شناسهٔ خبر: 32144 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رومئو و ژولیت» به جهان معاصر می‌آیند/ نمایشی بر پایه نور و تصویر

نمایش «رومئو و ژولیت» به کارگردانی آرش عزیزی که روایتی معاصر بر پایه تصویر، موسیقی و نور از نمایشنامه شکسپیر است اجرای خود را از ۲۰ اردیبهشت در تالار محراب آغاز می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آرش عزیزی کارگردان نمایش «رومئو و ژولیت» درباره اجرای این اثر نمایشی در تالار محراب گفت: نمایش «رومئو و ژولیت» اولین نمایش تالار محراب در سال جدید است که از ۲۰ اردیبهشت ماه اجرای خود را آغاز می کند. این اثر نمایشی برگرفته از نمایشنامه «رومئو و ژولیت» ویلیام شکسپیر است که البته برای نگارش آن از افسانه «رام و لیلا» هم وام گرفته شده است.

وی افزود: در دراماتورژی این اثر نمایشی بیشتر از اینکه روی دیالوگ های اثر تمرکز شود کار به سمت تصویری بودن و بازی های فرمی گرایش پیدا کرده است. در حقیقت نمایش بیشتر از اینکه به دیالوگ متکی باشد به رنگ و نور و تصویر تکیه دارد. در طول ۶۰ دقیقه مخاطب رومئو و ژولیتی می‌بیند که که تنها در جایی از داستان دیالوگ می گویند که ضرورت ایجاب می کند.

عزیزی درباره دلایل تصویری کردن نمایشنامه شکسپیر با وجود اینکه آثار این نویسنده دیالوگ‌محور هستند، توضیح داد: در طول سال های اخیر زبان دستخوش تغییرات بسیاری شده است بنابراین تلاش کردم در اجرای این اثر نمایشی بین علایق و زبان نسل جدید و نسل قدیم تعامل ایجاد کنم. «رومئو و ژولیت» یک متن عاشقانه است که معمولا مورد توجه نسل جوان تئاتر نیز قرار دارد بنابراین در این نمایش سعی شده فاصله ادبی که بین نسل جوان و قدیمی تر به وجود آمده پر شود. 

این کارگردان تئاتر یادآور شد: زبانی که در این نمایش مورد استفاده قرار گرفته زبان معاصر است و پریسا عزیزی نویسنده نمایشنامه نیز تلاش کرده در عین استفاده از زبانی ساده، آهنگ کلامی متن شکسپیر را نیز حفظ کند. طراحی صحنه نمایش نیز در خدمت داستان است و بیشتر از طریق نورپردازی فضاسازی مورد نظر را به وجود آورده شده است. در طراحی لباس نیز در عین امروزی بودن از المان های کلاسیک بهره گرفته شده است.

وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: نمایش «رومئو و ژولیت» یک روایت ساده از این داستان عاشقانه به روایت امروزی است که در آن موسیقی نقش پررنگی را ایفا می کند.

نمایش «رومئو و ژولیت» به کارگردانی آرش عزیزی از بیستم اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۹:۳۰ در مجموعه تئاتر محراب اجرا می‌شود.

این نمایش روایت ساده‌ای است از عشق و دلدادگی رومئو و ژولیت و دشمنی خانواده‌های آنها که توسط عزیزی و گروه اجرایی با تلفیقی از نور، رنگ و موسیقی به تصویر کشیده خواهد شد.

در نمایش «رومئو و ژولیت» الهه افشاری، افشین زمانی، هومن رستگار، پرهام یداللهی، علیرضا ساوه‌درودی، هیراد محمدی و دلارام هاشمی به ایفای نقش می‌پردازند. آهنگسازی این اثر را نیز آرش عزیزی بر عهده داشته است. همچنین اکبر شجاعی طراحی نور، سعید حسنلو طراحی صحنه و سمانه احمدی طراحی لباس را انجام داده‌اند.

امیر قالیچی و احمدرضا حجارزاده نیز در تیم روابط‌عمومی، آرش عزیزی را همراهی خواهند کرد.

نظر شما