شناسهٔ خبر: 30949 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سینمای چین شاگرد سینمای ایران است/ آسیا به اسکار فرهادی افتخار می کند

معاون دبیرکل کمیته برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم پکن با تقدیر از موفقیت های قابل توجه سینمای ایران در سالهای اخیر، اسکار «اصغر فرهادی» را مایه افتخار آسیا دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ «جائو جی یونگ» که در حاشیه نشست خبری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم چین اظهار داشت: هنرمندان، کارگردانان و سینماگران ایرانی با تلاش های خود سینمای آسیا را به خوبی به جهان معرفی کردند.

وی تلاش های افرادی همچون «اصغر فرهادی» را در نشان دادن سینمای آسیا همراه با فرهنگ های خاص شرقی، به جهان قابل تقدیر دانست و گفت: بدون شک افرادی همچون او با آثار ارزشمند مثل «جدایی نادر از سیمین» مایه افتخار سینمای ایران هستند که باید به آنان ببالیم.

وی افزود: واقعیت این است که جایگاه سینمای ایران نه تنها در قاره کهن بلکه در سراسر جهان، جایگاهی یگانه و شایسته دارد و ما به عنوان یک کشور آسیایی به سینمای ایران احترام خاصی قائلیم.

جائو در بخش دیگری از سخنان خود، سینمای ایران را در شرایط بسیار ایده آلی دانست که در چنین شرایطی سینماگران چینی باید از آن چیزهای زیادی بیاموزند.

معاون دبیرکل کمیته برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم پکن همچنین تصریح کرد که سینمای ایران هم اکنون دارای ظرفیت های بسیار عظیمی است که لزوم فراگیری این هنر از سوی سینماگران چینی کاملا احساس می شود.

این مقام فرهنگی چین، توجه به حفظ اصالت فرهنگی، پافشاری به ارزشهای اعتقادی، احترام به آداب و سنن ملی و احترام به بزرگان را از نکات بارزی دانست که سینمای چین می تواند از سینمای ایران درس های زیادی بیاموزد. 

عضو ارشد هیات بازرسی رسانه های دیداری و شنیداری چین همچنین اظهار داشت: سینمای ایران در کنار دیگر کشورهای آسیایی، از جمله کره جنوبی، ژاپن، چین و هند، در حوزه فرهنگ سینمایی دارای سبک خاصی است که بدون شک برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی می تواند فرصت مناسبی برای تشریک مساعی میان هنرمندان کشورهای مختلف را فراهم سازد. 

معاون دبیرکل کمیته برگزاری جشنواره بین المللی فیلم پکن همچنین از حضور یک فیلم ایرانی در این رویداد فرهنگی ابراز خرسندی کرد و بر لزوم تعمیق تعاملات هنری - سینمایی ایران و چین تاکید نمود.

فیلم «موقت» اولین ساخته بلند سینمایی امیر عزیزی که امسال در بخش تجربه و هنر سی وسومین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت، به عنوان نماینده سینمای ایران به بخش رقابتی جشنواره بین المللی فیلم پکن حضور دارد.

در این فیلم که نویسندگی آن را نیز امیر عزیزی بر عهده دارد، بازیگرانی چون پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی، طاهره زندیان، ساناز عزیزی و بابک کریمی و نگار جواهریان ایفای نقش کرده اند.

جشنواره بین المللی فیلم پکن از تاریخ ۱۶ تا ۲۳ آوریل (۲۷ فروردین تا سوم اردیبهشت) برگزار می شود.

نظر شما