شناسهٔ خبر: 33397 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازنگری علوم انسانی بدون تربیت نیروی متعهد مشکلی را حل نمی‌کند

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران گفت: اگر برای مبانی تولید شده براساس متون اسلامی اساتید متعهد به آن مبانی تربیت نشوند، تغییر سر فصل ها چندان مشکلات را حل نمی کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیت الله علی اکبر رشاد در پاسخ به این سوال که برای بازنگری در مبانی علوم انسانی برنامه ای در حوزه های علمیه دارید؟ گفت: موسسات حوزوی که در قالب دانشگاهها و پژوهشگاه های حوزوی فعالیت می کنند برنامه هایی در حوزه علوم انسانی و اسلامی شدن آن دارند مانند موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که هویت حوزوی دارند هر کدام در این حوزه فعال هستند.

وی در خصوص اینکه آیا شرایط علوم انسانی مطلوب است یا خیر گفت: خیر شرایط مطلوب نیست و علوم انسانی در مباحث نظری همان علوم انسانی وارداتی است که مسلط بر شئون جامعه ما است و به همین جهت است که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که باید یک دستگاه جامع علوم انسانی را بر اساس مبانی دینی و حکمت اسلامی تاسیس کنیم.

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران افزود: علوم انسانی موجود گرچه علم است و هدف این نیست که این علوم تعطیل و طرد بشوند، اما در عرض و به موازات نظریات موجود باید دانش ها و نظریه ها و گذاره های برآمده از مبانی دینی و اسلامی تولید و جایگزین مبانی فعلی علوم انسانی بشود.

آیت الله رشاد در خصوص مطلوب بودن بازنگری های صورت گرفته در علوم انسانی گفت: در شورای تحول دوستان مشغول تغییر سر فصل های علوم انسانی هستند که خب باید این کار انجام می شد اما تحول اساسی اول تولید معرفت و دوم تربیت مدرسین محقق و متعهد و معتقد به علوم انسانی اسلامی است و اگر این دو موضوع انجام نشود تغییر سر فصل ها چندان مشکلات را حل نمی کند هر چند که این کار ضروری است.

نظر شما