شناسهٔ خبر: 32372 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا این «بوقلمون» بلاتکلیف است؟

یک کارگردان تئاتر که در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته با نمایش «بوقلمون» حضور موفقی به لحاظ جذب تماشاگر داشت از وضعیتی که برای اجرای این نمایش و بی‌توجهی به نمایش‌های «ایرانی» می‌شود، گلایه کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ خیرالله تقیانی‌پور با بیان اینکه مدیریت تئاترشهر به وی اعلام کرده که نمی‌تواند در سالن «چهارسو» نمایش «بوقلمون» را اجرا کند، گفت: اطلاعاتی به من رسیده است، مبنی بر اینکه شورای هنری سالن «چهارسو» از اجرای این نمایش دفاع کرده اما با این حال با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده‌اند. این در حالی است که برنامه نمایشی این سالن اخیرا اعلام شده و یکی از هنرمندان قرار است در این سالن اجرا داشته باشد که دو سال قبل در تئاترشهر اجرا رفته ولی طبق ضوابط جدید باید حداقل سه سال از آخرین تاریخ اجرا بگذرد.

 

وی افزود: مشخص نیست که آیا مواردی که به عنوان ضابطه برای اجازه اجرا در این سالن در نظر گرفته شده مصوب شده است یا خیر، چون حتی خبرهایی هم می‌رسد که برخی از اعضای شورا اصلا در جلسات حضور پیدا نمی‌کنند.

 

تقیانی‌پور در ادامه اظهار کرد:‌ واقعا برایم سوال است که استراتژی ما برای تئاتر چیست؟ آیا سلیقه‌گرایی است؟ تئاتر ایرانی-اسلامی جایگاهی ندارد؟ اگر این‌طور است پس چرا وقتی حرف از تئاتر ایرانی می‌شود نمایش‌هایی مثل «بوقلمون» را مثال می‌زنند؟

 

وی با اشاره به حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هنگام تمرین نمایش «بوقلمون» گفت: آن زمان معاون هنری تأکید داشت که چنین نمایشی باید در فستیوال‌های دنیا اجرا شود و باید حمایت شود تا شرایطی برای آن فراهم باشد، اما دیگر نمی‌خواهم این اثر نماینده ایران در جشنواره‌ خارجی باشد بلکه می‌خواهم اول توسط مردم ایران دیده شود.

 

او با انتقاد از برخی تصمیم‌گیری‌ها در حوزه تئاتر از جمله انتصاب مدیر اسبق اداره کل هنرهای نمایشی و اینکه معاون هنری وزارت ارشاد از این انتخاب عذرخواهی نکرد، بیان کرد: به نظر می‌رسد مسوولان باید نگاه‌شان به تئاتر ملی را مشخص کنند، چرا که ما برایندی نمی‌بینیم و فقط جملات قصار است که گفته می‌شود.

 

تقیانی‌پور با اشاره به اینکه تکلیف سالن‌های سایه و قشقایی در تئاترشهر مشخص شده و معلوم نیست کاری که در آن‌ آنجا قرار است اجرا شود خوب است با بد، گفت: نمی‌گویم تئاتر تجربی نباید باشد بلکه معتقدم انواع مختلف تئاتر باید روی صحنه رود، اما نکته اینجاست که بدانیم تئاتر ایران قرار است به چه سمتی رود. حرف من این نیست که تئاتر ایران فقط تخته حوضی باشد بلکه می‌گویم رویکرد مشخص شود.

 

این کارگردان در پایان درباره برنامه‌های آینده خود برای اجرای نمایش اظهار کرد:‌ احتمال دارد تیرماه به کشور آذربایجان بروم و نمایشی را با مضمون نادرشاه اجرا کنم.

این نمایش با یک گروه آذری اجرا خواهد شد و توافقی صورت گرفته تا از طرف کشور آذربایجان در جشنواره فجر امسال حضور داشته باشد که امیدوارم شرایط آن فراهم شود.

 

تقیانی‌پور در پایان خبر داد: نمایش دیگری را هم با عنوان «راه بی‌پایان» درباره عاشورا در برنامه دارم که در آذربایجان اجرا خواهد شد و پس از آن احتمالا در کشورهای دیگری همچون ترکیه و ترکمنستان به صحنه می‌رود.

نظر شما