شناسهٔ خبر: 29205 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتابی برای شناخت بهتر موسیقی ایرانی

کتاب «موسیقی ایرانی شناسی» نوشته خسرو جعفرزاده در سه فصل به معرفی موسیقی سنتی ایرانی می‌پردازد. پیشگفتار این کتاب به قلم داریوش طلایی، نوازنده شناخته‌ شده تار و نویسنده کتاب «نگرشی نو به تئوری موسیقی ایران» است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ايبنا؛‌ خسرو جعفرزاده در کتاب «موسیقی ایرانی شناسی» در سه فصل به بررسی مسائل مختلف موسیقی ایرانی پرداخته است. عناوین این سه فصل به ترتیب عبارتند از «سیستم‌های صداها در موسیقی»، «وزن و ریتم در موسیقی ایرانی» و «نکاتی درباره اجرای موسیقی».

نویسنده سه مقدمه برای این کتاب نوشته است؛ مقدمه نخست معرفی مختصری از کتاب را تشکیل می‌دهد، مقدمه دوم «مبانی علمی شناخت و تئوری پردازی» نام دارد و مقدمه سوم درباره صدا و موسیقی است.

نویسنده در فصل نخست مباحثی چون «وضعیت سیستم صداهای موجود در موسیقی شرقی و ایرانی»، «صداهای موجود در موسیقی ایرانی»، «پیشینه تاریخی سیستم صداهای مورد استفاده در موسیقی شرقی و ایرانی»، «مقام به عنوان سیستم صداهای مورد استفاده در موسیقی ایرانی»، «مقام‌های موجود در موسیقی ایرانی» و... پرداخته است.

«نگارش طول صدا»، «تعریف ریتم، وزن و ضرب»، «انواع وزن»، «تغییر وزن»، «وزن‌های خاص یا ادوار ایقایی» و «شعر و موسیقی» مهم‌ترین مباحث طرح شده در فصل دوم کتاب است. در فصل سوم نیز مباحثی چون «موسیقی ایرانی چگونه شنیده می‌شود؟»، «فرم در موسیقی ایرانی»، «بداهه نوازی یا سخنوری» و... طرح و بررسی شده است.

همچنین پیشگفتار این کتاب نیز به قلم داریوش طلایی نوازنده شناخته‌ شده تار و سه‌تار و نویسنده کتاب «نگرشی نو به تئوری موسیقی ایران» است.  وی در بخشی از پیشگفتار کتاب نوشته است: «اگرچه در دنیا آنچه تئوری موسیقی نامیده می‌شود بیشتر کاربرد عملی را هدف و مقصود قرار می‌دهد، ولی در ایران وجه غیر عملی آن نیز از مقبولیت و مشغولیت قابل توجهی برخوردار است. تعداد قابل توجهی از افراد به بررسی نظریات گذشتگان پرداخته و برداشت‌های خود را در شکلی عالمانه به‌عنوان تئوری موسیقی ارائه می‌دهند و متأسفانه در بسیاری از مواقع جنبه‌های نظری و عملی را در هم می‌کنند. اغلب هم با نیت خیرخواهانه، می‌خواهند به دفاع از موسیقی‌ای که مورد بی‌مهری قرار گرفته است بپردازند و از موسیقی ایرانی به‌عنوان یک موسیقی علمی و فاخر دفاع کنند. برخی هم کلافه از این شلوغ بازار می‌خواهند به شفاف‌سازی بپردازند؛ و جعفرزاده چنین ادعا دارد.»

«موسیقی ایرانی شناسی» نوشته خسرو جعفرزاده با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۴۰ صفحه و قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات هنر موسیقی روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 

نظر شما