شناسهٔ خبر: 31498 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برازش: تولید فکر در کشور، بسیار اندک است

محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری کتاب ایران، گفت: این خبرگزاری می‌تواند نقش مهمی در پرداختن به مباحث علمی حوزه چاپ و همچنین تولید فکر در این حوزه داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه (۳۱ فروردین) از بخش‌های مختلف ایبنا دیدن کرد؛ وی پس از مطلع شدن از نوع فعالیت این خبرگزاری، از وجود چنین خبرگزاری ابراز خرسندی کرد و گفت: من بارها گفته‌ام و دوباره نیز می‌گویم که در کشورما در حوزه چاپ و نشر تاکنون فقط به بحث محتوا پرداخته شده است و مباحث تکنیکی این حوزه مغفول مانده‌‌اند. به طور مثال کتابداری رشته‌ای است که در دانشگاه‌ها تا مقطع تحصیلی PHD  نیز به آن پرداخته می‌شود اما سؤال این‌جاست که به تولید کتاب تا چه مقطعی به صورت آکادمیک پرداخته می‌شود؟!
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: بدون تردید پاسخ پرسش، منفی است و متأسفانه این پاسخ نشان می‌دهد که کشور ما به لحاظ تکنیک تولید «از تألیف گرفته تا توزیع و فروش» دچار عقب‌ماندگی است.
 
مدیرکل اداره چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بسیار شایسته است خبرگزاری کتاب ایران به جهت اهمیتی که حوزه چاپ دارد، به بحث علمی فرایند چاپ و تولید کتاب ورود پیدا کند.
 
برازش ادامه داد: آمارها نشان می‌دهند که حدود ۸۵ هزار تُن اقلام چاپی وارد کشور شده است؛ همین موضوع بیانگر عدم توجه کشور به مباحث تکنیکی حوزه چاپ است. ما همسایه‌ کشورهایی هستیم که در حوزه چاپ بسیار ضعیف‌ترند اما متأسفانه اقلام چاپی متعددی از آنها وارد کشورمان می‌شود. 
 
وی با اشاره به معضلات نشر کشور، گفت: متأسفانه اکنون در کشور تعداد موزعان حتی به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسند. چرا باید تعداد کتابفروشی‌های کشورمان آنقدر کم باشد که افراد برای تهیه کتاب مورد نیاز خود مجبور شوند مسافت طولانی از شهر خود را برای حضور در نمایشگاه‌های بزرگ کشور، طی کنند. در کشور ما حدود ۱۴ هزار ناشر وجود دارد که از آن میان فقط ۷ هزار ناشر در سال کتاب چاپ می‌کنند؛ این‌ها مشکلاتی اند که باید در راستای حل آنها گام برداشت. وقتی یک خبرگزاری مانند خبرگزاری کتاب داریم که به صورت تخصصی به حوزه چاپ و نشر می‌پردازد، باید این‌گونه مشکلات را منعکس و زمینه حل آنها را با درج پیشنهادات مختلف صاحبنظران، فراهم کند.
 
مدیرکل اداره چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز تأسف از کمبود تولید فکر در کشور، گفت: آمارها نشان می‌دهند که متأسفانه تعداد کتاب‌های بی محتوا در کشور رو به فزونی است؛ خبرگزاری کتاب ایران در این زمینه نیز می‌تواند ورود پیدا کند.
 
مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در این دیدار، گفت: به دلیل اهمیت حوزه چاپ، شایسته است شرایطی فراهم شود تا خبرگزاری کتاب ایران بتواند از نظرات تخصصی کارشناسان این حوزه بهره‌مند شود. همچنین می‌توان در عرصه آموزش خبرنگاری در حوزه چاپ از نظرات خبرگان این حوزه بهره‌مند شد.

نظر شما