شناسهٔ خبر: 30863 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرای «روال عادی» قطعی نیست

محمدرضا خاکی با اشاره به اینکه هنوز اجرای نمایش «روال عادی» در اردیبهشت ماه در تماشاخانه ایرانشهر قطعی نشده است از انتشار دو نمایشنامه «دام» و «خیاط» در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدرضا خاکی مدرس، مترجم و کارگردان تئاتر درباره بازتولید نمایش «روال عادی» گفت: طبق زمانی که تماشاخانه ایرانشهر به ما داده است اردیبهشت ماه باید این اثر نمایشی را در سالن استاد سمندریان به صحنه ببرم که البته به دلیل برخی مشکلات و ناهماهنگی های شخصی اجرای این نمایش در این زمان هنوز قطعی نیست و ۵۰ درصد امکان دارد که آن را به صحنه نبرم و اجرایش به تعویق بیفتد.

وی افزود: قرار است جلسه ای با آقای سرسنگی داشته باشم که اگر امکانش فراهم شود و فرجه ای به من بدهند تا نمایش «روال عادی» را در شرایط مساعدتر و با فراغ کاری بهتری به صحنه ببرم. این اثر نمایشی نوشته ژان کلود کریر و اثری جمع و جور است و تنها ۲ پرسوناژ دارد و پیش از این نیز در تالار سایه به صحنه رفته است بنابراین دوست ندارم حالا که فرصت اجرای مجدد آن فراهم شده نمایش با عجله و سرهم بندی شده به صحنه برود.

خاکی درباره دیگر فعالیت هایش در زمینه ترجمه نمایشنامه عنوان کرد: به تازگی دو نمایشنامه ترجمه کرده ام که قرار است نشر بیدگل آنها را منتشر کند و احتمالا در نمایشگاه کتاب شاهد حضورشان خواهیم بود. این ۲ نمایشنامه آثار تازه ای هستند که پیش از این در ایران ترجمه نشده اند. یکی از آنها «خیاط» نام دارد که نوشته اسلاومیر مروژک نویسنده شناخته شده لهستانی است و به سبک آثار گذشته وی یک کمدی ساتیر است.

کارگردان نمایش «دیده بانان» در پایان صحبت هایش گفت: دیگر نمایشنامه ای که به تازگی ترجمه کرده ام «دام» نام دارد که آن هم نوشته تادئوش روژاویچ شاعر و نمایشنامه نویس معاصر لهستانی است. این نمایش موضوع خاص و جذابی دارد و روایت روزهای آخر عمر فرانس کافکا است. روژویچ یکی از متخصصان کافکا در کشور لهستان است و نمایشنامه جذابی نیز درباره وی نوشته است. این نمایشنامه جزو آثاری بود که با علاقه ترجمه کردم و از خواندنش نیز بسیار لذت بردم.

محمدرضا خاکی آذرماه گذشته نمایش «دیده بانان» را با بازی بازیگرانی چون وحید نفر، علیرضا ناصحی، بهنام شرفی، محمد روشنی، بیژن محرمی، سارا افشار و علیرضا مدنی در تالار «چهارسو» مجموعه تئاترشهر روی صحنه برده بود.

نظر شما