شناسهٔ خبر: 32406 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اگر دلتان برای زبان فارسی می سوزد به فرانکفورت یا مونیخ بیایید

اگر دلتان برای زبان فارسی می سوزد باید به افراد و نهادهای موفق در گسترش و آموزش زبان‎های گوناگون در جهان رجوع کنید یا به مونیخ بیایید و از موسسه گوته دیدار کنید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، توبیاس وس (Tobias Voss) معاون نمایشگاه کتاب فرانکفورت که به همراه کلودیا دوبری مسئول آسیا و اقیانوسیه این نمایشگاه در غرفه بنیاد سعدی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور پیدا کرد، درباره موسسه گوته که مشابه این بنیاد است، گفت: وظیفه موسسه گوته نیز آموزش زبان آلمانی در جهان است و زیر نظر وزارت خارجه آلمان و با تصمیم ایالت ها فعالیت می کند.

وی افزود: اولین نکته ای که درباره فعالیت موسسه گوته باید اشاره کنم، سیاست زبانی است که در این موسسه تعریف شده است و آن اینست که با توجه به تاریخ آلمان و جنگ هایی که در سابقه تاریخی آلمان ثبت شده و به دلیل نگاه هایی که در جهان نسبت به آلمان وجود دارد، سعی شده تا نگاه ناسیونالیستی به ترویج زبان آلمانی در جهان وجود نداشته باشد.  نکته دیگر درباره موسسه گوته اینست که با توجه به اینکه وزارت خارجه آلمان فعالیتهای گوته را تامین می کند و بر آن نظارت دارد و اما هیچ فعالیتی را به موسسه گوته دیکته نمی کند.

توبیاس وس ادامه داد، گوته بر سه ستون اصلی استوار است که عبارتند از فعالیت های زبانی و ادبی، برنامه های فرهنگی و فعالیتهای کتابخانه ای و مطالعاتی که در این راستا برنامه های مفصلی را برای داخل کشور و خارج از آلمان اجرا می کند؛ البته بخشی از فعالیتهای خارجی موسسه مربوط است به خارجیانی که در داخل آلمان به سر می برند و مجبور به فراگیری زبان آلمانی هستند.

وی افزود: یکی از کارهای خوب گوته در کنار آموزش زبان آلمانی، معرفی ادبیات آلمانی است. مثلا متون ادبی را در سایت خود قرار می دهند و از دانشمندان در جهان دعوت می کنند تا این متون ادبی را به زبان خود ترجمه کنند و از ترجمه های برتر تقدیر می کنند.

معاون نمایشگاه کتاب فرانکفورت، درباره «شبکه اجتماعی فارسی آموزان» که توسط بنیاد سعدی تولید و راه اندازی شده است، گفت: راه اندازی این شبکه کار بسیار مهم و ایده بسیار خوبی است چراکه محلی است برای پیدا کردن یکدیگر.  موسسه گوته نیز به دنبال روش های جدید برای جذب جوانان است و طی سالیان فعالیت خود از آخرین روش های آموزشی استفاده کرده است.  ما می توانیم در به کارگیری روشهای جدید در امر آموزش با یکدیگر همکاری داشته باشیم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.

توبیاس وس درباره فعالیت های جذاب و کارآمد آموزشی، گفت: یکی از برنامه های جالب موسسه گوته که در یکی از شعب آن در پراگ پایتخت کشور چک اتفاق افتاد،  این بود که یکی از کتاب های ادبی به زبان آلمانی را روی سایت خود معرفی کردند و خواستند جوانان آن را بخوانند و سپس آن کتاب را به بحث و نقد گذاشتند. این کار علاوه بر این که با استقبال خوبی از سوی علاقمندان به زبان آلمانی مواجه شد، کمک بزرگی برای این زبان است.

در ادامه این دیدار، درباره دوره های دانش افزایی فارسی آموزان و حضور یک ماهه برترین آنان در ایران به منظور آشنایی و ارتباط نزدیکشان با ایران، توضیحاتی ارائه شد که توبیاس ضمن ابراز خرسندی و استقبال از این حرکت، گفت: نظر ما با این گونه فعالیت ها کاملا موافق است و معتقدیم که حضور در کشور مورد نظر برای فراگیری زبان آن کشور، بسیار موثرتر و مفیدتر است از مطالعه کتاب و آموزش های از راه دور.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر زبان ها در ارتباط فرهنگی میان کشورها، با اشاره به جمله ای از بورخس نویسنده آرژاتینی که گفته است «مطالعه یعنی گردش در تفکری دیگر»، گفت: ما وقتی زبان دیگری را فرا می گیریم در حقیقت در مسیر سیر و سلوک در ادبیات دیگری وارد شده ایم و این ورود علاوه بر اینکه باعث غنای فکری ما می شود، باعث تقویت، رشد و غنای آن زبان نیز خواهد شد.  اساسی ترین نکته در آموزش هر زبانی این است که نباید ذهن مخاطب را به سمت خود بکشانیم بلکه باید تلاش کنیم تا خود را به مخاطب بشناسانیم و ما نیز از مخاطب خود شناخت دقیق پیدا کنیم. در حقیقت باید مخاطب خود را درک کنیم نه اینکه تلاش کنیم تا ذهن او را به سمت تمایلات خود بکشانیم.

در پایان این نشست، سوالی درباره اثرگذاری موسسه گوته در ترویج فرهنگ آلمانی به وسیله آموزش زبان این کشور و آمار ارائه شده از سوی این موسسه مطرح شد که توبیاس پاسخ داد: اخیرا در نشست بایروید که شهری است در شمال ایالت بایرن،  شرکت کرده بودم؛ رییس موسسه گوته نیز در این نشست حضور داشت و آمار جدیدی از فعالیت های گوته ارائه کرد که از جمله این آمار این بود که در قدیم، زبان آلمانی در میان زبان آموزان جهان سیر نزولی داشت اما رشد اقتصادی قوی در آلمان که طی سالیان گذشته رخ داد باعث شد مردم از کشورهای مختلف برای یافتن شغل و بهبود وضع اقتصادی خویش به این کشور بیایند؛ در نتیجه رشد اقتصادی آلمان منجر به رشد روند زبان آموزی آلمانی در جهان شد.

بوتیاس به نقل از رییس موسسه گوته ادامه داد، افتتاح دفتر موسسه گوته در نیویورک یکی از نمونه های رشد زبان آلمانی در جهان است چرا که پیش از این در نیویورک علاقه عمومی نسبت به زبان آلمانی وجود نداشت و این زبان فقط در دانشگاه ها تدریس می شد اما با استقبال عمومی مردم آمریکا، موسسه گوته ملزم به تاسیس دفتری مستقل در نیویورک شد.

معاون نمایشگاه کتاب فرانکفورت، در پایان دیدار خود از غرفه بنیاد سعدی گفت: اگر دلتان برای زبان فارسی می سوزد باید به افراد و نهادهای موفق در گسترش و آموزش زبان های گوناگون در جهان رجوع کنید یا به مونیخ بیایید و از موسسه گوته دیدار کنید تا از تجربیات یکدیگر بهره مند شویم و یا به نمایشگاه کتاب فرانکفورت بیایید که محلی است برای ارتباطات وسیع فرهنگی.

نظر شما