شناسهٔ خبر: 34433 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت دانش بنیان علوم انسانی تدوین می شود

مدیرمرکز رشد علوم انسانی پارک علم و فناوری قم، از آغاز تدوین آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی خبرداد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمیدرضا شوشتری، درخصوص مشکلات حوزه علوم انسانی گفت: هنوز در جامعه ما جا نیافتاده که می توان طرح های نوآورانه علوم انسانی را تجاری سازی کرد و از این طریق درامدزایی داشت، از این رو می توان اثبات کرد که جامعه برداشت درستی در حوزه علوم انسانی ندارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد فکر می کنند مباحث فرهنگی، قرآنی و مذهبی فقط هزینه زا هستند و باید این طرح ها به صورت غیر انتفاعی اجرایی شوند، بیان کرد: این افراد مبنا را بر عدم وجود نفع در تجاری سازی طرح های علوم انسانی می گذارند.

وی اظهار داشت: برخی نیز بر این باورند که یک طرح فرهنگی در جامعه باید خیرخواهانه انجام شود چراکه منفعتی ندارد، در صورتی که این تفکری اشتباه است.

شوشتری یاداورشد: برای رفع این مشکل نیاز به فرهنگ سازی است و باید این فرهنگ سازی ابتدا از خانواده ها، آموزش و پرورش و سپس آموزش عالی آغاز شود.

وی با بیان اینکه علوم انسانی کاربردی است، تصریح کرد: با فرهنگ سازی می توان نگرانی خیلی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی درزمینه درآامد زایی حوزه علوم انسانی را برطرف کرد، چراکه این رشته، علاوه بر درآمدزا بودن، اشتغال زا نیز هست.

شوشتری با اشاره به اینکه زیر شاخه های علوم انسانی با دید تجاری سازی در ایران مشخص نشده اند، خاطرنشان کرد: اکنون ما در حال تدوین زیر شاخه های علوم انسانی با دید تجاری سازی هستیم و این کار با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است.

به گفته وی، نبود آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی و فناوری های نرم یکی از مشکلات این حوزه به شمار می رود. به دلیل اینکه آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان در حوزه فنی مهندسی تدوین شده است و حوزه علوم انسانی را در بر نمی گیرد.

وی گفت: باید با دیدگاه علوم انسانی، آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت دانش بنیان تدوین شود که امیدواریم این کار را به زودی با همکاری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری آغاز کنیم.

نظر شما