شناسهٔ خبر: 28854 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هفته فیلم های ایرانی در بخارست برگزار شد

مراسم افتتاحیه هفته فیلم ایران به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سینما «افوریه بخارست» با حضور سفیران و دیپلمات های مقیم رومانی، برخی از شخصیت های سینمایی و فرهنگی و جمع کثیری از شهروندان رومانیایی و ایرانیان مقیم برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ «میهای فلوچه» مدیر آرشیو سینمای ملی رومانی در مراسم افتتاحیه هفته فیلم ایران با اشاره به منزلت سینمای ایران در عرصه های جهانی از آثار گرانبهای سینماگران ایرانی تقدیر و اظهار امیدواری کرد که اینگونه برنامه های فرهنگی که موجب شناخت هر چه بیشتر دوملت از یکدیگر می شود هر ساله در این کشور برگزار شود. 

مدیر آرشیو سینمای رومانی با اشاره به هدف تعامل میان سینمای ایران و رومانی گفت: یکی از اهداف اصلی ما از حمایت برگزاری چنین برنامه ای ایجاد رابطه میان جامعه سینمایی ایران و رومانی است و ما قصد داریم که مردمان کشورمان نسبت به فرهنگ یکدیگر شناخت عمیق تری پیدا کنند.

حمید معیّر سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم ضمن تشکر از سازمان آرشیو ملی سینمای رومانی جهت برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بخارست و پرداختن به سینمای ارزشی و معنوی ایران بعد از انقلاب اسلامی فرا رسیدن‎ سی و ششمین سالگرد پیـروزی‎ انقـلاب‎ اسلامی ‎را به‎ حاضرین تبریک گفت.

معیر افزود‎: هدف از برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در رومانی معرفی گزیده ای از فیلم های ایرانی به منظور آشنایی علاقه مندان و دست اندرکاران فرهنگی و هنری، دانشجویان و اهل قلم با صنعت سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی گفت: سینمای ایران همراه با انقلاب اسلامی و در پرتو نگاه روشنگرانه بنیانگذار جمهوری اسلامی افق ها و جهش های خیره کننده ای داشته به طوریکه امروز مکتب سینمای ایران یک مکتب و زیبایی شناسی منحصر بفرد است. 

سفیر کشورمان در رومانی افزود: سینمای ایران برخلاف سینمای غرب و سینمای هالیوود از ادبیات، مختصات و شاخصه های متمایزی بهره مند است که نگاه انسانی و اخلاق گرایی، رویکرد شاعرانه، پرهیز از صحنه های غیر اخلاقی و خشونت، احترام به فرهنگ و مناسبات انسانی از جمله آن است. 

معیر گفت: غنای سینمای ایران و رشد خیره کننده آن سبب شده تا سینمای غرب چندان جای تاخت وتاز درکشور ما نداشته باشد و قدرت اکران سینمایی در ایران برخلاف برخی کشورها رهین تولیدات داخلی و بومی و ملی است و استقبال شهروندان رومانیایی از فیلم های ایرانی ناشی از ریشه های مشترک فرهنگی دو ملت می باشد. 

وی گفت: دو کشور به لحاظ مشترکات فرهنگی قرابت های زیادی با یکدیگر دارند و سینما که زبانی فراگیر است می تواند در انتقال و تقویت این مشترکات و تحکیم پیوندهای معنوی و فرهنگی کمک کند. 

وی گفت: سینمای ایران با بهره گیری از غنای فرهنگ ایرانی که مملو از شخصیت های بزرگی مانند فردوسی، حافظ، سعدی، خیام بوده و مردم رومانی بخوبی با آنها آشنا هستند، دارای سابقه درخشانی می باشد . 

معبر افزود: امضای برنامه مبادلات فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و رومانی در جریان سفر اخیر «لیلیانا بورلاکو» معاون وزیر امور خارجه رومانی به ایران مشوق ارزشمندی برای دو کشور جهت ادامه همکاری های فرهنگی و افزایش تبادلات در این رابطه است.

«لااورنسیو دامیان» رییس اتحادیه هنرمندان سینمای رومانی و یکی از معروفترین منتقدان فیلم در این کشور نیز در این مراسم گفت: در ملاقات کاری با یک کارگردان ایرانی از او سوال کردم چرا تصور می کنیدکه زیباترین فرش های جهان، فرش های پرنقش ایرانی است؟ او درپاسخ گفت: ایرانیان به علت داشتن صخره و کویرهای بی شمار در کشورشان، از فرش های پر نقش ونگار ستفاده می کنند تا از این طریق بتوانند تصور کنند که وقتی در میان گل ها قرار دارند چه احساسی برای آنها متصور می شود. 

وی خاطر نشان ساخت که برای فیلمسازان رومانیایی، فیلم ایرانی همانند فرش ایرانی از ارزش سنتی و معنوی غنی برخوردار است که با سابقه طولانی معرف فرهنگ و تمدن برجسته ای ایران است.

دامیان ضمن اشاره به تاریخ سینمای ایران و نخستین خیزش ها و فعالیت های سینمایی ایران به بررسی مهم ترین فیلم های ایرانی که جوایز جهانی را جشنواره های بین المللی از جمله «نخل طلایی»، «شیر طلایی»، «خرس طلایی» از آن خود کرده اند پرداخت و از سینمای ایران به خاطر کسب این موفقیت ها در طول سال های اخیر تجلیل کرد.

وی گفت که علاقمندی مردم رومانی به فیلم های ایرانی به دلیل ارزش های اخلاقی و معنوی و نیز عدم وجود خشونت می باشد و مردم کشورم علاقمند هستند که فیلم های بیشتری از سینمای ایران در رومانی اکران شود. 

رییس اتحادیه هنرمندان سینمای رومانی گفت: فیلمسازان رومانیایی به سینمای ایران توجه زیادی دارند و به ظرفیت های غنی سینمای ایران علاقه نشان می دهند و از این رو فعالیت های فیلم سازان ایرانی را در زمینه های مختلف سینمایی مورد پژوهش و مطالعه قرار می دهند. 

وی با به ارج نهادن به اخلاق و معنویات در صنعت سینما از سینمای ایران به عنوان یک سینمای ارزشی، اخلاقی و معنوی یاد کرد و گفت: سینماگران ایرانی با امکانات و ظرفیت های سینمایی خود توانسته اند بخشی از سبک های گوناگون سینمایی در جهان از جمله نئورئالیسم ایتالیایی، موج جدید فرانسوی، مینیمالیسم، هایپررئالیسم و حتی پست مدرنیسم را انتخاب و مورد استفاده قرار دهند. 

وی گفت: برگزاری هفته فیلم های ایرانی در رومانی مایه سربلندی اتحادیه فیلم سازان رومانی است و اکران فیلم های ایرانی در این جشنواره برای تماشاگران و فیلم سازان رومانیایی بسیار مفید و سودمند خواهد بود.

در پایان این مراسم فیلم سینمایی «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی به نمایش در آمد.

در ادامه برنامه نمایش فیلم در هفته فرهنگی ایران در بخارست، فیلم‎های «حوض نقاشی»، «یه حبه قند»، «بوسیدن روی ماه» در سینمای افوریه بخارست به نمایش درخواهد آمد.

نظر شما