شناسهٔ خبر: 32367 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساغروانی: ترجمه و ویرایش متون فلسفی باید سامان یابد

لطف‌الله ساغروانی، مدیر نشر هرمس در حاشیه برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ویراستاران متون فلسفی باید دانش فلسفی متناسبی با مؤلفان داشته باشند. همچنین ترجمه‌های این حوزه باید به سامان برسد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ لطف‌‌‌الله ساغروانی، مدیر نشر هرمس اظهار کرد: در حال حاضر تعداد عناوین کتاب‌های فلسفی از وضعیت خوبی برخوردار است اما آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که نویسندگان و مترجمان باید به کیفیت ترجمه توجه بیشتری نشان دهند و فلاسفه کلاسیک را در نوشته‌ها و ترجمه‌های خود از یاد نبرند. همچنین در نوشته‌های خود، افلاطون، ارسطو و فلاسفه قرون وسطی و بعد کلاسیک‌‌های دوره مدرن مانند دکارت و کانت را در ترجمه‌های خود بگنجانند.

ساغروانی با بیان این‌که فلسفه معاصر به موازات، در حال ترجمه است، به ضرورت سامان‌یابی ترجمه‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: متأسفانه برنامه‌ریزی در این زمینه انجام نشده است. البته مترجمان نیز نباید در امر ترجمه سلیقه‌‌ای عمل کنند. ویراستاران متون فلسفی هم باید دانش فلسفی متناسب با مؤلفان داشته باشند.

وی ضمن اعلام این‌که ۵۰۰ عنوان کتاب را برای عرضه به علاقه‌مندان به نمایشگاه بیست و هشتم آورده است، گفت: ۱۲ عنوان از کتاب‌ها نخستین‌بار در نمایشگاه امسال در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

ساغروانی درباره آثار فلسفی ارائه‌ شده از سوی نشر هرمس در نمایشگاه امسال گفت: «شریعت، عرف و عقلانیت» مجموعه مقالات حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، «آفاق عرفان ابن‌عربی» نوشته محمود ارول قلیچ با برگردان توفیق سبحانی، در کنار «آیت اشراق: تفسیر و تأویل قرآن از نگاه سهروردی» نوشته سیماسادات نوربخش در کنار «به عبارت محال: چهارده جستار دلالت‌شناسی مفاهیم عربی» نوشته بابک عباسی از جمله کتاب‌های این نشر با موضوع فلسفی است.

وی درباره موضوع کتاب «شریعت، عرف و عقلانیت» اظهار کرد: این کتاب مجموعه‌ای از مقالات حجت‌الاسلام فاضل میبدی است که در آن به موضوع‌هایی مانند ارتداد، وضعیت ذبح حیوانات و سیره پیامبر در جنگ و صلح پرداخته شده است.

ساغروانی در ادامه معرفی این کتاب گفت: میبدی در یکی از مقالات این کتاب پرسش «چه کسی را می‌توان مرتد خواند؟» را مطرح کرده و این بحث را پیش کشیده است که ارتداد در زمان پیامبر اسلام فقط به معنی تغییر عقیده بوده یا این که شرایط دیگری هم داشته است؟

مدیر نشر هرمس با اشاره به سؤالی در این کتاب با مضمون این‌که در کشورهای غیراسلامی که وضعیت ذبح حیوانات متفاوت است، تکلیف مسلمانان چیست؟ گفت: فاضل میبدی در  ادامه این کتاب سیره پیامبر اسلام در جنگ و صلح  و تقدم و تأخر آنها را بررسی کرده است.

 ساغروانی ادامه داد: میبدی در یکی از مقالات این کتاب به رابطه میان دین به مثابه امری قدسی، با عرف ــ که مقوله‌ای غیرقدسی است ــ پرداخته و در تلاش است پیوندی میان این دو مقوله برقرار کند.

بنا به گفته مدیر نشر هرمس، نویسنده در این کتاب در پی یافتن قلمرو عقل در معارف دینی است تا دریابد که آیا عقل می‌تواند همه گزاره‌های دینی را تجزیه و تحلیل و از آنها دفاع کند؟

به گفته او «جایگاه زنان در ادای شهادت»، «ارث» و «ادای شهادت» از دیگر مسائلی است که حجت‌الاسلام فاضل میبدی در کتاب خود به آنها پرداخته است.

کتاب‌های جیبی با موضوع فلسفه منتشر می‌کنیم
مدیر نشر هرمس در ادامه گفت‌و‌گو با ایبنا، از انتشار کتاب‌های جیبی نیز خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌های نشر هرمس در تولید و انتشار کتاب‌های جیبی عرضه آنها با قیمت پایین است.

ساغروانی به هدف از انتشار کتاب‌هایی با موضوع فلسفه در قطع جیبی پرداخت و گفت: یکی از اهداف انتشار کتاب در قطع جیبی پای‌بندی به اصول کتاب‌های جیبی است زیرا بسیاری از ناشران در رعایت اصل و اندازه این کتاب‌ها کوتاهی می‌کنند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای حضور علاقه‌مندان است.

نظر شما