شناسهٔ خبر: 30800 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی پنج کتاب پرفروش حوزه تاریخ

پنج کتاب‌ «براي اين لحظه متشكرم»، «خواب آشفته نفت»، «فرماندهي و نافرماني»، «كلنل پسيان و ناسيوناليسم انقلابي در ايران» و «ايرانيان دوران باستان تا دوره معاصر» عنوان پرفروش‌های حوزه تاریخ نیمه نخست فروردین ماه شهر کتاب مرکزی را تشکیل می‌دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پرفروش‌ترين كتاب‌هاي حوزه تاريخ، روانشناسي، فلسفه، داستان، شعر، كودك، نوجوان، دين و عرفان، هنر، علم، دفاع مقدس و آموزشي و همچنین پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در نيمه نخست فروردین ماه سال جاري در فروشگاه مركزي شهر كتاب مشخص شدند.

کتاب‌های «براي اين لحظه متشكرم»، «خواب آشفته نفت»، «فرماندهي و نافرماني»، «كلنل پسيان و ناسيوناليسم انقلابي در ايران» و «ايرانيان دوران باستان تا دوره معاصر» پرفروش‌ترین‌های کتاب‌های حوزه تاریخ را در بازه زمانی (نیمه نخست فروردین ۹۴) به خود اختصاص دادند.

براي اين لحظه متشكرم (خاطرات بانوي اول سابق فرانسه)/ والري تريرويلر - ابوالفضل‌ الله‌دادي/ به‌نگار

کتاب «برای این لحظه متشکرم، خاطرات بانوی اول سابق فرانسه»، بیش از هر چیز داستان یک زندگی است؛ زندگی خبرنگاری گمنام که شاهد سیاست‌ورزی‌های فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه و البته نارضایتی‌اش از زندگی با سگولن رویال، مادر چهار فرزندش است. روابط این دو که در ابتدا براساس رابطه کاری یک خبرنگار با یک سیاستمدار شکل گرفته است، اندک‌اندک تغییر شکل می‌دهد تا سرانجام عشق از راه می‌رسد.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «این کتاب در دو روز نخست توزیع خود در کتابفروشی‌های فرانسه با فروش ۲۰۰ هزار نسخه‌ای به رکوردی نادر دست یافت. «برای این لحظه متشکرم» شرحی است بر همه آنچه والری و اولاند در چندین سال زندگی مشترک از سر گذرانده‌اند. بانوی اول سابق فرانسه پس از فاش‌ شدن رابطه اولاند و گیه، بازیگر فرانسوی، با بی‌پروایی غریبی داستان زندگی‌اش با رئیس جمهوری فرانسه را فاش می‌کند. ترویلر در این کتاب، دو پازل را آرام آرام تکمیل می‌کند؛ چهره واقعی اولاند را فاش می‌سازد و از خود واقعی‌اش نیز پرده‌برداری می‌کند: مردی که من عاشقش بودم رابطه‌اش را با بیانیه ای ۱۸ کلمه‌ای با من به پایان رساند که انگار با یک مساله دولتی روبروست و آن را شخصا برای خبرگزاری فرانسه خواند...»

کتاب «برای این لحظه متشکرم» در ۲۸۳ صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای ۱۵ هزار تومان توسط انتشارات به‌نگار عرضه شده است.

خواب آشفته نفت (از قرارداد دارسي تا سقوط رضاشاه)/ محمدعلي موحد/ كارنامه

کتاب «خواب آشفته نفت از قرارداد دارسی تا سقوط رضاشاه» اثر محمدعلی موحد یکی از آثاری است که با نگاهی فراگیر به کنکاش در تاریخ نفت ایران و نقش بریتانیا با تکیه بر دوره رضاشاه و نقش قرارداد الحاقی ۱۹۳۳ پرداخته است. این کتاب از ۲۰ فصل تشکیل شده است و روایتی از روزگاران کهن را دربردارد و از وثوق‌الدوله تا کودتا سخن می‌گوید، سپس به سید ضیاء تا نخست‌وزیری رضاخان می‌پردازد و به فرماندهی کل قوا تا اریکه سلطنت می‌رسد.

در مقدمه کتاب آمده است: «داستان مصدق در خاطره نسل ما به «شاهنامه آزادی» تبدیل شده است. این ماجرا برای مردم ما نه صرفاً یك حادثه تاریخی كه یك سرود آزادی است و سرود آزادی سر از قید زمان بر می‌كشد. چیزی را می‌سراید و چیزی را می‌ستایدكه هنوز اتفاق نیفتاده، یا به تمام و كمال اتفاق نیفتاده است و آرزو می‌شود كه در آینده اتفاق بیفتد. سرود آزادی حدیث و نشانی از گمشده خود در آن می‌جوید. قصه گذشته‌ای به بن بست رسیده كه امید فرجی را برای آینده رقم می‌زند و بازگو كردن آن بهانه‌ای می‌شود برای بیان اشتیاقی شورانگیز كه تحقق چیزی بسیار عزیز را در امروز و فردا آرزومند است.»

