شناسهٔ خبر: 30356 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رمان تازه‌ سیدعلی شجاعی در راه است

سید علی شجاعی از تالیف رمان تازه‌ای با موضوع زندگی امام رضا(ع) با عنوان «به بلندای آن ردا» خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید علی شجاعی از پایان تالیف رمان تازه خود با عنوان «به بلندای آن ردا» خبر داد و گفت: این اثر رمانی است که در یک ساعت پایانی عمر غادیه، معشوقه و همسر مامون می‌گذرد؛ یک ساعتی که از فردای شهادت امام رضا(ع) شروع می شود.

وی ادامه داد: راوی رمان مامون است و در این یک ساعت گفتگو و محاکمه مامون توسط غادیه، به اقتضای هر جمله، فلاش بک‌هایی داریم به تاریخ هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا ورود به مرو و نیز ماجرای ولایت عهدی ایشان و بعد هم شهادت حضرت.

به گفته شجاعی این رمان به نقاط عطف این سه سال عمر شریف امام رضا(ع) می پردازد و تحلیل سیاسی و اجتماعی شرایط حاکمیت. دلایل نهان و آشکار حرکت مامون و پذیرش امام و در نهایت شهادت امام را در دل داستانش روایت می‌کند. البته در این میان نگاهی جدی تر به شخصیت فضل بن سهل مشاور و وزیر مامون هم شده است که نقش تعیین کننده ای در شکل گیری وقایع داشته است. اما محور اصلی خود مامون است و شناختی روانشناختی از خود این شخصیت پیچیده و مرموز و سردرگمی های مدام و ترس های بیشمارش و البته حسادت وصف ناشدنی‌اش.

شجاعی تصریح کرد: کل اثر بیش از آن که تلاش برای وقایع نگاری داشته باشد در مورد امام، به جنبه معرفتی و جایگاه والا و شگفت انگیز ولایی ایشان می‌پردازد.

وی همچنین گفت: زبان اثر، به نسبت دو کار تاریخی سابقم، اگرچه همچنان کهنگی و فخامتش را حفظ کرده، اما به واسطه گذشت ۱۵۰ سال از آن دو کار قبلی و مکان روایت که ایران است، کمی روان تر و ساده تر است.

وی در مورد منابع مورد استفاده اش در این رمان نیز گفت: برای تالیف اثر بیش از ۷۰ منبع دست اول دیدم که اسامی آنها برای مراجعه در انتهای کتاب آمده است. این کتاب عرض ادبی بسیار بسیار کودکانه به آستان آسمانی امام رئوف که میان تحقیقات فهمیدم که تا بحال هیچ و هیچ و هیچ از این شخصیت او ندانسته‌ایم.

نظر شما