شناسهٔ خبر: 32387 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بر سر رویاهایمان چانه نزنیم

در مجمع عمومی سالانه خانه تئاتر گزارشی از عملکرد سالانه فعالیت های صنفی و گردش مالی خانه تئاتر ارائه شد و علیرضا نادری نیز در این مراسم به لزوم تعامل هنرمندان با دولت و باز کردن باب گفتگو پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجمع عمومی عادی سالانه خانه تئاتر روز شنبه ۱۹ اردیبهشت در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

در این مجمع که با حضور اعضای صنوف مختلف خانه تئاتر برگزار شد هنرمندانی چون علیرضا نادری، محمد حسین ناصربخت، اصغر دشتی، کاظم هژیرآزاد، نادر سلیمانی فر، بهرام شاه محمدلو، خسرو احمدی، محمد ساربان، حسین پرستار، بهرام جلالی پور، منیزه محامدی، محمد اسکندری، اشکان خیل نژاد و ... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم ایرج راد مدیرعامل و نایب رییس خانه تئاتر با گلایه از حضور کم رنگ اعضای خانه تئاتر و هنرمندان در برنامه ها و مجمع عمومی سالانه خانه تئاتر عنوان کرد: وقتی تا این حد برای هیات مدیره و انجمن های مختلف ارزش قائل نیستیم و حتی حاضر نمی شویم سالی یک بار در مجمع عمومی حضور پیدا کنیم چه توقعی برای حل مشکلات وجود دارد. همانطور که خانه تئاتر نسبت به اعضایش احساس مسئولیت دارد اعضا نیز باید نسبت به خانه شان مسئولیت پذیر باشند.

راد در ادامه گزارشی درباره عملکرد فعالیت های صنفی خانه تئاتر از اول فروردین تا ۳۰ اسفند ۹۳ ارائه داد.

مشکل بیمه تکمیلی اهالی تئاتر برطرف شد

برگزاری جشن های هفته تئاتر از ۷ تا ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۳ که توسط انجمن های مختلف خانه تئاتر برپا شده بود، برپایی مراسم جشن شب بازیگر، بزرگداشت حمید سمندریان و محمود استاد محمد و برگزاری برنامه ای در جهت حمایت از هنرمندان بیکار توسط  انجمن کارگردانان خانه تئاتر، برگزاری کارگاه آموزشی طراحی صحنه با حضور خسرو خورشیدی، برپایی ۶ جلسه مجله شفاهی «سفیر» و همکاری با جشنواره تئاتر تهران - مبارک توسط انجمن تئاتر عروسکی، برپایی ۱۱ جلسه مجله شفاهی «توکا»، برگزاری شب یلدا و مراسم افطاری و گلریزان برای کودکان سرطانی توسط انجمن کودک و نوجوان و ... از جمله برنامه های صنوف مختلف خانه تئاتر در سال گذشته بود که توسط ایرج راد ارائه شد.

ایرج راد در بخش دیگر ارائه آمار عملکرد خانه تئاتر به پیگیری مساله بیمه تکمیلی هنرمندان اشاره کرد و گفت: طی صحبت ها و رایزنی های صورت گرفته وضعیت بیمه تکمیلی هنرمندان که دچار مشکلاتی شده و قطع شده بود، حل شد و هنرمندان بیمار نیز تحت پوشش بیمه و دریافت دارو و امکانات قرار می گیرند.

مدیر عامل خانه تئاتر در ادامه گزارشی درباره عملکرد گردش مالی خانه تئاتر از اول فروردین تا ۲۸ اسفند ۹۳ ارائه داد و درباره ساختمان خانه تئاتر عنوان کرد: خوشبختانه ساختمان خانه تئاتر با تلاش هایی که صورت گرفته متعلق به هیچ شخص و یا نهادی نیست بلکه متعلق به خانه تئاتر است و به همین علت که ما تلاش کردیم به هیچ نهاد و سازمانی وابسطه نباشیم مراحل ساخت آن سال ها طول کشید. مراحل خریداری زمین و ساخت و ساز این ساختمان ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است که در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارد که می توان گفت این سرمایه تئاتر ماست.

وی ادامه داد: امیدوارم بخشی از هزینه های خانه تئاتر از طریق سالن چند منظوره، کافی شاپ و رستورانی که در این ساختمان راه اندازی می شود، تامین شود. همچنین قرار است هم استودیو صدابرداری و هم سالن بلک باکس تئاتر در این مکان راه اندازی شود تا بتوانیم روی پای خود بایستیم و محتاج کسی نباشیم. نباید با نگاه بدبینانه به هم نگاه کنیم پس بگذارید با یکدیگر وارد گفتگو و تعامل شویم تا تئاتر ما بتواند جایگاه و اعتبار خودش را پیدا کند.

سهام خانه تئاتر را به مردم واگذار کنیم

در بخش دیگری از این برنامه منظر لشگری پور که ریاست جلسه را بر عهده داشت، پیشنهاد داد سهام خانه تئاتر به صورت عام المنفعه واگذار شود تا صندوق خانه تئاتر از پول هایی که مردم به آن واریز کرده پر شود و دیگر نیازی به حمایت های دولتی نداشته باشد.

در ادامه بهزاد فراهانی با اعتراض به منفعل بودن موضع خانه تئاتر نسبت به هزینه غیر منصفانه ای که گروه های تئاتری باید به سالن های نمایشی پرداخت کنند از هیات مدیره خانه تئاتر درخواست کرد به این امر رسیدگی کنند.

در بخش دیگری از برگزاری مجمع عمومی سالانه خانه تئاتر علیرضا نادری سخنگوی هیات مدیره خانه تئاتر درباره اختلافاتی که اعضا با یکدیگر دارند و مکانیزه کردن سیستم اطلاع رسانی و آموزشی خانه تئاتر، بیان کرد: به نظرم بخش عمده سوءتفاهم هایی که به وجود می آید به این دلیل است که ما مطلقا یکدیگر را نمی شناسیم. من از زمانی که وارد هیات مدیره شدم با تایید آقای راد و انتظامی اعلام کردیم هر پدیده ساخت دست بشر نیاز به به‌سازی دارد چون این امر عین خرد و دانش است. بنابراین مکانیزه کردن سیستم خانه تئاتر و لزوم آگاه سازی اعضا از این طریق را در دستور کار قرار دادیم.

بر سر رویاهایمان چانه نزنیم

وی ادامه داد: پدیده IT پدیده دنیای مدرن تئاتر است و نمی توان گفت به این دلیل که برخی از ما کار با کامپیوتر را بلد نیستیم، می توانیم از آموزش مجازی و اتفاقات روز دنیا دور باشیم. این حق طبیعی ماست که هرکدام از اعضا خانه تئاتر پروفایل شخصی داشته باشند. باید کمی معاصر عمل کنیم. ما نه اپوزیسیون هستیم نه مخالف دولت. یک صنف باید با دولت کشورش به عنوان یک پارتنر تعامل داشته باشد. ما باید به این توانایی برسیم که به علاقمندان آموزش بدهیم و کاری کنیم که خانه تئاتر در شهرستان ها گسترش یابد. این کار نیازمند یک دانش و آگاهی همگانی است پس با ایجاد ارتباط بین اعضا و جذب نخبگان باید مشخص شود کدام افراد نیاز به آموزش دارند.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: باید کاری کنیم که دولت و وزارت ارشاد بداند تنها نهادی که صلاحیت و شایستگی اداره امور تئاتر را دارد خانه تئاتر است. پس نباید بر سر رویاهایمان چانه بزنیم بلکه باید با یکدیگر وارد گفتگو شویم.

نظر شما