و در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با برگزاری جلسات مختلف بحث و بررسی پیرامون سینمای انقلاب و پخش فیلم های منتخب جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر برگزار می شود که امیدواریم دولت در این مورد با ما همکاری داشته باشد و امسال شاهد کمترین مانع‌تراشی باشیم و بتوانیم در جلسات بعد از اکران این فیلم ها نشست های خوبی را تقدیم مخاطبان عزیز کنیم.

وی ادامه داد: طبق سنوات گذشته برنامه تلویزیونی ققنوس نیز که طی سالهای اخیر از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون بود در 13 قسمت طی شب های مختلف با حضور کارشناسان و هنرمندان صاحب نام عرصه سینمای کشور برگزار خواهد شد ضمن اینکه در کنار این برنامه افتتاح مجدد سایت سینما انقلاب را خواهیم داشت که علاوه بر این چند ویژه نامه خاص و مجموعه های مکتوب از سینمای انقلاب را در این ویژه برنامه پخش خواهیم کرد.

رجبی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا فضای دو طرفه میان نمایندگان محافل روشنفکری و مخالفان این قشر در این هم اندیشی ایجاد نشده است، گفت: ما حتی در فضای روشنفکری هم تلاش کردیم تا فضای گفتگو را با روشنفکران و کسانی که در داخل جریان انقلاب هستند ایجاد کنیم اما متاسفانه از آن سوی ماجرا واقعیت این است که دوستان دعوت های ما را نمی پذیرند. ما پشت سر هم از خیلی از منتقدان و روشنفکران دعوت کردیم که در محافل ما برای برگزاری مباحثه های مختلف حضور داشته باشیم اما نمی دانم علت چیست که این دوستان تمایلی برای حضور ندارند. اصولا هم هژمونی محفلی یعنی اینکه نیاز به غیر خود وجود ندارد. بنابراین ما چاره ای نداریم که غیر مستقیم با آنها مباحثه کنیم چرا که متاسفانه دوستان روشنفکر نیازی به گفتگو نمی دیدند البته که غیر مستقیم گویی کار خوبی نیست اما با این فضا ما فعلا ناچاریم که در چنین محفل هایی به بیان دیدگاهها و نظراتمان پیرامون گفتمان سینمای انقلاب اسلامی بپردازیم.

سیداحمد دربندی  مسئول بخش محافل این رویداد سینمایی در این نشست خبری با بیان اینکه سینمای انقلاب اسلامی، مرتبط با چند موضوع مرتبط نیست تصریح کرد: سینمای انقلاب، هنر به خدمت درآمده آرمانهای مردم در اصل واحدی بنام جمهوری اسلامی ایران است البته که در این بین نمی توان انتظار داشت که سینماگر هم متفکر فهیم انقلاب و هم جامعه شناس خوبی باشد. بنابر این به جای گفتن مطالب نامعقول و حرفهای نامربوط لازم است که به کمک هنر و رسانه خاصی چون سینما به کمک تبیین گفتمان انقلاب اسلامی برود و با این روند است که پدیده ای به نام سینمای انقلاب اسلامی مطرح می شود و ما تلاش می کنیم در این هم اندیشی متفکران و سینماگران را دغدغه مند تر و آشناتر به این موضوع بکنیم.

وی گفت: امسال این هم اندیشی برای چهارمین بار پیاپی برگزار می شود که در این محافل بحث هایی مورد بررسی قرار می گیرند که هنرمندان، عالمان دین، پژوهشگران و بسیاری از کارشناسان مسائل فرهنگی پیرامون موضوع سینمای انقلاب در تهران و شهرستانها در فضای دانشگاهی از حوزه علوم انسانی راجع به فیلم های جشنواره فیلم فجر به بحث و تبادل نظر می پردازد و قطعا هم هر گفتگوی انسانی چالش هایی خواهد داشت که مطمئنم این چالش ها نیز مفید فایده خواهند بود.

دربندی ادامه داد: مراسم افتتاحیه چهارمین هم اندیشی متفکران و هنرمندان سینما انقلاب پنجشنبه 16 بهمن بعد از نماز مغرب و عشا در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود ضمن اینکه از روز جمعه 17 بهمن ماه نیز  از ساعت 15 تا 23 محافل و سخنرانی ها با موضوع دغدغه های سینمای انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

نظر شما