کتاب «خواب آشفته نفت از قرارداد دارسی تا سقوط رضاشاه» تالیف محمدعلی موحد در ۶۵۳ صفحه، شمارگان دو هزار و ۲۰۰ نسخه و به بهای ۴۵ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

فرماندهي و نافرماني (تاريخ شفاهي ۲)/ حسين دهباشي/ سازمان اسناد كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران

کتاب «فرماندهی و نافرمانی» عنوان دومین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر است که به گفت‌وگو و مصاحبه با سپهبد عبدالله آذربرزین از رجال سیاسی حکومت پهلوی اختصاص یافته است. آذربرزین جانشین و معاون عملیاتی و فرماندهی نیروی هوایی رژیم پهلوی را به عهده داشته و مدت کوتاهی هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد.

«حکمت و سیاست»، «فرماندهی و نافرمانی»، «آیندگان و روندگان» و «امنیت و اقتصاد» عنوان چهار جلد نخست از مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی دوم است که به کوشش حسین دهباشی سرپرست این پروژه تدوین شده است.

سپهبد عبدالله آذربرزین (۱۳۰۸ خرم آباد) در یک خانواده نظامی به دنیا آمد. او دوره تخصصی خلبانی و مدرسی این رشته را در آمریکا گذراند و عهده‌دار سمت‌هایی چون فرمانده پایگاه هوایی دزفول، معاونت عملیاتی و جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش شد. او پس از انقلاب در دوره کوتاهی به فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب و بعد مدتی را زندانی و به توصیه بازرگان آزاد شد و اکنون در بورلی هیلز کالیفرنیا زندگی می‌کند.

چاپ نخست کتاب «فرماندهی و نافرمانی» در ۷۳۰ صفحه، در قطع رقعی، جلد گالینگور با بهای ۳۵ هزار تومان از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در زمستان ۱۳۹۳ منتشر شده است.

كلنل پسيان و ناسيوناليسم انقلابي در ايران/ استفاني كرونين - عبدالله كوثري/ ماهي

«کلنل پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران» کتابی جامع درباره تفکر و فعالیت‌های محمدتقی پسیان از نظامیان اواخر دوره قاجاریه است. وی نخستین ایرانی بود که دوره آموزش خلبانی دید. این کتاب شامل سه بخش است. بخش نخست مقاله‌ای است از استفانی کرونین با عنوان «پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران» که توسط عبدالله کوثری ترجمه و در واقع بخش اصلی این کتاب را در برمی‌گیرد.

بخش دوم کتاب زندگی نامه‌ خودنویس کلنل پسیان را دربرمی‌گیرد که در نشریه «ایران‌شهر» توسط حسین کاظم‌زاده و در برلین در فاصله سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۶ شمسی منتشر شده است. بخش سوم این کتاب نیز شامل مقاله‌ای است با ترجمه آبتین گلکار که به شرح تحصیل کلنل پسیان در آکادمی نظامی روسیه پرداخته است.

«کلنل پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران» در ۱۴۴ صفحه و بهای ۹ هزار تومان از سوی نشر ماهی منتشر شده است.

ايرانيان دوران باستان تا دوره معاصر/ همايون كاتوزيان - حسين شهيدي/ نشر مركز

کتاب ایرانیان، دوران باستان تا دوره معاصر نوشته دکتر همایون کاتوزیان با ترجمه حسین‌ شهیدی است. موضوع این کتاب «چیستی» تاریخ ایران و هم «چگونگی» و «چرایی» آن است. نویسنده ملاحظاتی تطبیقی میان تاریخ ایران و تاریخ اروپا انجام داده تا نشان دهد که جامعه ایران و تاریخ پر نقش و نگار آن با آنچه که در غرب گذشته تفاوت‌های مهمی داشته است. این کتاب علاوه بر پیشگفتار و مقدمه و پیوست، شامل ۱۲ فصل است.

فصل‌های اول تا ششم کتاب در‌بردارنده تاریخ ایران باستان تا قرن نوزدهم میلادی است. فصل‌‌های هفتم تا دوازدهم نیز درباره تحولات تاریخ ایران از قرن نوزدهم تا انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به نگارش درآمده است. «افسانه‌ها، اسطوره‌ها، تاریخ باستان»، «یونانیان، پارتیان، پارسیان»، «اعراب، اسلام و ایرانیان»، «ترکان و مغولان»، «بار دیگر امپراتوری ایران»، «فروپاشی و وحدت دوباره»، «معمای اصلاح و تجدد»، «انقلاب برای قانون»، «حکومت استبدادی نوین»، «اشغال، ملی شدن نفت و دیکتاتوری»، «انقلاب سفید» و «انقلاب بهمن ۱۳۵۷» به ترتیب فصول دوازده‌گانه کتاب را تشکیل داده‌اند.

«ايرانيان دوران باستان تا دوره معاصر» در ۴۲۴ صفحه با بهای ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی نشرمرکز منتشر شده است.

نظر شما