شناسهٔ خبر: 32708 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولت حمایت کند «سقراط» را به خارج هم می‌بریم

حمیدرضا نعیمی با اشاره به اینکه هنوز شرایط اجرای عمومی نمایش «سقراط» در خارج از ایران فراهم نشده است، عنوان کرد اگر دولت حمایت کند اجرای خارج از کشور شدنی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «سقراط» را روی صحنه دارد درباره اجراهای خارج از کشور این اثر نمایشی گفت: صحبت هایی مبنی بر اجرای «سقراط» در خارج از ایران مطرح شده بود اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست. این نمایش کاری است که ظرفیت این را دارد که به عنوان یک نماینده خوب از طرف تئاتر حرفه ای ایران در خارج از کشور به صحنه برود.

وی ادامه داد: اما اجرای این نمایش در خارج از کشور به تصمیم اداره کل هنرهای نمایشی و مشخصا وزارت ارشاد باز می گردد. با وجودی که آقای جنتی وزیر ارشاد بعد از دیدن این نمایش تاکید داشت که «سقراط» می تواند به عنوان نماینده ای مطمئن از طرف تئاتر ایران به خارج از کشور برود و باید شرایط اجرای عمومی در کشورهای دیگر فراهم شود اما تا امروز که این موارد در حد یک حرف مطرح شده است. مسئولان با بیان این جملات حس همراهی شان را با یک گروه نمایشی اعلام می کنند اما در نهایت از نظر آنها منطق چیز دیگری حکم می کند. چون از نظر آنها فرستادن یک گروه ۴۰ نفره به خارج از کشور در این اوضاع اقتصادی برای اینکه بگویند ایران هم تئاتر حرفه ای دارد کاری معقول و منطقی نیست.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: البته ما هم اصراری به این امر نداریم چون من و گروه تئاتر «شایا» موظف هستیم برای تماشاگران ایرانی تئاتر کار کنیم این مسئولان هستند که باید به جهانیان نشان دهند در ایران به غیر از موضوع هسته ای و مذاکرات لوزان دغدغه های دیگری هم وجود دارد. باید نشان دهیم که در مملکت ما ادب و فرهنگ و هنر هم وجود دارد.

نعیمی درباره طرحی که شهرداری تهران با عنوان «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» اجرا کرده است، عنوان کرد: اتفاقی که به تازگی از جانب شهرداری تهران رخ داد و باعث شد سطح شهر تبدیل به یک نگارخانه شود طرح بسیار جالبی بود. آیا مسئولان ما بعد از اجرایی کردن این طرح متوجه شگفت زدگی مردم نشدند، در حالی که این امر باید در کشوری که ادعای فرهنگ و هنر دارد امری عادی تلقی می شد. چند سال قبل این طرح در روسیه و شهر مسکو نیز رخ داد و دولت و شهرداری مسکو وقتی متوجه شدند مردم کمتر به موزه ها و گالری ها می روند تصمیم گرفتند آنها را وارد زندگی مردم کنند.

نویسنده نمایشنامه «رابینسون کروزوئه» یادآور شد: حالا که این اقدام برایمان آبروی فرهنگی خریده بهتر است از این کارها بیشتر انجام دهیم. چرا باید فرزندان ما به جای اینکه با یک روح لطیف بزرگ شوند و با مفاخر کشورشان آشنایی پیدا کنند فقط وقتشان را پشت کامپیوتر و بازی های های خشن رایانه ای بگذرانند. وقتی ادعا می کنیم ملتی تاریخ ساز هستیم باید این امر را نشان دهیم.

نعیمی در پاسخ به اینکه هنرمندان جوان زیادی هستند که با هزینه شخصی آثارشان را در کشورهای دیگر به صحنه می برند و به دولت وابسته نیستند چرا شما از همین راه اقدام نمی‌کنید؟ متذکر شد: ۱۲ سال قبل امکان حضور آثار نمایشی ایرانی با حمایت دولت در خارج از کشور به راحتی فراهم می شد و تئاتر پایگاه مطمئنی برای تولید یک نگاه تازه بود در حالیکه در سال های گذشته این قضیه منکوب شد و تنها تعدادی از هنرمندان ما به صورت شخصی توانستند آثارشان را در خارج از کشور به صحنه ببرند که باز هم باید به آنها دست‌مریزاد گفت اما این وظیفه دولت است که از هنرمندانش دفاع کند.

کارگردان نمایش «فاوست» در پایان صحبت هایش بیان کرد: تنها چند اجرا از نمایش «سقراط» باقی مانده اس و ما با وجود استقبال مخاطبان از این اثر نمایشی مجبور هستیم اول خرداماه به نمایش خاتمه دهیم. برای تئاتر ایران خوشحالم که یک نمایش توانست در طول سه سال پیاپی سه بار به صحنه برود و فکر می کنم اگر شرایط فراهم شود «سقراط» می تواند برای بار چهارم هم به صحنه برود.

نمایش «سقراط» نوشته و کارگردانی حمیدرضا نعیمی با حضور بازیگرانی چون فرهاد آئیش، لادن مستوفی، بهناز نازی، ایوب آقاخانی، یعقوب صباحی، کتانه افشاری نژاد، نقی سیف جمالی، سیاوش چراغی‌پور، بهار نوحیان، بهمن عباسپور، رضا جهانی، بهنام شرفی، مجید نوروزی، مهرداد خانی، یاسمن کاکایی، راشین دیدنده، روژین رحیمی، مجید قادری، بهمن ناصری، محمد نژاد تا اول خرداد ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت به صحنه می رود.

نظر شما