شناسهٔ خبر: 31798 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک پیشنهاد به دولت درخصوص تئاتر

سرپرست گروه «تئاتر این روزها» طرح هویت‌بخشی سالن‌های مجموعه تئاتر شهر را یک امتیاز دانست و مثبت ارزیابی کرد به شرط اینکه مدیریت دولتی تئاتر از این طرح حمایت مالی لازم را داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد یعقوبی درباره ارزیابی خود از طرح هویت‌بخشی سالن‌های تئاتر شهر به خبرنگار مهر گفت: وقتی درباره این طرح اطلاعاتی را می‌شنوم، احساس خوبی دارم زیرا معتقدم با طرح هویت‌بخشی تکلیف تماشاگر مشخص می‌شود. این طرح یک امتیاز است و اگر از حمایت مالی مدیریت دولتی تئاتر برخوردار باشد، به نتیجه مطلوبی دست پیدا خواهد کرد.

هویت‌بخشی به مجموعه تئاتر شهر محدود نشود

وی با اشاره به اینکه تماشاگر مجموعه تئاتر شهر دیگر نمی‌داند که در این مجموعه به تماشای چه آثاری خواهد نشست، متذکر شد: زمانی برای مخاطبان تئاتر شهر این وضعیت مشخص بود اما حالا اینگونه نیست. ضمن اینکه طرح هویت‌بخشی نباید تنها به این مجموعه تئاتری محدود شود بلکه باید این طرح در سالن‌های تئاتری دیگر هم اجرایی شود.

کارگردان نمایش «یک دقیقه سکوت» یادآور شد: در دوره‌ای که فرهاد مهندس‌پور در شورای نظارت و ارزشیابی بود طرح خوبی را ارائه داد که طبق آن ۴ سالن تئاتر شهر در اختیار ۴ گروه تئاتری قرار می‌گرفت و این گروه‌ها برنامه ریزی اجرایی سالن‌ها را انجام می‌دادند. متأسفانه این طرح به خاطر فشارهایی که در همان زمان برای فرهاد مهندس‌پور ایجاد شد، به سرانجام نرسید. شاید مجموعه تئاتر شهر در حال حرکت کردن به سوی آن طرح است.

وضعیت فعلی تئاتر شهر از وضع آشفته قبلی بهتر خواهد بود

یعقوبی طرح هویت‌بخشی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وضعیت تئاتر شهر با این طرح که یک برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشد، از وضع آشفته قبلی بهتر خواهد بود.

وی درباره سوق دادن حمایت مدیریت دولتی تئاتر به سوی مستقر و حمایت کردن گروه‌های تئاتری در مکان‌هایی خارج از محدوده تئاتر شهر و سالن‌های تئاتری دیگر، تأکید کرد: تجربه ثابت کرده است که اگر سالنی به یک گروه اختصاص داده شود، در عمل حمایت مالی دولتی از آن انجام نمی‌شود. خوشبختانه در تئاتر شهر به دلیل دولتی بودن، بودجه و حمایت از گروه‌ها وجود دارد. 

اگر از گروه‌ها حمایت مالی دولتی انجم نشود هویت‌بخشی به نتیجه نمی‌رسد

کارگردان نمایش «زمستان» درباره این موضوع که مدیریت دولتی تئاتر طی سال‌های اخیر حمایت مالی درستی از گروه‌ها ندارد و بارها نیز اعلام شده که بودجه تئاتر ناچیز است و تأثیر آن بر طرح هویت‌بخشی سالن‌های تئاتر شهر، متذکر شد: اگر بودجه‌ای برای حمایت از گروه‌ها وجود نداشته باشد، این طرح با مشکل مواجه خواهد شد. در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر گروهی خارج از محدوده تئاتر شهر مستقر و فعال شود با بی‌اعتنایی مواجه می‌شود.

​یعقوبی معتقد است، اگر مدیریت دولتی فضاهای دیگر را به مدت ۳ سال در اختیار گروه‌های نمایشی قرار دهد، اقدام موفقی خواهد بود و گروه‌ها با برنامه‌ریزی لازم دیگر نیازی به حمایت دولتی نخواهند داشت.

متقاضیان زیاد اجرا در تئاتر شهر به شوراهای هنری سالن‌های مجموعه تهمت می‌زنند

کارگردان نمایش «خشکسالی و دروغ» تصریح کرد: متأسفانه چون متقاضیان اجرا در مجموعه تئاتر شهر خیلی زیاد هستند، شوراهای هنری تئاتر شهر با تهمت‌هایی مبنی بر اجازه اجرا ندادن به این متقاضیان مواجه می‌شوند. به دلیل اینکه برخی از کارگردان‌ها می‌دانند که اثرشان در خارج مجموعه تئاتر شهر مخاطب نخواهد داشت، تمرکزشان بر روی اجرا در این مجموعه است که اگر این اتفاق رخ ندارد، شورای هنری سالن‌ها را زیر سؤال خواهند برد.

این نمایشنامه و کارگردان با سابقه و شناخته شده تئاتر تأکید کرد: اگر دولت سالن‌هایی را در اختیار گروه‌های تئاتری بگذارد که هم گروه مستقر شود و هم بخشی از فشار دولتی تئاتر کم شود، اتفاق بسیار خوبی است. 

نظر شما