شناسهٔ خبر: 30935 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جدیدترین آثار در دست نگارش تقی آزاد ارمکی چیست؟

تقی آزاد ارمکی اکنون نگارش دو کتاب «تاریخ اجتماعی در ایران» و «بازخوانی نظریه جامعه شناسی معاصر» را در دست دارد. به گفته وی اگر جامعه شناسی در غرب متولد شده به این دلیل است که در آنجا تصویر روشنی از تاریخ اجتماعی وجود داشته اما ما تصویر روشنی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی نداریم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ددرباره دو اثر جدید در دست نگارش خود عنوان کرد: در کتاب «بازخوانی نظریه جامعه شناسی معاصر» نظرات افرادی مانند بوردیو و هابرماس را بازشناسی می‌کنم.

وی با بیان این‌که دغدغه اساسی وی بحث تاریخ اجتماعی در ایران است افزود: اگر جامعه شناسی در غرب متولد شده به این دلیل است که در آنجا تصویر روشنی از تاریخ اجتماعی وجود داشته اما ما تصویر روشنی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی نداریم و بیشتر تاریخ سیاست، قدرت و منازعات درون حکومتی را می‌خوانیم، بنابراین امکان این‌که بخواهیم به واقعیت اجتماعی دست پیدا کنیم نداریم.

وی ادامه داد: ما اکنون به ضرورت تلاش آکادمیک برای این‌که بتوانیم تاریخ اجتماعی و فرهنگی را به لحاظ نظری، روشی و محتوایی بررسی کنیم، واقفیم؛ چون این موضوع مقدمه ورود به جامعه شناسی ایران است.

به گفته آزاد ارمکی مساله دیگر در این میان بحث موضوع شناسی است و این‌که چه موضوعاتی با چه دامنه‌ای را می‌توانیم ادامه بدهیم، چون گاهی اگر به موضوعاتی بپردازیم جهت تاریخ اندیشه‌مان عوض می‌شود به طور مثال ما روی تاریخ دولت کار کردیم اما روی تاریخ لباس، روابط خانوادگی، غذا، اندیشه و ... زیاد کار نکردیم.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: اگر این موضوعات بررسی شوند همسانی بین امر اجتماعی و سیاسی اتفاق می‌افتد و چه بسا وزن امر اجتماعی بیشتر شود. مردمان ایرانی فقط دغدغه تن دادن به دولت و فهم دولت‌ها را ندارند بلکه دغدغه زندگی و مناسبات اجتماعی هم دارند. در اینجاست که می‌توان مباحثی مانند پاتوق، دولت و خانواده را بررسی کرد و می‌توان فهمید مردمان ایران سیاست زده نیستند که دولت‌هایشان بتوانند سیاست را  به آنها القاء کنند چون ایرانی‌ها ایدئولوژی‌پذیر نیستند.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: نگارش این دو اثر تا پایان سال به طول می‌انجامد و پس از اتمام نگارش منتشر می‌شود.

نظر شما