شناسهٔ خبر: 29606 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی 20 رمان برترسال 92 از نگاه داوران شهید غنی‌پور

دبیرخانه جشنواره حبیب غنی‌پور، 20 رمان برتر سال 1392 را معرفی کرد. رمان‌هایی که پس از بررسی و مشورت داوران عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه‌السلام معرفی شده‌اند، فهرست ماقبلِ نامزدهای نهاییِ این دوره از انتخاب کتاب سال هستند که اعلام می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ از میان این ۲۰ اثر، پنج رمان به مرحله نهایی راه یافتند که پس از بررسی های انجام شده، یک اثر به عنوان کتاب سال شهید غنی پور در بخش رمان بزرگسال با موضوع آزاد انتخاب شده است. این اثر دوشنبه یازدهم اسفند ۹۳ معرفی خواهد شد.
 
داوران این بخش از جشنواره در ادامه برنامه‌های سال گذشته خود، تصمیم به معرفی آثاری گرفتند که با وجود توفیق نیافتن‌شان در ورود به  جمع نامزدهای پایانی، واجد مولفه‌های خوبی برای مطالعه بوده‌اند. به همین دلیل داوران و دبیرخانه جشنواره ضمن نقد جدی بر برخی از این آثار، خواندن آن را به اهل مطالعه ادبیات و به خصوص رمان های ایرانی توصیه می‌کند.
 
نویسندگان عضو شورای مسجد جوادالائمه علیه‌السلام، با آگاهی از فضای روبه رشد ادبیات داستانی کشور، برخی کژتابی‌های ادبی را هم طبیعت این اتفاق و مسیر رشد می‌دانند. چه بسا پاره‌ای از کژتابی‌ها در محتوا و پاره‌ای هم در فرم قابل رویت است. اما همه این‌ها از نگاه داوران این جشنواره راه را به سوی ادبیاتی که انقلاب اسلامی ایران برایش جاده سازی می‌کند، می‌پویند.
 
در ادامه خبر دبیرخانه جشنواره آمده است: برخی رمان‌ها که در این فهرست مشاهده می‌شود، علیرغم داشتن عنوان چاپ اول در شناسنامه کتاب، در سال‌های گذشته توسط ناشران دیگری با همین نام منتشر شده بودند که پس از بررسی ها کنار گذاشته شدند. اما چون جزو ۲۰ کتاب با عنوان چاپ اول بودند، در این فهرست به شمار آمدند. (شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه السلام این رفتار حوزه نشر کشور را غیرحرفه‌ای تلقی می‌کند. به نظر این شورا ضروری است کتابی که در سال‌های قبل توسط ناشری منتشر شده است، این مسیر را در شناسنامه کتاب اطلاع‌رسانی کند.)
 
 نام ۲۰ رمان برتر همراه ناشران این آثار در ادامه می‌آید. ترتیب تقدم و تاخر رمان‌ها، به معنی اهمیت یا رتبه‌ای نیست.
 
ساعت گرگ و میش: محمدرضا پورجعفری/ نشر میم قم.
گذر از کوچه رندان: فروزنده عدالت/ نشر قطره.
سیروس در اعماق: سیروس شمیسا/ نشر میترا.
ماه گرفته ها: شروین نادری/نشرآمه.
تریو تهران: رضیه انصاری/ نشر آگه.
این وصله ها به من می چسبد: احمد غلامی/ نشر نیلوفر.
ابن الوقت: یوسف انصاری/ نشر روزنه.
تقاطع انقلاب و وصال: میثم امیری/ نشر تارونه.
بی ترسی: محمد رضا کاتب/ نشرثالث.
وقایع نگاری های یک زندیق: مصطفی جمشیدی/ نشر عصر داستان.
آیدا می دود: سمیه فرهمندیان/ نشر آموت.
آنیش: فریبا منتظر ظهور/ نشر به گفتار.
تاریخ سری بهادران فرس قدیم: سیروس شمیسا/ نشر میترا.
بی‌مترسک: علی غبیشاوی/ نگاه.
زن درون آل پاچینو: فرید حسینیان تهرانی/ نشر نیستان.
دلواپسی ها: علی نوروزی/ نشر اقاقی.
بعد از پایان: فریبا وفی/ نشر مرکز.
درد: صادق کرمیار/ عصر داستان.
ملکان عذاب: ابوتراب خسروی/ نشرثالث.
هست یا نیست: سارا سالار/ نشر چشمه.

نظر شما