شناسهٔ خبر: 34431 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضرورت تحول در رشته تاریخ با تجمیع تجربه های پس از انقلاب

رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: جا داشت که بخشی از دانش تاریخ که در اختیار وزارت علوم است حداقل بعد از انقلاب یکبار تجمیع و بازنگری شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری، رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در خصوص ضرورت تحول و بازنگری در رشته تاریخ گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از حیطه هایی که چند بار حرکتی در کشور شروع شد که تحولی بنیادین در آن پدید بیاید علوم انسانی بود.

وی ادامه داد: علوم انسانی به عنوان علومی که در برگیرنده یافته های بشری است و خاستگاه درون دینی ندارند، بدون تردید در بخشی از موارد به گونه ای بوده که برآورنده نیازهای سرزمین ما نبوده است.

رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: همچنین مسلم است که این علوم، همانند دیگر علوم، اگر با اقتضائات تاریخی، فرهنگی، باورها و ارزش های یک سرزمین سازگاری نداشته باشد نمی تواند نیازهای آن جامعه را برآورده کند. این مشکلی است که ما در رابطه با علوم انسانی در کشور با آن مواجهیم.

وی افزود: حرکت هایی که بعد از پیروزی انقلاب برای رفع این مشکل انجام شد هرگاه با نامی و تحت عنوانی پی گرفته شد تا اینکه در چند سال اخیر به دنبال رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره اسلامی سازی علوم انسانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسید که شورایی را ویژه این کار ایجاد کند. در این شورا که با مسئولیت دکتر حدادعادل تشکیل شد کارگروهی نیز به تاریخ اختصاص یافت که ضرورت فعالیت آن از همان ضرورت کلی ای که در مورد علوم انسانی صدق می کرد ناشی می شد و این ضرورت عیناً در مورد رشته تاریخ نیز مطرح است.

الویری در خصوص اینکه آیا علیرغم سابقه طولانی، دانش تاریخ ، این دانش واقعاً با اقتضائات فرهنگی و ارزشی ما دچار تعارض است افزود: بله، دانش تاریخ یک دانش ریشه دار است و از همان نخستین دوره های اسلامی به شکل های مختلفی نزد مسلمانان رواج داشته است، اما این نکته را نمی شود انکار کرد که ما هنوز در کشورمان یک نگرش دین‌محور بومی برای تحلیل پدیده های تاریخی نداشته ایم.

وی ادامه داد: اعضای جامعه و خانواده بزرگ تاریخ در کشور به شکل های مختلفی اغلب از این وضعیت جاری این دانش نارضایتی داشته و دارند و خواستار این هستند، که در دانش تاریخ تحولی صورت بگیرد. البته درباره چیستی این تحول، ابعاد این تحول، قلمروهای آن و چگونگی آن اعضای این خانواده شاید نگاه های گوناگونی داشته باشند، اما این که وضعیت دانش تاریخ در کشور سازگار با خواسته های ما، حل کننده مشکلات ما و برآورنده نیازهای ما نیست، چیزی است که تقریباً شاید همه اصحاب تاریخ به آن اذعان و اعتقاد داشته باشند.

رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی یادآور شد: در هر صورت هم کارکرد تاریخ، هم غایت و هدفی که تاریخ تعقیب می کند، هم تنوع موضوعات مورد اهتمام آن همه باید محل بحث قرار گیرد و در تحول رشته تاریخ مد نظر باشد. برای مثال این که میزان پرداختن به تاریخ ایران باستان و تاریخ ایران در دوره اسلامی هر کدام چه سهمی از مطالعت تاریخی ما دارند و یا این که آیا ما به تحقیق در تاریخ جهان نیاز داریم یا نه، این ها همه پرسش هایی بنیادین است که باید به آنها پرداخت.

وی اظهار داشت: البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و باید بر آن تأکید کرد که همه دانش تاریخ در دانشگاه ها تولید نمی شود. اما با وجود این، جا داشت که بالاخره بخشی از دانش تاریخ که در اختیار وزارت علوم است با حضور افرادی که در این بخش نقش آفرین اند مورد بررسی قرار می گرفت و این افراد بتوانند در یک فضای همدلی که ایجاد می کنند، تجربه اندوخته شده حداقل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را یک بار تجمیع کنند و به کار ببندند تا بازنگری در این رشته پدید بیاید.

نظر شما